Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2011 #1 Skrevet 16. oktober 2011 Min gutt på 4,5år er konstant trøtt- alltid! Han legger seg kl 20 og står opp kl 06. Legger han seg før sovner han aldri tidligere. Vi har prøvd i mange, mange år. Og han sover aldri lenger heller. Han spiser godt før han legger seg, og vi tar han på do før vi legger oss. Hvorfor våkner han uten å være uthvilt? Han går hele dagene og er sååå trøtt. Sutrer og gnir seg i øynene. Legger seg ned over alt, men sovner ikke. Vi har tatt blodprøve av gutten, med normale resultater. Jeg synst det er så rart at han aldri tar noen søvn tilbake. Det går aldri en dag hvor han sover litt lenger. Hvor lenge sover din 4-5-åring?
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2011 #2 Skrevet 16. oktober 2011 Jent avår på 4 legger seg sju og står som regel opp rundt 7. Min erfaring er at søvn avler søvn (sovner jenta vår f.eks kl 9, kan du banne på at hun våkner kl halv seks og kommanderer oss opp). Gutten din har kanskje kommet inn i en dårlig sirkel? Det holder ikke med ett eller to fosøk på å legga ham tidligere - forandringen skjer over en periode.
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2011 #3 Skrevet 16. oktober 2011 Gutten vår på 5 sover fra 21 - 08. Men trenger å sove ut hvertfall to dager i uken. Enten sluktner han tidligere eller sover en del lengre. Hva med å innføre en dupp på dagtid? Kanskje lettere om han får seng og dyne. Også i barnehagen, om han går der.
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2011 #4 Skrevet 16. oktober 2011 4-åringen min sover fra ca sju til seks, men kan godt sove til halv sju en morgen eller legge seg halv åtte en kveld, det takler hun fint. Men i snitt sover hun ca 11 timer om natta.
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2011 #5 Skrevet 16. oktober 2011 Han sover for lite, som du sier selv. Ikke alle barn har behov for like mye søvn, men noen behøver mer enn 10 timer. Jenta mi på 4,5 år har alltid hatt behov for mye søvn, og sover som regel 12-13 timer om natta. Da er hun uthvilt. Tidligere har hun hatt behov for 14 timer. Da sov hun fra halv sju.- sju til halv ni-ni (og noen ganger halv ti). Sover hun mellom 8 og 10 timer er hun som regel sutrete og trøtt hun også.. Det eneste du kan gjøre er vel å prøve å få han til å sovne tidligere på kvelden. Start leggerutinen litt tidligere fremover, og gjør som vanlig. Etter noen dager så finner han nok roen mer, og forhåpentligvis sovner tidligere til slutt. Det er jo ikke hyggelig for hverken han eller dere at han er trøtt gjennom hele dagen, så jeg ville i alle fall gjort et forsøk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå