Gå til innhold

Hjelp!!! Astmabarn....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min datter er 3 år. Hun har hatt RS virus, diverse infeksjoner i lungene (bronkiolitter osv) siden hun var rett over 6 mnd.

Hun har astma sa astmalegen, jeg ga medisin en stund , så sluttet jeg med det og datteren min har vært nesten frisk i 10 mnd. Med unntak av en tetthet i februar. Nå har hun lungebetennelse og jeg har vært på sjukehus to ganger denna uka og samme med legevakta (de som har henvist videre)

Da jeg var på sjukehuset igår vurderte de innleggelse, helt til de så at datteren min reagerte ganske godt på paracet og pusten roet seg litt (var hektisk pga feber også). Jeg er så sliten nå etter å selv ha vært sjuk lenge med lungebetennelse og betennelse i tannkjøttet. Så jeg ble så glad når legen sa at de skulle legg inn datteren min. Så ble hun jo bedre etter paracet og vi fikk beskjed om å dra hjem... Jeg ba veldig pent om få en natt fordi jeg var så sliten og fordi jeg vet at datteren min tettner igjen så fort paraceten er ute av kroppen og det er på´n igjen med gråt og "ventetid" til jeg kan gi neste paracet.

Vi ble sendt hjem, enda jenta er rød i begge ørene og har magesmerter. Dette var bare pga feber (ørene) og antibiotikaen (magesmertene) sa legen. Inatt har frøkna vært våken sikkert 5-10 ganger pga hoste, feber og tetthet i brystet. Idag har hun fått astmamedisiner morgen og kveld (hun STRITTER imot) og jeg har fått i henne antibiotikaen med lirk og is. På dagen har hun vært ganske god, så passerte kl 16.30 og jenta bare datt sammen på en måte. Feber, tetthet i brystet og slapp..

Når F*** skal denne antibiotikaen ta rotta på lungebetennelsen og la enta få "hvile" litt uten netter fylt med feber og smerter? Og burde ikke ventoline ta den tunge pesten hennes?

Hjelp meg, vær så snill, jeg vet ikke hva jeg skal gjøre lenger?

(er alene med henne og broren hennes, han er hos faren nå)

Siri.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Ventoline er et hurtigvirkende medikament som kun åpner opp bronkiene i lungene. Det virker med en gang og har en virketid på par tre timer.

Hvis barnet ditt har astma burde du få resept på et langtidsvirkende medikament evt et kombi medikament. tar opp til 15 min før det virker men virker i 12 timer.

Pulmicort, seritide, airomir etc

Det er steriodene/kortisonen i astma medisinene som hjelper over lengre tid.

Men selv om ungen din har lungebetennelse og piper og hoster betyr det ikke astma. Det kan hende du har fått ventoline kun for å åpne opp så det blir lettere for henne å puste

Skrevet

Datteren min har hatt diverse luftveisinfeksjoner de første to leveårene, hun har nå vært nesten frisk i ti mnd. Derfor har hun ikke gått på astmamedisin de siste mnd. Hun fikk påvist forkjølelsesastma eller sesongastma da hun var 17 mnd.

Jeg fikk resept på Flutide på sykehuset igår (da den jeg hadde hjemme hadde gått ut på dato). Denne skal jeg hente ut imorgen når apoteket åpner.

Nå inatt ligger hun med stønnende pust, over 39 i feber og har hektisk almennetilstand i tillegg til rask hjerterytme (som selvsagt er mye pga feberen)

Har snakket med legevakt og skal se an igjennom natten, de skjønner ikke hvorfor feberen ikek går ned etter 4,5 døgn på antibiotika.. Så imorra blir det ny legerunde :/

HI

Skrevet

Når hun har vært så syk så mye kan det være lurt å være veldig insisterende når du kommer til legen. Opplever stort sett at om man ikke insisterer hardt er det lett at man får "standard"behandling/medisiner og sendes hjem igjen.

Insister på skikkelig utredning om det ikke er gjort og skikkelig behandling.

Kan også være lurt å insistere på å få flere legeuttalelser.

Antibiotika skal virke ganske kjapt, så om den ikke gjør det burde det kanskje vært opp for diskusjon om hun har rett medisin? og kanskje om det finnes varianter som er snillere til magen?

Skrevet

Jeg er insisterende og vil ha korrekte svar og dobbeltsjekker en leges anbefalning dersom jeg føler meg usikker.

Antibiotikaen er "godkjent" av flere leger denne gangen, men jeg sr likevel ikke noe særlig til virkning.

At hun har astma er greit nok, den utredningen skal jeg ta med astmalegen, for å se hvor dypt pusten hennes/lungene er plaget i hverdagen.

Blir ny legerunde idag :/

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...