Gå til innhold

ultralyd

Anbefalte innlegg

Skrevet

kan de se på ultralyd om noe er galt med babyen? kan de feks se om barnet har downs?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I mange tilfeller ser de det, men det kan skje at de ikke ser det på ul og at babyen fremdeles har det.

Skrevet

Downs kan kun ses rundt uke 12-14, så på ordinær ul er dette for sent. Dette er uansett ikke lov å opplyse om av den som utfører ul.

Skrevet

Er du sikker på det 14:38?

Jeg har ikke peiling selv, men mener min venninne fikk beskjed om Downs på ordinær ul... Det var i alle fall ikke i uke 12-14, for da visste hun ikke at hun var gravid :)

Skrevet

Den berømte nakkefolden er synlig i uke12-14 ca. Etter det er det vanskeligere å oppdage.

Ordinær ul er uansett ikke før i uke 18, og de har ikke lov å opplyse om de mistenker Downs.

Da må du bestille egen, privat ul innen de aktuelle ukene - men jeg er usikker på regelverket rundt dette.

Skrevet

Ingen regel uten unntak sikkert. Men det vanligste sjekkpunktet for downs, forstørrede nakkefolder, ses ikke mye lenger etter uke 12.

Skrevet

Jeg var på ultralyd i uke 20..og fikk beskjed om at baby kan ha downs syndrom.. tykk nakkefold.. fikk tilbud om fostervannsprøve..og en dag på å bestemme meg på..grunnet at svangerskapet var gått så langt allerede.(om jeg skulle ønske abort)

Men jeg takket nei! =) Her er alle barn velkommen....

Men det stemmer at det kan sees best i uke 12 ja.. og at det derfor er i den uken man sjekker de som har større sjans for å få barn syndromet. Det stemmer også at de er restriktive med å sjekke etter tykk nakkefolk osv på tidlig ultralyd til de som IKKE er spesielt utsatt. (du må være over en viss alder osv) Dette fordi det er lov å ta abort innen uke 12 for alle.. uten å søke. Likevel hører jeg titt og ofte om leger som antyder tykk nakkefold osv på tidlig ultralyd... litt forskjellig praksis fra sted til sted... Det er likevel retningslinjer i norge som skal ivareta at dette ikke er noe som blir sjekket uten grunn.. Bare å søke på nett og lese seg opp om emnet.

Skrevet

Hadde barnet Downs da, Sussa85 ?

Skrevet

Synes det høres veldig rart ut. At de ikke har lov å opplyse om det mener jeg. Da vi var til UL med dattera mi fikk vi beskjed om at hun så normal ut og jordmora forklarte hvordan i.f.t downs. Man må da få vite det så man kan forberede seg og sette seg inn i hva man kan forvente ang downs. Man vil jo være der 100% for ungen og da er det jo best å ha litt tid på seg å vite det.

Skrevet

Selvfølgelig opplyser de om de ser noe unormalt!

Det er ikke sånn at de skriver det inn i journalen i smug og ikke forteller foreldrene det altså. Er det mistanke om noe galt får du vite det.

Skrevet

14:59: Ja, var det jeg mente.Noe annet ville da vært veldig rart.

Skrevet

Min baby hadde nakkefold på 7 mm i uke 19, fikk beskjed om at grensa var på 6 mm, og at det derfor var mistanke om downs. Takken nei til fostervannsprøve, og fikk en frisk baby til termin:)

Skrevet

Hvoefor kan de ikke si fra til foreldrene om de mistenker barn med downs?

Skrevet

Bare tull, de er pålagt å informere om abnormaliteter på ul uansett i hvilken uke!!! Har selv tatt duotest privat i uke 13. Hilsen helsepersonell

Skrevet

jeg ville værtfall blirr svært sint om det skulle vise seg at det var noe galt med babyen min når den var født, og helsepersonellet hadde vist om dette i lang tid..

Skrevet

Hei anonym 14.51..

Jeg vet ikke om barnet har det enda! =) er bare inn i min 28 uke av svangerskapet..

Skal tilbake til ultralyd igjen uke 32 for å se at alle organer fortsatt fungerer/er som de skal... Men om barnet har downs får vi ikke vite før fødsel..

Sjansen er derimot mye større for at han er helt frisk! =) så vi tenker ikke så hardt på det.. og det var derfor vi ikke ville ta fostervannsprøve heller.. er jo 1% sjanse for spontanbort i følge fødselslegen med disse prøvene.. og i og med at jeg uansett ikke hadde tatt abort om det er downs så ble den prøven bare en risiko og unødvendig!

Skrevet

Her kan dere lese på regjeringens sider om temaet

http://www.regjeringen.no/nb/dep/hod/tema/bioteknologi/fosterdiagnostikk.html?id=426638

Utdrag:

Vilkårene for fosterdiagnostikk er ikke lovregulert, men foreligger i retningslinjer som helsetjenesten forholder seg til.

Disse kan få tilbud

Etter disse retningslinjene kan tilbud om fosterdiagnostikk gis til:

•Gravide som vil være 38 år eller eldre ved termin.

•Gravide, i de tilfeller der kvinnen selv eller hennes partner

– tidligere har fått et barn eller foster med alvorlig sykdom eller utviklingsavvik. Et eksempel er kromosomfeil.

– har økt risiko for alvorlig sykdom hos fosteret, dersom tilstanden kan påvises. Eksempler er en del arvelige sykdommer.

– bruker medisiner som kan skade fosteret, for eksempel ved epilepsi hos mor.

•Gravide som har fått påvist tegn til utviklingsavvik hos fosteret ved en ultralydundersøkelse.

•I spesielle tilfeller, gravide som er i en vanskelig livssituasjon og mener at de ikke vil klare den ekstra belastning et sykt eller funksjonshemmet barn kan medføre.

Jeg har flere ganger fått hørt av legepersonell/spesialister at de ikke vil se etter slike ting på tidlig ultralyd... Jeg var selv inn med jenta mi uke 11+4 til spesialist.. dette fordi hun ble unnfanget ved hjelp av pergo (hormoner) og det var et tilbud jeg fikk for å se at det var en levende baby inni der. Men legen nektet å se etter om hun f.eks hadde downs syndrom..dette var i 2008.. Poenget er at dette praktiserer ulikt fra lege til lege... sikkert fordi det ikke er noe lovverk som sier noe om det..men at det er retningslinjer de egentlig skal forholde seg til...

Har hørt mange ganger om folk som har fått vite slike ting på tidlig ul..på tross av at de ikke har noen av de faktorene jeg har tatt ut fra regjeringens sider.. Så som sagt..det praktiseres ulikt..

Jeg personlig er i mot at vi skal ta inn alle til tidlig ul i uke 12 for å se etter syndromer osv.. jeg ønsker ikke et sorteringssamfunn...

Skrevet

"Mistanke om at noe er galt". Ja, det vil de opplyse om. F.eks hjertefeil (vanlig ved downs) Men de kan ikke opplyse om at "vi tror det er downs".

Gjør de det, bryter de loven, så enkelt er det.

Det som skjer, er at kvinnen henvises videre, dersom det er noe som vil trenge en operasjon, eller som er uforenelig med liv. Downs uten hjertefeil er ingen av delene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...