Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2011 #1 Skrevet 14. oktober 2011 Når en mor med ansvaret for to barn er helt ute av stand til å disponere pengene sine - er dette grunn nok til ta kontakt med barnevernet? Hun har inntekt som burde rekke til de alle tre, men hun har sjelden penger til skikkelig mat til seg selv og ungene. Forventer at de rundt skal stille opp gang på gang på gang... Kan legge til at hun med jevne mellomrom - ikke hele tiden - får hjelp fra sosialkontoret til mat etc, da hun til stadighet ikke har penger til mat. Hun har flere ganger blitt truet med å bli kastet ut av leiligheten pga manglende husleie, det har kommet varsel om å stenge strøm, og barnehageplassene til barna har hun nesten mistet flere ganger pga manglende betaling. Nå har hun verken mistet hus, strøm eller bhg - men det blir jo mye usikkerhet rundt dette. Virker ikke som det går så mye inn på henne, men hun snakker høyt og åpent om det. Barna er nå 3 og 5 - og de får jo med seg mer og mer... Er dette noe som barnevernet bryr seg om? Eller hvem gjør i tilfelle? Jeg er en "nær" person til denne mammaen, og synes synd på barna... Hva kan jeg gjøre for disse barna, uten å involvere meg for mye?
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2011 #2 Skrevet 14. oktober 2011 Eneste du kan gjøre er å melde ho på Luksusfellen
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2011 #3 Skrevet 14. oktober 2011 Ikke melde til bv iallefall din tosk. Om du er så nær så kan du jo ha et lynkurs i økonomi med henne ellers så får du holde deg unna. Jeg slet jeg og da jeg var alene. På akkurat samme måte, det hadde vært utrolig kjipt om noen "nære" skulle vært så ondskapsfulle at de meldte meg til barnevern. Nå har jeg økonomien mer på stell, men det kan jo hende DU mener at våre middager ikke er bra nok likevel. DIN måte å gjøre ting på er ikke universelt riktig vet du.
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2011 #4 Skrevet 14. oktober 2011 Så lenge barna ikke får nok mat eller nok klær, men at hun allikevel har pengene så synst jeg du skal kontakte bv. Barn trenger masse kjærlighet, men også en stabil hverdag. Kanskje bv kan hjelpe både mor og barn. Og så et alvorsord til mor hører kanskje også med når du er så nær. Jeg kjenner en sak hvor ei lita jente aldri fikk vinterklær - for mor brukte dem på nye moteklær til seg selv. Fikk så vondt av jenten som måtte fryse, mens mor gikk med ny ullkåpe. Noen mødre klarer bare ikke å prioritere. Heldigvis fikk denne moren noe vett inn i skallen etterhvert. Det er ikke det at barn alltid skal ha alt. Jeg har heller ikke råd til alt. Men alle barn trenger mat.
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2011 #5 Skrevet 14. oktober 2011 Jeg mener absolutt ikke at jeg er den eneste som gjør ting riktig. Absolutt ikke. Bortsett fra det er hun slik jeg kan se det en god mor. Jeg er gift med broren hennes. Så jeg er nær, men ikke så nær likevel. Familien har forsøkt alt de kan med å stille opp, hjelpe med praktiske og økonomiske ting. Men jeg ser at foreldrene hennes begynner å bli lei - uansett hva de gjør er det aldri godt nok. Hun er veldig umoden og lite ansvarlig. "Hvis ikke dere betaler husleien, så kaster de oss ut. Men da flytter vi bare inn her..." "Hvis dere ikke betaler bhg nå, mister de plassene sine, men da kan de jo bare være hjemme med deg" til svigermor som er sykemeldt for tiden da hun har kreft, og er ganske syk... Foreldrene har ikke noen ualminnelig høy inntekt, de har råd til - og ønsker å bidra litt til barna sine. Men å forsørge barn og barnebarn i månedsvis har de ikke råd til. Nå er som sagt svigermor syk - og de er i ferd med å gå tom for både penger og energi. De har mer enn nok å bekymre seg for, om ikke de skal ha dette og. Men de gjør såklart det de kan for å hjelpe barn og barnebarn. Den dagen kommer snart at de ikke makter mer - det tror jeg sikkert - hva da? Hvem hjelper da? Både jeg og mannen min (broren hennes) har snakket med henne om det - vi kjøper ekstra mye i jule - og bursdagsgaver til barna - slik at de skal ha det de trenger, men vi har ikke mulighet til å spytte inn mye hele tiden vi heller. Og med skikkelig mat - mener jeg annen mat en frokostblanding til middag hver dag. Holde meg unna, er ikke noe alternativ. Jeg bryr meg om de, men når man har forsøkt i åresvis uten å komme noen vei, så blir det vanskelig...
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2011 #6 Skrevet 14. oktober 2011 Vi har snakket alvor med henne. Mange ganger. Vi har hjulpet henne med å sette opp budsjetter, lagt inn faste trekk til husleie, bhg osv osv. Men hun bryr seg ikke. Hun hadde vært på sosialkontoret og fått beskjed om at hvis hun trengte hjelp til mat mer nå, så ville de kontakte barnevernet... så nå går hun ikke tilbake dit. Men reiser heller hjem til foreldrene, og forventer mat der... Hun kjøper klær til de. Ikke yttertøy, men det kjøper familie i bursdags - og julegaver. Så de har klær, de har leker, de har tak over hodet. Men mangler ofte mat på bordet. De mangler trygghet og stabilitet mener jeg, når de hver dag må reise rundt for å få middag andre steder eller spise frokostblanding. Og stadig hører moren rope ut at de blir kastet ut, sulter i hjel, ikke har penger etc etc. Vi har sagt til henne at vi må snakke om disse tingene når barna ikke hører, men det bryr hun seg ikke om.
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2011 #7 Skrevet 14. oktober 2011 Men det er ikke ditt ansvar. Det er foreldrene hennes som må slutte å hjelpe henne da slik at hun MÅ forvalte pengene sine mer fornuftig. Du er gift med hennes bror, du hadde kommet til å skapt store familiekomplikasjoner og ødelagt mye for deg selv om du hadde meldt henne til barnevernet pga det der. Du vil melde henne til barnevernet fordi hun utnytter foreldrene sine med andre ord liksom. Foreldrene er dumsnille. Hun har helt sikkert penger til alt selv, hun bare forvalter de feil og bruker sine penger på fornøyelse og så blir det ikke noe igjen til regninger, men hun vet jo at mamma og pappa alltid betaler for henne og så lenge hun vet det så vil det fortsette. Ungene lider ingen nød av den grunn, men hun bør jo absolutt få fjerna de putene hun har under armene. Du må holde deg unna, du er "bare" svigerinna. Du kan ikke bestemme hva dine svigerforeldre skal og ikke skal hjelpe sin datter med.
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2011 #8 Skrevet 14. oktober 2011 Jeg hadde kontaktet barnevernet med engang, stakkars barn får jo ikke skikkelig mat. Skjønner ikke hvordan du kan sitte å se på dette uten å melde hun til bv, da kan hun kanskje få råd og veiledning og kanskje det går opp for hun at hun må skjerpe seg?! Hvor er faren til disse 2 barna, har han kontakt med barna sine, hvis ja, vet han om situasjonen?
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2011 #9 Skrevet 15. oktober 2011 Bekymringsmld kan sendes inn anonymt, der kan du også si hva det gjelder.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå