Gå til innhold

nye krav til overgangsstønad

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

helt enig! hvorfor skal aleneforeldre ha "lov" til å gå hjemme i 3 år, mens andre må i jobb etter 1 år?

Skrevet

Her er en del ting dere ikke forstår, ser det ut til.....

Og en annen ting er at alle par kan velge å gå hjemme lenger enn 1 år, men da må en velge en inntekt i stedet for 2. Hva har en enslig forsørger? Et reelt valg når det stilles krav tidlig?

Skrevet

synes virkelig det er på sin plass at enslige må like fort ut i jobb som andre... vi får 1 år med foreldre penger, og så er det jobb neste. jada, men kan velge å gå hjemme med en inntekt, men 2 voksne og 1 bran (eller flere) på en inntekt er ganske tøft... og er nok ikke et valg for mange.. hvorfor skal enslige ha denne muligheten frem til 3 år?

Skrevet

Men det betyr jo ikke at den ene parneren tjener så voldsomt mye da. PLUSS den skal forsørge 3 stkker og kanskje 4? Da er det ikke nok med lavlønn på 16000 i mnd utbetalt etter skatt.

Jeg syns ikke de som er alene skal få gå 3 år hjemme, å de som har parner kan bare få penger or 1 år i permisjon.

En som er alene får dobbel barnetrygd, stønaden, barnebidrag, småbarnstilegg...Ja blandt annet. Dette fikk ikke jeg... Jeg hadde bare barnetrygd for EN.

Skrevet

Dette er jo det eneste riktige. Staten har ingen grunn til å lønne folk for å ta seg av sitt eget barn, når det er folk i jobb staten har behov for. Hvorfor skal det være så vanskelig å gå tilbake til jobb?

Skrevet

i tillegg får jo alene foreldre prioritert bhg plass. dette nye kravet er det eneste riktige!!

Skrevet

Dette handler ikke bare om penger, selv om dere surmagede pardamer er helt på tuppa.

Det handler om psyken til barn og voksen når en blir alene. Sorgprossesser og mye annet.

Ikke alle blir alene fra den dagen barnet blir født, slik det ser ut til at dere tenker. Mange har større barn når de blir alene, og hvor barna reagerer på bruddet. Da blir den som har hovedomsorgen den som i all hovedsak skal hjelpe barna. Samtidig som at en kanskje sliter selv pga bruddet.

Fatter ikke at dette er så vanskelig å se. At der er mange sider ved denne stønaden enn akkurat det økonomiske. Hva med TID til å komme godt gjennom alt sammen?

Dere bør faktisk se dette i sammenheng med studier som viser at barn av enslige forsørgere oftere sliter. Kan det ha med sorgen å gjøre? TID er avgjørende. Tro det eller ei.

Og en annen side er at i par hvor der er barn med vansker, så er bruddfrekvensen mye høyere enn ellers. Hva med disse barna? Skal ikke de få ha foreldre med TID?

Dere er fryktelig enkle i fremstillingen her, men husk at for de som blir enslige forsørgere, så er reglene de samme for alle. Dere ser for dere unge mødre som blir gravide uten å være i forhold til barnefar. Dette er fåtallet.

Og en annen ting er at undersøkelser viser at de aller færreste mottar overgangsstønad uten å gjøre noe("bare gå hjemme"). De fleste mottar delvis overgangsstønad i tillegg til annen lønn, eller utdannelse.

ehhhhh... hurra? Hva mener du? For at en god ordning blir rasert?

Skrevet

de som mottar delvis os i kombinasjon med annen inntekt vil jo fortsatt få dette.. men da etter 1 år og ikke 3 år.

er enig med Hurra.. det er myyyye misbruk av denne stønaden...

jeg har et barn som er sykt.. jeg trenger også mer TID, men får ikke noe støtte av den grunn...

nei kom dere i jobb som alle andre..

Skrevet

Helt enig, hurra! Bortkastete skattepenger at aleneforsørgere skal gå hjemme og dra seg i 3 år. Vet om flere som er alene, har ungen i bhg og ikke jobber eller går på skole! Late snyltere, kaller jeg dem :)

Skrevet

De får ett år på seg. ETT år, 12 måneder, 365 dager. Hvis ikke det er nok tid, så er de ganske tungnemme av seg :)

Skrevet

Åja, Så du mener med andre ord. Om de sørger (Etter brudd) så bør foreldrene være hjemme sammen med barna å få denne stønaden?

Så vist barna går på barneskolen som ER oblikatorisk. Så bør de nesten bli tatt ut av skolen for å være sammen emd foreldrene i denne sørgeperioden etter dette bruddet? for foreldrene må jo være hjemme. Ja da kan de likegodt være på jobb. Eller hva med de som har mistet noen svært nære? Sin mor, far tante, søsken..Det er jo forferdelig tungt dette å. Ingen som får noe særlig med penger utenom permisjonsdager.

Skrevet

14:04

Da har du vel en mann som skaper inntekt mens barnet er sykt?

Og du kan søke om omsorgslønn, og bostøtte dersom det kniper.

Jeg har selv barn med handikap, så jeg vet litt om hva jeg snakker om, og ser kanskje forskjellene i det å være 1 eller 2 voksne litt vel godt. Jeg har ikke hatt mulighet til inntekt, pga barnet og det overskuddet jeg trenger. Så da har jeg byttet ut god økonomi og kariere med dårlig økonomi og TID. Det kan par også gjøre.

Og dere har faktisk altfor lite begrep om reglene rundt overgangsstønad i utgangspunktet, alle som en som er glade for endringene......

Krav etter 3 år??? Ja, da er alle valg ute, for da får en ikke lenger overgangsstønad...... hehehehe......

Skrevet

Det du skriver her er noe helt annet, å da forstår jeg hvorfor enkelte trenge litt hjelp.

Men jeg tror hele greia her er pekt mot de som ble aleneforørgere etter fødsel. Med helt friske barn og osv. De kan fint få seg jobb etter 1 år.

Skrevet

Det er ikke alle alenemødre som bare går hjemme.

Jeg ble alenemor for et halvt år siden da jeg valgte å bryte ut av et vanskelig forhold. Overgangsstønaden i tillegg til lønnen min (ja, jeg har en jobb der jeg jobber 100%) gjorde at jeg var i økonomisk stand til å flytte.

Når man er alene har man fremdeles utgifter til bolig, strøm, forsikringer o.l, men ingen å dele dem med. Og da er det faktisk veldig godt at staten (NAV) kan hjelpe til. Jeg har ingen intensjon om å "snylte" som mange av dere kaller det, men det er ingen hemmelighet at jeg ikke ville hatt muligheten til å bryte ut av forholdet hvis jeg ikke hadde stønader som hjalp meg med økonomien.

Så vær så snill å tenk at det faktisk er forskjell på folk FØR dere dømmer.

Skrevet

Jaja, da stiller vel aleneforeldre først i barnehagekøen også da.... Blir snart umulig for vanlige folk å få barnehageplass:(

Skrevet

14:16

Problemet her er at de få(og de er virkelig i fåtall) du mener, er de som dikterer alt sammen. ALLE enslige forsørgere får samme regelen, nemlig. Og dette er ikke unikt eller enestående. Det er fakta. Snylterne ødelegger igjen for de som virkelig trenger det.... Er det rett???

Vi må kjempe enda hardere, vi som allerede har en kamp. Nettopp pga sånne som dere, som ikke vet eller forstår. Husk det at deres meninger er med på å diktere lovverket, og tenk kanskje litt på oss som kjemper hver dag....

Takk......

Skrevet

Uff, hvorfor er dere som har partner så forbaska misunnelig på de som er aleneforeldre. Tror dere det er en dans på roser å være alene 24 timer i døgnet, 7 dager i uka? All ære til aleneforeldre sier nå jeg.

Og nei, jeg er ikke alenemamma

Skrevet

Og det året KAN bli utvidet dersom fks barnet er født for sent i forhold til krav på barnehageplass.

Men det e bra de stiller krav om minst 50% akitivitet etter 1 år i steden for 3 år. Kjenner noen som har gått hjemme i 3 år for og så starte på skole og få det utvidet i kansje 2 år til og får os ved siden av lærlinglønn i 2 år.

Det er jo hovedsaklig de som har ødelagt for de fleste med at det blir strengere. Er jo mange som blir alenemor når fks minste barnet er 2-3 år, mange som er gift eller samboer med menn som har god lønn at mor ikke trenger og jobbe og heller ikke har tatt seg noe utdannelse og plutselig går de fra hverandre så blir det en helt ny hverdag for mor og barn og mor må begynne og fokusere på få seg utdannelse og jobb, da kan det hjelpe med de 3 år så kansje det kunne blitt en mykere overgang enn at mor må etter 1 år springe rett ut i utdannelse.. Det er jo barna som er hovedfokuset i et samlivsbrudd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...