Gå til innhold

Noe som kan gjøres? Katt og barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en hannkatt på 6år. Han er den særeste, rareste og beste katten egentlig. Han har taklet det å få en baby i hus veldig bra, og ikke vært noe spes sjalu.. Trodde vi..

Vi har brukt masse tid på å lære gutten som nå er 17mnd, hvordan han skal klappe og kose med katten, til å med lært å børste den forsiktig. (Altså, han får det jo ikke til da, men det gjør hvertfall ikke vondt for han) Og han er veldig god mot han, veldig flink til å klappe han rolig og forsiktig.

Det har skjedd at katten har tatt etter han med labbene, men aldri med klør. Idag så koste han masse med katten, men plutselig så hopper katten opp og klorer han. Han har 3store klor fra panna og ned. Det skjedde helt uprovosert, og jeg kan ikke ha det slik. Er jo livsfarlig for han, hva om han hadde tatt øyet?!

Det eneste jeg tenker på nå er avlivning eller at han gies bort. Det er jo med et tungt hjerte at jeg gjør det, men ser ingen andre løsninger. Kan jo ikke holde de avskilt heller. Og jeg vil ikke at det skal skje igjen.

Men prøver her, er det noen som har råd eller noen tips til hva vi kan gjøre for å forhindre at det skjer igjen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

vi har en sinna katte mor,. hun er sinna fordi hun er lei ungene sine, og de bor her.. katte moren er 2 år og har kloret minste jenta vår 2 ganger. vi var hos dyrlegen med ho. ikke noe galdt. katte moren er nesten ikke hjemme, og når ho er så møter ho på slitsomme kattunger,..

ho er hjemme kansje 1 time hver dag.

det kan være noe med katten. unger er fort litt slitsomme for katter. her løper kattene vekk fra ungene nå.. de har erfart unger nå.

Skrevet

Tror ikke jeg hadde avliva katta etter noe som har skjedd en gang, ikke tror jeg den er sjalu heller. Hvis den hadde vært sjalu så hadde den ikke ventet 17 måneder på å vise det liksom, det hadde kommet frem mye tidligere.

Antagelig har ungen tråkket over en grense for hva katten synes er greit og pus har sagt i fra. Unger må lære og erfare selv at katter kan gjøre vondt og man må være forsiktig med de, sånn som med alle dyr, dette er en del av læringsprosessen. Det er sånn det er å ha dyr, hvis det er vanskelig for deg å takle så burde du gi bort katta.

Skrevet

Hvorfor skal ungen så absolutt settes oppi ansiktet på et dyr som føler seg truet, dyr er skeptiske til barn fordi de ikke har kontroll = er uforsiktige.

La katta få være i fred og heller oppsøke barnet når den vil, ikke når dere vil.

Skrevet

Stol aldri på en katt, uansett hvor snill og tålmodig den virker. De er rovdyr og man vet aldri hvordan den tenker.

Jeg har selv et par hannkatter som er veldig tålmodige med sønnen vår som er 15 mnd, men han får allikevel ALDRI kose pus uten at vi er der og har full kontroll.

Vi kjenner kattene våre såpass godt at vi ser når det er på tide å la dem være i fred, og da tar vi sønnen vår bort fra dem.

Sønnen min er også flink til å klappe og kose pus, men plutselig får han også noen innfall av at han vil klype pus, og da er det veldig greit at vi er der og kan avverge det, for det er naturlig for katter å forsvare seg hvis det skjer.

Var du vitne til det som skjedde i dag? Fikk du med deg 100 % av det som skjedde?

Hvis gutten din helt sikkert bare har kost, og pus ikke har vist noen tegn til irritasjon før angrepet så er det kanskje greit å snakke med dyrlegen. Det finnes også midler som kan gjøre pus roligere og mindre aggresiv.

Skrevet

Katten har alltid vært flink til å si ifra når den er lei, med å løpe unna. Samtidig som vi har vært flinke til å ta han vekk når han har vært for pågående. Ja, jeg så det som skjedde, men var for langt unna til at jeg rakk bort før han fikk klort. :s

HI

Skrevet

Hold barnet unna katten, da barn som oftest er hardhendte og ikke forstår signalene til katten. Kan ikke skylde på katten når de aller færreste katter angriper uprovosert. Ser ikke helt problemet med klor heller egentlig, da dette ofte er måten barn lærer på.

Ikke avliv katten over dette, gi han iallefall bort! Man kan da ikke ta livet av dyr bare fordi de ikke oppfører seg som du vil?

Skrevet

Syns du bør gi vekk katten din en liten periode. Selv har vi en sær pusemor som HATER unger. Når vi fikk jenta vår som nå er 2 år gikk det ca 10 måneder før vi fant ut at det ikke funka. Da var hun så mobil at hun kunne "trenge" katten inn i et hjørne el. og da ble hun redd og klappset til med labben. Ble slitsomt å hele tiden tenke på om baby og pus var i samme rom uten tilsyn i bare noen få sekunder.

Vi har snille svigerforeldre som har pusemora mi hos seg til jenta vår er litt større og forstår at pus må få være i fred! Da kan hun få komme hjem i hjem til matmor! du må ikke avlive katten hvertfall!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...