Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2011 #1 Skrevet 14. oktober 2011 Jeg har en selveierleilighet på 50 kvm med to soverom i et populært område som jeg leier ut. Den betaler seg selv, men likevel "ligger den i bakhodet" og jeg vurderer å selge den. Jeg kjøpte den for 1,1, har lån på 750 000,- og den har en verdi på ca. 1,7. Alt som har blitt solgt rundt her i det siste, har gått for flere hundre tusen over takst. Jeg har fastrente til sommeren 2012, må jeg betale noe ut for å "bryte avtalen" om jeg selger den før? Jeg har ikke bodd der på over et år, og må dermed betale skatt. Er det skatt av stigningen etter jeg kjøpte den, eller hele beløpet? Vi skal kjøpe enebolig etterhvert, men ikke nå, så overskuddet vil bli stående på høyrentekonto som jeg kommer til å sperre. Grunnen til at jeg vurderer å selge, er at det virkelig er selgers marked her for tiden. Alt går kl. 12 dagen etter visning, og som tidligere skrevet, alltid over takst. Hva tenker dere, er jeg helt tullete om jeg selger?
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2011 #2 Skrevet 14. oktober 2011 For å komme ut av fastrenteavtalen beregnes over eller underkurs etter hva du bandt renten på - hør med banken. Gevinstbeskatning; Inngangsverdi (det du kjøpte leiligheten for ) - kostnader du har hatt med salg/evt større oppgraderingskostnader (ikke normalt vedlikehold) = Beløpes det beregnes skatt av Det kan absolutt være et gunstig tidspunkt å selge på (kjenner godt Oslo området og her går boligene ofte langt over takst) Men det er spådd oppgang også kommende år, spørs hvor lenge til du skal kjøpe enebolig ? Har du mulighet å bo der et år før salg, så slipper du skatt ?
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2011 #3 Skrevet 14. oktober 2011 Takk for svar 21.13! Vi har tenkt på å bo der, men ser ikke helt hvordan det skal la seg gjøre..men jeg vil jo tjene på det likevel. "Gevinstbeskatning; Inngangsverdi (det du kjøpte leiligheten for ) - kostnader du har hatt med salg/evt større oppgraderingskostnader (ikke normalt vedlikehold) = Beløpes det beregnes skatt av." - Jeg må ha det inn med teskje. Betyr det at jeg IKKE skal skatte av verdiøkningen, kun av det jeg kjøpte for? Har ikke oppgradert da det var nybygg. hi
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2011 #5 Skrevet 15. oktober 2011 Inngangsverdi = alt du har betalt for boligen for å skaffe deg den. Altså kjøpesum, dokumentavgift, evt oppussing etc. Utgangsverdi = Salgssum-salgskostnader. Her trekker du fra megler, annonsering, takst. Pass på å ta vare på bilag fra ALLE utgifter du har. Mye rart du kan trekke fra. Du skal skatte av overskuddet ditt; Utgangsverdi - inngangsverdi. Dette betaler du 28% av. Om du bør selge eller ikke har jeg vanskelig for å mene noe om, kan gå begge veier Men det aller beste er som nevnt om du greier å bo der en periode. Med den verdiøkningen du beskriver er det jo fort snakk om et par hundre tusen i skatt du kan spare. Verdt litt hassle muligens?
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2011 #6 Skrevet 15. oktober 2011 Kan du ikke melde flytting dit, og ev. la leiligheten stå tom et år. Det vil vel fort lønne seg det.
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2011 #7 Skrevet 15. oktober 2011 09:08 her. Tror også at en selveier i et godt strøk vil bli en gullgruve om noen år. Tenk deg når den er nedbetalt og leieinntektene er ren bonus. Kan vel være grei å ha når du blir pensjonist eller kanske ungene kan bo der en gang. Og selv om prisene er høye idag, så er de nok også høye om 10 år Har selv en leilighet på 50 kvm. den skal ikke selges for å si det slik.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå