Gå til innhold

Skal man kjenne spark hele dagen i uke 24-25?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kjenner dult når jeg slapper av. Men jeg kjenner langt fra noe hele dagen..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har hørt det at man skal kjenne liv i løpet av dagen, ikke hele dagen.

Skrevet

Det er først fra uke 28 man skal kjenne hver dag.

Skrevet

ok :)

Jeg kjenner spark/dult daglig. Men ikke sånn hele tiden. Mest om jeg slapper av på sofa og når jeg legger meg for kvelden. Men det gir seg etter en stund

Skrevet

Man kjenner aldri dult/spark hele dagen, ungen i magen sover jo h*n også ;) etter uke 28 skal du kjenne bevegelse hver dag, men da er det snakk om et og annet dult/spark iløpet av dagen.. Skullevi kjenne de hele dagen, så hadde vi jo blitt utslitt ;)

Skrevet

Man skal/bør kjenne liv hver dag, ihvertfall etter uke 28, men ikke hele dagen. Babyen har da kommet inn i rutiner med søvn osv ;) Om du ikke har kjent noe i løpet av hele dagen og du er bekymret, drikk et iskaldt glass saft med sukker eller cola, og legg deg ned. Har du ikke kjent spark innen 15 min. så bør du vel kontakte sykehuset.

Skrevet

Hvor er det dere har i fra at man først i uke 28 skal kjenne liv hver dag??

Jeg har stusset sånn over at dette blir sagt OFTE her inne på bim... Når leger og jordmødre (på sykehuset) sier at det er fra uke 24-25 at man skal kunne kjenne noe hver eneste dag...

Jordmor har sagt til meg at om jeg ikke kjenner liv daglig fra uke 24 skal jeg kontakte føden....

Fra uke 28 derimot skal man kjenne minst 5 bevegelser i løpet av 20 minutt!

Ganske stor forskjell på det å kjenne liv hver dag i uke 28..og det å kjenne det mange gang daglig...

Grunnen til at jeg spør hvor dere har det i fra er jo fordi jeg ikke skal beskylde noen med å komme med løgn.. dere har jo antageligvis lest/hørt det noen plass...

Men sman skal være forsiktig md å skrive slike ting som fakta når det gjelder noe så viktig om et liv i mors mage...

Skrevet

Fikk vite dette av jordmødrene jeg har hatt med å gjøre jeg, så da feilinformerer de.. Men, så har jeg kjent spark/bevegelse daglig fra uke 13-15 alle 3 svangerskapene mine jeg, så om det kommer en dag uten det, så kontakter jeg føden uansett.. Sist gnag fikk jeg komme inn på kontroll i uke 19+3 fordi jeg ikke hadde kjent spark en hel dag.

Skrevet

Jeg også fikk vite dette med daglig spark fra uke 28 av jordmor, og legen inne på føden.

Skrevet

Her fikk jeg også vite av jordmor at jeg skulle kjenne liv daglig fra og med 28 uke, men om jeg kjente det daglig fra uke 20 (feks) så var det det jeg skulle forholde meg til, og om det da kom endag uten, så skulle jeg ringe føden, om jeg så vr i uke 21 eller 38..

Så det er nok mange som har fått vite dette av lege/jordmor, ikke lest det i bøker eller lignende. Da er det nok mange jordmødre/leger som feilinformerer i så fall, om det skal kjennes fra uke 24/25

Skrevet

Jeg fikk også beskjed av jordmor på sykehuset at etter uke 28 SKAL man kjenne liv hver dag. Er også derfor man ikke fører "sparkeskjema" før etter uke 28. (for de som husker disse skjemaene).

Skrevet

Da er det ikke samme prosedyre på st.olavs i Trondheim som andre plasser da?

Da jeg gikk gravid med min første ble jeg tatt inn i uke 26 og det mye styr fordi jeg ikke kjente så og så mange spark i løpet av en time... og dette var i 2008... Hadde sånn knapp å trykke med...

Jeg hadde ihvertfall ikke turt å stole på at babyen min har det fint i uke 28 om jeg kun hadde kjent et lite dult en dag...

http://jordmorsiri.no/50/article/item/null/babyens-bevegelser

Jordmor Siri skriver ihvertfall dette med å kjenne 5 bevegelser i løpet av 20 min fra uke 28 i svangerskapet...

Nei jeg skal ikke være påståelig jeg... som jeg skrev..det må jo ha blitt opplyst om noen plass det dere og har hørt... =) Så får hver enkelt gjøre som de føler er tryggest selv... Men personlig hadde jeg ringt føden om jeg ikke hadde kjent liv hver dag fra uke 24...

Skrevet

Skulle ikke være anonym sist der !

Skrevet

dersom jeg skulle kjendt 5 bevegelser i løpet av 20 min så kan nok ikke min baby være særlig ofte i livet.. og jeg hadde ikke gjort annet enn å ringe føden av bekymring..

her kan det gå mange timer uten at jeg merker NOE i det heletatt! men lille er frisk og sprek og helt normal likevel.. kjenner bevegelser i perioder, men det er lengre perioder uten bevegelser altså!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...