Gå til innhold

Gruer oss til jul.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er en familie på 5.

han har 2 barn fra før og vi har 1 sammen.

Vi har ekstremt dårlig råd nå pga bytting av jobb(som var nødvendig) og annet som er kommet opp som ikke var i vår beregning i det hele tatt.

De to største barna er ganke kravstore, er vant til å få ipod, tv, sykkel osv...i ukedagene omså....men vi har ikke råd til slike julegaver nå.

Hvordan gjør man det da?vil jo ikke skuffe dem, men blir for dumt å ta lån for å glede dem!?

Jeg mener julen handler om familie, tradisjoner og kos...ikke det penge/gave hysteriet...

men vi er vant til å ha mye penger og det er stor overgang for barn som ikke skjønner hvorfor man ikke har mye penger lengre...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

da får dere bruke tiden fram til jul på å forklare barna hva jula egentlig handler om da vet du...

Skrevet

Finner det litt merkelig at du skriver : "Jeg mener julen handler om familie, tradisjoner og kos...ikke det penge/gave hysteriet..." når det er dere selv som har lagt opp til dette og når det er dere selv som har fostrert disse kravstore barna. Barn blir ikke kravstore og bortskjemte helt av seg selv. Gjør de?

Dere får bruke tid på å forklare barna at det nå er slutt på gave-eldorado.

Skrevet

Enig med 12.39. Veldig bra skrevet, for jeg reagerer på det samme.

Skrevet

Helt enig med de over, dere får bruke tiden med omhu og forklare dem hva julen handler om..

Ellers så er det vel på tide å begynne å stramme inn litt. Bortskjemte unger er da ikke noe stas.............

Skrevet

Jeg ville først og fremst sluttet å grue meg til jul, i hvert fall for en så dårlig grunn!

Hvis jeg var dere ville jeg forklart dette til barna, så ville jeg forklart dem at dere gjør det litt anerledes denne julen og at de skal få gaver i form av morsom ting dere skal gjøre i førsjulstiden. Ta dem f.eks med på svømmehallen, kino, gå på langrennsturer, overnatt ute i snøhule, bake sammen, osv alt ettersom alder på barna. På selve julaften kan de også få gaver de kan dele f.eks brettspill eller andre sosiale ting de kan gjøre på.

Jeg tror faktisk familien deres har godt av å måtte tenke litt anerledes. :)

Skrevet

skjønner hva dere sier, men skjønner at pappaen(og meg da) vil gi barna det beste, særlig når mor til barna kan gi dem alt:S

men ja, vi må vell bare prøve å forklare hvordan det er og hva julen egentlig handler om...

barnet vi har sammen er bare 7 mnd. så han "forlanger" jo ikke noe da...

Skrevet

PS: Siden dere har dårlig råd ville jeg også kjøpt alle julegaver nå. Når det nærmer seg jul går prisene opp og du finner så og si aldri noe på salg.

13:24

Skrevet

13:24: det var en god ide :) skal tenke litt på den gitt:)

Skrevet

Det er jo ekte moren til de to eldste som sikkert har fostret dem opp sånn og det er jo ikke HI sin feil.

Hun har andre verdier og det er jo vanskelig å overføre dem til barn hun ikke er biologisk mor til, når de kanskje har en mor som har gjort dem sånn..

Skrevet

Vi har noe av den samme utfordringen med sønnen til samboeren min. Moren hans tror at definisjonen på å være god forelder er hvor mange ting hun kjøper til ham. Da jeg ble kjent med gutten var han bortskjemt og ufordragelig, dessverre. X'en er veldig sterk, og ingen andre har noe de skulle ha sagt, så min samboer fikk aldri frem sitt ønske om å oppdra barnet anderledes. Det er en grunn til at det ble slutt.

Men, vi ønsker ikke å videreføre dette. Vi har økonomien til å gjøre det, men mener det er å gjøre barna en grov bjørnetjeneste... Både med våre barn og denne sønnen gir vi gaver de trenger og noe litt ekstra kult til jul/bursdag, men de får sjelden ting bare fordi. Vi har fortalt gutten at det er måten vi gjør ting på og at voksne ikke alltid er enig. Han syns nok vi er litt kjedelige, men han er aldri vanskelig/frekk med oss lenger slik han er med sin mor, og jeg tror han vil se verdien av det vi gjør når han blir voksen.

Det ordner seg nok! Lykke til :)

Det er ingen popularitetskonkurranse å ha barn, dette kan forklares og gjøres til en god ting!

Skrevet

ja er vell delvis mor, far og min sin "feil" det her.

Når mor og far var sammen hadde de kjempe god råd og barna fikk alt, når far ble alene hadde han fremdeles så god råd at han hadde råd til å gi dem alt..så kom jeg inn i bildet og ville ikke være noe "værre" enn dem så da gav jeg også dyre gaver("får vi bare det liksom" svarte de en gang de fikk bare en dyr ting..(1000 kr hver) ) men de skjønner vell ikke...)

Nå har vi altså dårlig råd og jeg vil ikke skuffe dem:S

Skrevet

Og jeg som trodde det kanskje var noe verre som som å måtte feire jul helt alene uten barn eller annen familie

Skrevet

ja det kunne ha vært værre, skal jo egentlig ikke klage, men synes jo det er litt kjipt for unga å ikke få akkurat det de ønsker seg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...