Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2011 #1 Skrevet 15. oktober 2011 Det nærmer seg jul og tid for å gi. For 3-4 år siden samlet elevene inn leker som dem ikke lenger brukte og pakket inn som julegaver. På til og fralappen skreiv man til gutt 6 år ex. Dette var skolens kalender, på rektors kontor la elevene pakkene sine i en diger eske som en fra Frelsesarmeen hentet rett før julaften. Barna syntes dette var stas, men ser ikke ut som om dette er aktuellt lenger. Noen som vet?
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2011 #2 Skrevet 15. oktober 2011 Hvor i landet er dette? Håper det gjelder i Bergen også da barnehagen pleier å ha slik julekalender. Gir gjerne en ting til julekalenderen som igjen går til andre barn, men ikke fra mine barn sine leker. Skjønte første gang at han ikke skjønte at denne leken ikke var til utlån, men skulle gis bort for alltid. Så valgte da å ta han med ut og la han velge en ting fra lekebutikken istedenfor. Har siden fulgt denne vanen. Dessutten har jeg litt samvittighet ovenfor mottageren og synes det er litt kjedelig med en godt brukt leke.
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2011 #3 Skrevet 15. oktober 2011 Hallo? Lær gutten din forskjell på å gi bort og låne bort, du høres blåst ut!
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2011 #4 Skrevet 15. oktober 2011 http://www.frelsesarmeen.no/pages/side.aspx?nr=1281 Her sier lederen for slumstasjonen i Oslo at de heller ønsker seg klær i år. Om artikkelen da er fra i år... det er sannelig ikke godt å vite når det ikke står årstall på den.
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2011 #5 Skrevet 15. oktober 2011 Hvilke barn i Norge setter egentlig pris på å få andres avlakte leker til jul? Brukt leketøy får man hele året for en slikk og ingenting på loppemarkeder. Jeg synes ikke noe om at man skal lære ungene at de skal få god samvittighet ved å gi bort søpla si. Det ligger mye pinlig i slike gaver. Om barnehagen eller skolen skulle kommet med en slik kalender ville vi kjøpt en ny gave. Det aller meste av barnas leker kommer uansett fra loppemarkeder eller er arvet. Skal man gi bort noe slikt bør det være skikkelig, ikke noe utslitt ræl. Vi har foresten innført en annen ordning. Lørdagene i advent får ungene ikke lørdagsgodt og vi spiser grøt eller noe annet veldig billig. De pengene vi sparer får ungene gi til frelsesarmeen. Det føler jeg er en mer verdig måte å lære barna å dele på.
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2011 #6 Skrevet 15. oktober 2011 Jada, det skal jeg gjøre, men ikke på denne måten da han var 3.
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2011 #7 Skrevet 15. oktober 2011 Sønnen vår går i 2.klasse på skolen og de har også en slik omvendt julekalender. Der gjør de det slik at de gjennom uken skal hjelpe til hjemme mot betaling, hva de skal gjøre og hvor mye penger som skal gis er selvfølgelig opp til foreldrene. Hver fredag sender vi med en hvit konvolutt uten noe tekst på (anonyme givere) til skolen med ukens "lønn". Siste skoledag før juleferien får ungene vite hvor mye klassen samlet har smalet inn og så går pengene til et godt formål.
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2011 #8 Skrevet 15. oktober 2011 Jeg vet ikke hvordan leker du har til dine barn. Og jeg vet forskjell på søppel og leker som er hele, rene og kan brukes i lang tid enda. Det vi ga bort den gangen var en barnepc, slik som man lærer bokstaver og tall av. Vi ga også bort en del av briotoget med skinner, tunell, bru og tog. Den gangen forstod jeg det slik at det var familiene som kom til Frelsesarmeen lokaler for å feire julaften som fikk gavene. Du som la ut link, det var klær og leker den gangen også. Men magefølelsen min sier at den artikkelen er gammel. Takk likevel.
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2011 #9 Skrevet 15. oktober 2011 Det er jo en OK løsning for folk med god råd og ordnede fammilieforhold, men kan være forferdelige for dem som har lite penger eller foreldre som ikke følger opp så mye.
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2011 #10 Skrevet 15. oktober 2011 22.46 Barn som om mulig ikke vil få andre gaver enn det som deles ut av frelsesarmeen, vil bli veldig glad for brukte leker. Snakker ikke om godt slitte og utbrukte ødelagte leker, men fint behandlede leker
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2011 #11 Skrevet 15. oktober 2011 Siden man gir pengene anonymt i en hvit konvolutt trenger man ikke ha god råd for å bli med, om man bare gir 5 eller 10 kroner er man med å hjelpe. Det er det vi prøver lære våre barn, at alle kan hjelpe litt, selv om man ikke kan hjelpe alle. Det er et bestemt prosjekt pengene går til, og hun som har prosjektet har tatt seg tid til å skive mail med bilder til klassen for å fortelle hva pengene går til. Pengene de samlet inn i desember i fjor gikk til drikkekrus og skrivesaker på et fattig barnehjem og klassen fikk se bilder fra barnehjemmet etter jul. Synes det er et flott prosjekt jeg. Hilsen mammaen til 2.klassingen med omvendt julekalender.
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2011 #12 Skrevet 15. oktober 2011 Barna mine har helt normale leker, men etter at de er ferdige med dem er de som regel ganske utslitt. En slik brukt barnePC får man foresten for ca 20 - 30 kr på loppemarkedene her. Poenget er at selv de fattigste barna i Norge som regel har leker og når du vet at dere er fattige så er det ikke morsomt å bli "avspist" med restene fra de rike. Det går ann hvis du finner noe personlig som du vet er midt i blinken for et barn. Da gjør det sjeldent noe at tingen er brukt, men en gave som ikke en gang er valgt spessielt til det barnet og attpå til er brukt, tviler jeg på at så mange egentlig blir glade for.
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2011 #13 Skrevet 15. oktober 2011 Jeg kjenner familier som er så fattig at de ikke har råd til gaver til barna og jeg VET at disse barna blir glad for brukte leker, men selvfølgelig, det gjelder helt sikkert ikke alle fattige barn..
Leeloo76 Skrevet 15. oktober 2011 #14 Skrevet 15. oktober 2011 Jeg mener å ha lest at i Oslo var det et problem at folk pakket inn "ræl" (om det var av vond vilje eller ei vites ikke) og la under gavetreet Frelsesarmeen pleier å ha, og at de endte opp med å måtte pakke opp og sjekke alle gavene før de ble utlevert. Mulig de derfor har valgt å heller be om penger så de kan kjøpe inn gaver selv? At man har lite å rutte med er ikke ensbetydende med å måtte være takknemlig for andres "søppel" (og jeg har sett hva min mor mener er "fullt brukandes", ville aldri latt henne velge ut en brukt ting til Frelsesarmeens gavetre). Fattig i Norge er ikke helt det samme som fattig i en flyktningeleir i Afrika, der de muligens hadde blitt glade for "rælet". For barn av fattige i Norge vil nok det å få noe foreldrene ikke kan koste på dem settes mer pris på enn noe de kan kjøpe selv for en tier på Fretex (drar dit selv og kjøper puslespill, koster 20 kr). Kanskje pent brukte ski/staver/sko, samlet, så de ikke må bruke penger på den manglende "delen", hvertfall noe litt større enn et brukt puslespill, eller noe nytt for en gangs skyld (trenger ikke være superdyrt, men kanskje noe de ikke ville kostet på seg til vanlig). Kanskje er jeg helt på jordet, men dette er mitt inntrykk hvertfall. Og selvfølgelig er det mange som har så lite at alt settes pris på, men jeg tenker at de kan få brukte leker resten av året, julen burde vært litt ekstra for disse barna også. Og så er det forskjell på en pent/lite brukt leke og noe som knapt henger sammen, som jeg vel fikk inntrykk av var problemet i Oslo.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå