Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2011 #1 Skrevet 16. oktober 2011 Har en (litt hysterisk) venninne som har fortalt meg at jeg måååå koke alt jeg skal bruke til babyen min som kommer snart. Er dette tilfelle? Skjønner jo at det må vaskes, men mesteparten av det jeg har kjøpt kan ikke vaskes på 90 grader.. Holder det ikke med 40 eller 60 grader?
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2011 #2 Skrevet 16. oktober 2011 Venninnen din er litt over kanten hysterisk ja. Når klær er nye sitter det kjemikalier i dem som gjør at plaggene skal holde seg fine i butikken, dette vansker en fint ut på vanlig 40 graders vask. Å koke klærne er å ødelegge dem. Vil nok overleve noen ganger, men bli utrolig fort stygge. Normalt skittene klær holder det med 40 grader, er det bæsj på må du opp noen grader.
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2011 #3 Skrevet 16. oktober 2011 Nei, herregud. Man vasker nye klær for å vaske bort kjemikalier og overskuddsfarge fra produksjon. Da holder det med en eller to ganger på 40 el 60 gr(sengetøy skal vaskes 2 ganger). Koke gjør man for å sterilisere, og det trengs ikke på nytt tøy. Dessuten kan man ikke verne babyene mot alle bakterier, noe må de venne seg til helt fra starten. Og i dag er det sjelden folk har det så skittent at babyer tar skade av bakterier. Og det meste av vanlige klær blir fort stygge/ødelagte om de blir vasket på 90 gr. Vask på 40 e 60 med god samvittighet du :-)
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2011 #4 Skrevet 16. oktober 2011 hehe, så bra! Var det jeg tenkte selv også, men ville jo selvfølgelig kjøpt nye og bedre klær dersom det var nødvendig å koke. Får nok konkludere med at venninnen min er litt hysterisk ja. Hun mener også at det er håpløst av meg å kjøpe billige klær til babyen for da kan den bli mobbet, så jeg tar som du skjønner ikke alt som kommer fra den munnen som god fisk, hehe.. Takk for svar!
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2011 #5 Skrevet 16. oktober 2011 Da ødelegger du jo klærne ! Velourklær f eks blir jo skikkelig stivt og piggete om du koker det. Det holder i massevis å vaske på 40 grader. Bæsjekluter og slikt bør kokes da.
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2011 #6 Skrevet 16. oktober 2011 Klart du ikke må! :-) Vask de etter vaskeanvisningen - det holder! Og merkeklær for å ikke bli mobbet? Merkeklær til babyen for å ikke bli mobbet? Ja akkurat... Ville ikke tatt alt venninnen din sa for god fisk ;-) Btw, jeg har noen "merkeplagg" til jenta mi; synes ofte de trenger mer skånsom vask enn fra Lindex, Name it osv som vi kjøper de fleste klærne... men men :-)
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2011 #7 Skrevet 16. oktober 2011 Så bra det finnes mødre med beina på jorda her inne...! Ja - hun mener så! Må kjøpe riviera maisonmøbler og burberry, gant etc. Personlig mener jeg det er skrullete, og ikke er klærne fine eller praktiske heller, så her er jeg ikke usikker! Men den kokingen ble jeg usikker over, for jeg vet jo at små babyer er utsatte. Men nå er jeg ikke usikker lenger Tusen takk for mange svar! HI
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2011 #8 Skrevet 16. oktober 2011 Haha, morsom hun venninna di Kan jo fortelle at bakterier dør ved 70grader, men slike bakterier finner man ikke på klær, da skal man ha en særdeles heslig hygiene
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2011 #9 Skrevet 16. oktober 2011 Om bakteriene ikke dør av 40 graders varme i maskinen, så vil dem iallefall drukne!
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2011 #10 Skrevet 16. oktober 2011 Enig med de andre som sier at det er unødvendig og at man ødelegger klærne ved å koke dem. Før førstegangsbruk så holder det å vaske på 40 eller 60 grader. Etter det har jeg vasket det meste på enten kokvask 60 grader, om det er gulp osv, og er det bare klær som er brukt, men ikke møkkete tar jeg det på 40 grader.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå