Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2011 #1 Skrevet 15. oktober 2011 Blir snart gal.. er 17+2 i dag og har vært plaget av forstoppelse siden uke 9. Får vondt i magen og føler ubehag hele tiden. Er også plaget av kvalme så det er begrenset hvor mye jeg orker å gå og drikke, prøver ihvertfall å drikke det jeg kan. Har prøvd avføringstabletter som bare hjalp i noen få dager (og da bare litt), bruker nå lactulose.. har brukt det i 3 døgn nå, max dose, men merker abolutt ingenting:( Har også prøvd med biola, cultura, kiwi uten effekt. Hva mer kan jeg gjøre?? Går utover livskvaliteten og både være kvalm og ha så store problemer med magen.
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2011 #2 Skrevet 15. oktober 2011 Hva tar du som maks dose da? For det kan nemli økes opp ganske mye - og du kan ta det opptil 3 ganger i døgnet... Vår gutt på 7 år har problemer med magen... Han står på fast vedlikeholdsdose på 20 ml morgen og kveld. (Dosen er satt av barnelege) I tillegg trapper vi opp til feks 20 ml morgen/middag og kvelds om det stoppper opp i magen på han. Som gravid kan du også kjøpe noe på apoteket (eller helsekosten) som heter FRUKTFIBER. Det skal også være effektivt på magen. Som du sikkert vet så er det viktig for deg å få i deg masse fiber og drikke. Hjelper ikke noe av det over må du jo ta deg en tur til lege - kanskje du må få et klyster?
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2011 #3 Skrevet 15. oktober 2011 Tar 30 ml, det som står på flaska.. så jeg kan ta mer uten at det er skadelig? Takk for tips om fruktfiber. Håper helst å slippe unna klyster, det er vel egentlig ikke anbefalt når en er gravid?
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2011 #4 Skrevet 15. oktober 2011 Spis fiberrike knekkebrød og prøv å gå en tur selv om du er kvalm. Inaktivitet er det værste for forstoppelse. Det funket ihvertfall for meg
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2011 #5 Skrevet 15. oktober 2011 Spis rosiner og svisker, drikk masse vann og gå turer hver dag.
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2011 #6 Skrevet 15. oktober 2011 Som en over foreslo, frukt og fiber, det gjør susen! Bare husk å hold deg i nærheten av et toalett!
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2011 #7 Skrevet 15. oktober 2011 klyster! Det funker for alle. Fåes på apoteket.
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2011 #8 Skrevet 15. oktober 2011 Glem piller - spis plommer! Beste avføringsmiddel ever...
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2011 #9 Skrevet 15. oktober 2011 Jeg hadde det som deg, men heldigvis uten kvalmen. Jeg gråt av desperasjon og endte med å måtte "hjelpe til" selv med å få ut ting. Takk Gud for plasthansker. For meg har det hjulpet med fiberrikt knekkebrød, mye vann, aktivia og mye frukt og grønt (ikke banan).. Har heldigvis sluppet å bruke lactulose Håper det ordner seg for deg!
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2011 #10 Skrevet 15. oktober 2011 Jeg var forstoppet for en tid tilbake, tok lactulose, men ble bare romlete i magen uten at det kom noe ut.. Så da tok jeg ei kjempestor gulrot og knasket den rå... da tok det ikke lange tida før jeg måtte på do.. var nok effektivt med ekstra fiber i tillegg til lactulosen Det du må huske på med lactulose, er at du også må drikke veldig mye, helst vann.. gjerne 3 liter hver dag
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2011 #11 Skrevet 15. oktober 2011 Når forstoppelsen er et faktum er det vel apotek som gjelder, men forebyggende (og kan ikke skade nå for å prøve allikevel) fungerer linfrø aldeles ypperlig. Gjerne mye av det. Fullt av riktige fettstoffer er de også! En skikkelig posjon svisker gjør ofte også susen.
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2011 #12 Skrevet 15. oktober 2011 Fikk et tips på "the Doctors tv", som jeg prøvde og det funket! En stor sitronbåt, om du klarer å spise, og et glass lunkent vann. Blir ren sitron for sur, kan man blande saft ifra 1/2 sitron i et glass med vann Bør gi effekt iløpet av !/2- to timer lykke til!
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2011 #13 Skrevet 15. oktober 2011 https://www.boots.no/butikk/s/products/view.html?p=1517073&ref=search Laxoberal dråper!!!! Kjøp det, jeg garanterer det funker. Lykke til
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2011 #14 Skrevet 15. oktober 2011 Siden hun er gravid, så er det ikke alt som er like ok å ta.. f.eks klyster og laxoberaldråper kan vel sette i gang fødsel? Ihvertfall nærmere terminen, vet ikke hvordan det er så tidlig..
Lammelåret Skrevet 15. oktober 2011 #15 Skrevet 15. oktober 2011 Mageregulerende mat: Rå gulrot tørket aprikos havregrøt med kruskakli og rosiner loppefrø (kjøpes på helsekostbutikk) linfrø (helst knust) Fiberrik Fiber balance Mageregulerende te (helsekostprodukt) Lakrisrot-te Lakris (f.eks Panda lakris) masse vann meget søt sort te (dersom du ikke er vant med å drikke det) lactulose/duphalac ol jordbær pære kiwi Unngå banan (hvis ikke den er overmoden), pasta og potet Fysisk aktivitet er viktig, men enda viktigere er det at du drikker nok vann. Uten stor nok vanntilførsel kan fiber virke mot sin hensikt. Det holder selvsagt ikke å spise en pære, du må spise en del for at det skal gi effekt. Husk å forebygge, slik hindrer du hemorrider òg. Forsøk å ikke bekymre deg. Stress gjør at magen stopper opp.
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2011 #17 Skrevet 15. oktober 2011 Hvis tar lactulose (betulac) og ikke drikker mye vann, kan det faktisk gjøre vondt verre! Anbefaling på morgenen! Et stort glass vann eller farris. most svisker med feks litt fløte eller melk på vent 15-20 min før du spiser vanlig frokost! most svisker Sett stenfrie svisker i litt vann på kvelden, la det stå over natta. Bruk en stavmikser til å mose det til "grøt" evt hvis du har dårlig tid. kok opp sviskene med litt vann. God bedring!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå