Gå til innhold

Noen som kan dette med foreldrepenger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det 6 mnd en må ha jobbet for å få fullt utbytte på foreldrepenger? Teller ferie i dette? Dvs min nåværende permisjon slutter 1/5-12, men jeg har 10 uker ferie jeg skal ta etter dette. Hvis jeg timer så neste permisjon starter 6 mnd etter første permisjon sluttet får jeg fullt utbytte da, eller ødelegger ferien for dette, dvs jeg må jobbe de 10 ukene?

Hva hvis andre persmisjon starter før det har gått 6 mnd fra den forrige? Hvordan regner de da ut foreldrepengene? 80% av de forrige foreldrepengene?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvem kan få foreldrepenger?

Du kan få foreldrepenger dersom du har vært yrkesaktiv og har hatt pensjonsgivende inntekt i minst seks av de ti siste månedene før stønadsperioden tar til. Inntekten på årsbasis må være minst halvparten av grunnbeløpet i folketrygden. Likestilt med arbeid er perioder du har mottatt

sykepenger

foreldrepenger ved fødsel og adopsjon

svangerskapspenger

omsorgspenger ved sykdom hos barnet eller den som passer barnet

pleie- og opplæringspenger

dagpenger under arbeidsløshet

arbeidsavklaringspenger (AAP)

Også andre forhold kan likestilles med yrkesaktivitet. Dette kan være

lønn fra arbeidsgiver under utdanning

ventelønn

avtjening av militær- eller siviltjeneste eller obligatorisk sivilforsvarstjeneste

Les mer på

http://www.nav.no/Familie/Svangerskap%2C+f%C3%B8dsel+og+adopsjon/Foreldrepenger+ved+f%C3%B8dsel

Skrevet

Har lest på nav, men trenger litt teskje, skjønner du;o)

Når det står at likestilt med arbeid er foreldrepenger så vil det da si 80% av det en får i foreldrepenger da. Dvs 80% av 80%...

Så ikke noe om ferie der...

Hva med pappaperm delen. Han tar sine 3 mnd etter min permisjon er ferdig 1/5, det påvirker ikke min opptjeningsperiode? Det er fortsatt 6 mnd fra jeg skal begynne å jobbe igjen? Og da regnes det som om jeg jobber når jeg tar ferie eller?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...