Gå til innhold

vesla vil ikke ha puppen, hva nå?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har hatt en periode nå på ca.4 uker, hvor vesla (nå 3mnd) plutselig bestemte seg for at hun ikke ville ha venstre puppen. Begynte da med å pumpet denne, mens hun fortsatt tok høyrepuppen.

Så fikk vi en kraftig øke-periode på ca.to uker, hvor mme måtte gis på annet hver måltid (mating hver 2,5t, døgnet igjennom), kombinert med pumping av v.pupp og amming av h.pupp. Dette stabiliserte seg.

Men nå, ca. en uke senere, vil hun plutselig ikke ha noen av puppene.

Raser bare jeg legger henne inntil.

Skal sies at jeg bruker brystskjod, da dette var helt nødvendig for å få til amming i det hele tatt pga. små brystvorter og derfor vanskelig for vesla å få tak.

Har prøvd alle mulige amme-stillinger, sittende, liggende, med og uten amme-puter eller andre puter/støtte.

Føler uansett hva jeg gjør, så blir det feil.

Kjenner jeg blir så fortvilt, fordi jeg så gjerne vil amme.

Melk er det stort sett nok av (snitt 180-200ml pr. måltid).

Gir mme 1-2 ganger i løpet av døgnet, etter anbefaling fra helsesøster, som supplement til de måltidene hvor det er lite melkeproduksjon.

Tips, noen med liknende erfaringer?!!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skjønner at du vil amme, men hva med å pumpe begge sider å gi med flaske? Jeg har måtte gitt flaske hele tiden, ingen amming dessverre, lite melk og vanskelig for å suge hos baby, men jeg er veldig opptatt av å gjøre mating med flaske til kos det også. Jeg holder alltid lille vennen inntil meg, slik at det blir kos rundt det :-)

Skrevet

mi hadde også puppenekt ei stund, skjedde da vi introduserte grøt.. hun skreik som om ho hadde skikkelig vondt og det hele var igrunnen fælt for oss begge.. jeg ringte ammehjelpen og de foreslo øreverk (hun spiste når hun lå i vippestolen og jeg over eller ved siden med puppen hehe;) jeg gikk til legen men neida, ingen øreverk men kan være det som plager din? for oss så var det ant at hun rett og slett ikke var sulten..

jeg la henne til når hun holdt på å sovne og byttet sutt med pupp og det virket. ellers sa ammehjelpen at vi ikke skulle gi flase men tilby via kopp eller skje da flaske er letter for de små enn pupp og du kan risikere ammeslutt.

men så lenge vesla får i seg mat så er jo mme bedre enn å slite med amming og frustrasjon og alt som fører med for det er tøft å ikke få det til når alt ha gått bra:( jeg gåt mine store tårer når hun skrek og avviste meg (føltes som om det var meg hun avviste..) hver gang:(

senk skuldrene, slapp av og ikke stress med det så kommer det kanskje av seg selv. babyene merker det når vi mødre blir stressa og lei..

ligg hud mot hud og kos og vær nær, "lur" vesla når ho holder på å sovne etc

og ta en tlf til ammehjelpen, kan være de har noen gode tanker.

masse lykke til!

Skrevet

ps, barn får også gjerne en favorittpupp og noen endre opp med å amme kun fra den enne puppen

Skrevet

Joda, vi koser så masse som mulig, ved puppen og med flasken.

Opplever at når jeg pumper, så får jeg på noe vis ikke tømt meg helt, også blir det for lite melk. Kan nesten virke som produksjonen stopper/minker.

.

Mens når hun drikker fra puppen, ser jeg at det kommer melk, i og med at jeg bruker brystskjold.

Vil helst amme, men kan godt gi flaske. poenget er vel mest at jeg ønsker å gi henne brystmelk så lenge som mulig. men innser at vi snart må gå over til noe mer, slik som velling eller grøt.

Skrevet

Hørtes slitsomt/anstrengende ut å "ligge" over eller ved siden av vippestolen. Men jeg er villig til å prøve ut det aller meste.

Øreverk, kan det forsåvidt være. men tror egentlig ikke helt det. for det er ingen tegn til at hun har plager.

Sulten er det ingen tvil om at hun er, for med en gang hun får flasken drikker hun glatt 200ml.

Kanskje litt tidkrevende å gi med skjer? Kopp har vi gitt før, så det kunne vi ha prøvd litt igjen.

Når hun blir trøtt, orker hun ikke suge, verken pupp eller flaske.

Helt klart, unngå frustrasjon er nok det beste.

Var hos legen i dag, og hun mente vi godt kan gi henne litt mme, etter brystmelk fra pupp eller på flaske. så vi forsøker nå med en kombinasjon.

Ammehjelpen var en god idè, skal høre med dem, dersom dette ikke fungerer.

Takk for tips og svar..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...