Gå til innhold

Røyking


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er i uke 8 og enda ikke klart å slutte og røyke

Har så dårlig samvittighet, ;(

Noe flere som har det sånn .?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Huff, ja, samme her. Er i uke 6, gravid med barn nr 2. Det var vanskelig forrige gang også, men jeg klarte det i uke 6 da. Ikke noe sjakktrekk å begynne å røyke igjen etter det, gitt... I helgen SKAL røyken ut!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Har et spørsmål til dere som røyker. Bestevenninna mi er 16 uker på vei og røyker fortsatt noe sykt mye. Hun er faktisk oppe i 16 om dagen, halvert siden hun ble gravid. Har dere noen forslag til hva jeg kan si til henne uten og være "frekk". Er så redd for og gjøre henne sur/lei seg :-/. Hun har en sønn fra før som var veldig liten og klarte ikke holde temperaturen når han ble født. Og har klompfot og astma og mye problemer med helsa generelt. Trodde jo kanskje skrekken for alt dette ville få henne til og prøve hardere denne gangen :-/, men virker ikke som hun tenker at røyking kan være grunnen...hun snakker jo endel om de "problemene" med første sønnen. Noen som har noen forslag? For bryr meg veldig om henne, men som sagt, redd for og såre :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, i fare for å være kynisk xrøyker så syns jeg at du skal si det du tenker! Jeg tror ingen er så avhengig av røyk at man har lov til å skade sitt ufødte barn. Min mening da... Jeg tygde selv nikotintyggegummi da jeg ble gravid nå sist, hadde jo ikke noe annet valg enn å slutte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg snakker jo som X-røyker selv. Men hadde null problem med og slutte den gang. Jeg skjønner det bare ikke selv. Tenker så fælt på den babyen jeg :-/. Uff, skulle jo tro legen også tok ordentlig tak i det, men virker jo ikke sånn. Var med henne på tidlig UL og da spurte de om hun fortsatt røyka så mye, og hun sa jo da ja. Men om fastlegen vet det vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg røyka mye fram til jeg fant ut at jeg var gravid, og da slutta jeg med engang. Ikke brukt noe erstatning og har gått veldig fint:) Fra og med fra da man er gravid, så er det babyen som kommer foran alt uansett. Skjønner de som sliter litt i starten, men at de ihvertfall slutter etterhvert. Når man er i uke 16 og forsatt røyker mye, så er man så egoist!! Hun burde virkelig høre akkurat dette og slutte å klage på helsa til førstemann når hun faktisk kan være årsaken til dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg har opplevd angående røykinga er at det er enklere å slutte enn å holde seg til de 2- 3 pr. dag. Når en røyker litt så går en med abstinens hele tiden. Slutter en er det helt jævelig de første ukene og så gir det seg...

 

Vi, jeg og min kjære, bestemte oss for å slutte når vi ble gravide . Slet veldig med de siste 2-3 sigarettene. Så skulle jeg på tidlig utralyd og lege spurte om jeg hadde sluttet å røyke, noe jeg ikke hadde. Men den dagen 6+4 så fikk jeg beskjed om at de første sigarettene som var de farligste for den lille, og det satte streken. Dette gikk ikke bra og vi mistet i ma i uke 10. På vei hjem fra sykehuset tok jeg den første røyken igjen. Ja, røyken har stor kontroll på livet mitt!!!

 

Det gikk et halvt år før vi ble gravide igjen og denne gangen bestemte vi oss før å slutte før vi ble gravide (Trodde det kunne være en av grunnene til at vi ikke ble gravide igjen) To uke etter røykeslutt satt jeg der med positiv test. De to ukene var de jævligste jeg hadde vært med på, men vi var to og det hjalp. Til og begynne med til og med drømte jeg at jeg røyka, men i dag er jeg 7+3 og kan si at jeg ikke tenker på røyk etter middag eller om morgenen når jeg sto opp, og det er deilig!!

 

Det er tøft å slutte, men det er de førte ukene en trenger viljestyrke og så går det lettere. Jeg har til og med brukt røykslutten som unnskyldning for ikke å ta en fest nå etter at jeg ble gravid, for om jeg fester så kommer jeg til å røyke og det er ikke aktuelt :)

 

Lykke til med røykslutt:)

 

Dette klarer dere!!

 

Ps. jeg mente ikke dette som nedlatende, men tenkte kanskje det kunne gi hjelp på veien :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ett kjempebra tips: LA VÆR Å TA NESTE RØYK!

 

Jeg gjorde det med alle mine 3 graviditeter og ja, det er litt tøft de første dagene, men man klarer det når man har ett barn i magen.

etter 1 dag, syns jeg det var enklere. og man blir jo veldig stolt av seg selv.

 

Det er er egoistisk og idiotisk å røyke nåe man er gravid. sorry, men sant.

 

Tenk på smertene man påfører barnet inni magen og tenk på skadevirkningene det fører til for barnet.

 

De sier at for hvert trekk du tar, stopper barnets hjerte i noen sekunder.

 

Så ta dere sammen, og slutt!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt over 5 uker og sliter veldig med å slutte å røyke, har vel halvert men er jo fortsatt alt for mye.. får jo så dårlig samvittighet men for meg sitter det mye i huet tror jeg.. på mandag skal tyggisen og allan car sin bok i hus! :/ Men sliter like mye med å kutte ut energi drikken burn, men den ødelegger ikke så mye av humøret mitt så den har jeg ikke drukket siden jeg fikk positiv test :) men er så mye stress på jobb at det er så himla godt med den røyken i pausa.. blæh!

 

Noen som har noen gode røykslutt tips?

ikke sånne "bare la være" tips for det fungerer ikke for meg :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, nå følte jeg nesten at jeg fikk dårlig samvittighet fordi VENINNA mi røyker mye :-P. Men jeg skal ihvertfall ta en prat med henne til uka når jeg ser henne igjen :-). For merker jeg tenker mye på det. Og skal jo egentlig konsentrere meg om meg selv og egen graviditet :-) sliter skikkelg med Colaen jeg da :-P. Men klart meg med kun 1 glass siden jeg fik vite jeg var gravid. Så det klarer jeg nok. Med syyykt hvor avhengig man kan bli :-P. Lykke til alle dere andre med røykeslutt. Livet er MYE bedre uten røyken ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner faktisk at det kan være vanskelig. Jeg er 5+5 i dag, og har røyka i 20 år. Den dagen testen viste positiv så var det rett ut med røyken. Det som faktisk motiverer meg er tanken på hvordan embryoet/fosteret reagerer når vi fyller kroppen vår med den dritten der. Slutta med første også...men da var jeg en sosial røyker under graviditeten. Når jeg traff venner på cafe eller i andre sammenhenger så tok jeg meg en eller to....noe som kanskje skjedde en gang i mnd. Det gav meg egentlig ingenting. Men denne gangen føler jeg meg faktisk "voksen" nok til å tenke på andre ting enn mine dårlige uvaner. Tenke dere om før dere tar neste røyk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...