Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2011 #1 Skrevet 14. oktober 2011 Vi er for tiden på jakt etter en plass å bo, da vi ikke ønsker å leie leilighet lenger. Vi er en familie på fire. 2 voksne og 2 små barn (av samme kjønn). Vi er i tjueårene. Jeg studerer, derfor får vi ikke så veldig høyt boliglån (enda). Her er valgene vi har: - Kjøpe en liten leilighet med 2 soverom i blokk, ca 72 kvm - det er mindre enn vi har pr. dags dato. Barna må da dele soverom - er det problematisk? Vi har venner og familie i samme blokk og området rundt. Vi har også forkjøpsrett - leiligheten ligger sentralt så vi kan gå til jobb/studiested/barnehage. Leiligheten må nok pusses opp, men ingen akutt hast. - Kjøpe et gammelt stort hus som må renoveres. Huset ligger omlag 30-40 min utenfor byen, da må vi pendle hver eneste dag og jobbe hardt for å få huset i stand. Vi må også belage oss på buss for å unngå skyhøye bomstasjonsregninger. Vi er ikke redd for å jobbe men har lite kunnskap om gamle hus og alt det innebærer. Vi må nok leie inn arbeidskraft, og det kommer selvfølgelig til å bli dyrt - men vi har også en veldig handy familie som vil hjelpe oss å sette huset i stand. Dette kan på sikt bli drømmehuset. Så, hva ville du valgt?
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2011 #2 Skrevet 14. oktober 2011 Blokken, og heller flyttet i hus når du er ferdig å studere.
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2011 #3 Skrevet 14. oktober 2011 Hvis jeg tenker langsiktig og vet at jeg kommer til å bo der lenge, så ville jeg ha valgt huset. Leiligheten er bra også, men kommer dere til å bo der lenge eller bare midligtidig?
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2011 #4 Skrevet 14. oktober 2011 Villle valgt blokken om du hadde tenkt å bo der i alle fall i fem år. Hvis perpektivet er kortere hadde jeg valgt noe annet.
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2011 #5 Skrevet 14. oktober 2011 Gammet hus, helt klart. Ja, det kan bli mye oppussing, og busskjøring. Men dere sparer på det i lengden. Stol på meg 75kvm er ingenting, når ungene blir eldre og er mer over alt, vi bodde på 80 kvm til ungene våre var 3 og 4 år, da solgte og flyttet vi, fordi det var et ORK å ha to halvviltre (ikke ustyrlige, men ganske energiske) barn over alt i den trange leiligheten.
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2011 #6 Skrevet 14. oktober 2011 Ville valgt blokka og prioritert å bruke tiden på samvær med barna fremfor å pendle og å pusse opp. Om noen år har dere betalt ned litt gjeld og leiligheten har anteglig steget i verdi og dere kan selge med gevinst. Da har dere egenkapital til å kjøpe litt mer i tråd med hva dere vil. Hilsen "gammel dame" på 40
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2011 #7 Skrevet 14. oktober 2011 Dersom vi flytter inn i en blokkleilighet kommer dette til å bli en midlertidig løsning, ja. Vi vil ikke bo der for alltid (isåfall håper vi på en 4-roms), da vi begge ønsker oss ett større hus. Vi ser også fordeler med at blokkleiligheten ligger sentralt, da kan vi lett selge den videre om noen år og forhåpentligvis sitte igjen med et overskudd. Dersom vi flytter inn i leiligheten håper vi å kunne finne et hus i nærområdet etterhvert så barna slipper å bytte barnehage (evt. skole). Men disse husene er jo fryktelig dyre for tiden! Tusen takk for alle svar! Dette er litt av et dilemma :- ) HI
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2011 #8 Skrevet 14. oktober 2011 Leiligheten, du slipper alt stresset og når dere har betalt ned gjeld og du begynner i jobb, kan dere kjøpe noe bedre. På landet sliter du med buss, langt fra alt og vanskeligere å få solgt
Sussa85 - snart 2? Skrevet 14. oktober 2011 #9 Skrevet 14. oktober 2011 Vi stod nettop ovenfor samme dilemma som dere! =) jeg er student..og han jobber.. Enten kjøpe leilighet med 2 soverom nært jobb og skole.. ellr hus 30 -40 min unna... Vi endte opp med leilighet! =) Dog 85m2... men lell.. Vi ser for oss å bo der i ca 3 år..til vi har fått litt mer egenkap og skolen er ferdig... Slipper å pusse opp da alt var nytt i 2010! =) deilig... Flytter inn 1 des.. angrer ikke et sekund;)
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2011 #10 Skrevet 14. oktober 2011 Ser fordelene du påpeker her ja, 1408. Vi har sjekket opp bussrutene og de går ofte hver eneste dag, så sånn sett skal det gå greit. Huset ligger sentralt i et tettsted utenfor byen, så det er mange butikker osv. der også. Kanskje kan vi få oss jobber der også etterhvert. Men huset stiger nok ikke i verdi på samme måte som leiligheten. Dersom vi kjøper huset og setter det i stand har vi planer om å bo der for godt. For dere som er litt "lokalkjent" så ligger huset i Orkanger og blokkleiligheten i Trondheim. HI
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2011 #11 Skrevet 14. oktober 2011 Men mellom jobb, unger, studier, eksamen og alt annet, har dere tid til å pusse opp? har dere nok penger til å gjøre en skikkelig jobb? Det å vel mer til enn kun male huset? Det heter ike location location location utner grunn Med det gamle huset er dere mer låst hvis dere finner ut at nei, landlivet er ikke for dere. Vi tenkte lenge på å bygge på "landet" helt til vi faktisk leide hus på landet og fant ut at, ehhh vi er bymennesker og takler ikke all sladderen og småligheten som fulgte med å bo på et lite sted
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2011 #12 Skrevet 14. oktober 2011 Med mindre huset er drømmehuset som dere kommer til å bo i de neste tredve årene blir det mye jobbing for lite gevinst. Anbefaler dere å prioritere tiden med barna i stedet for oppussing da
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2011 #13 Skrevet 14. oktober 2011 Blokk. Mine gutter på 3 og 8 år har delt rom inntil nylig. Ikke fordi de må, men fordi de synes det var trygt og godt.
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2011 #14 Skrevet 14. oktober 2011 Jeg ville faktisk leid et par år til, frem du er ferdig med å studere og dere kan kjøpe et hus med bedre beliggenhet eller evt. bedre standard. Å pusse opp er en jobb for de fleste og ved siden av to små barn og full jobb/studier kan det bli ganske tøft. I tillegg bruker dere mye penger på pendling. Når det gjelder leiligheten så skal det en del til at den stiger så mye i verdi at dere tjener inn dokumentavgift, flyttekostnader og salgskostnader på så få år. Det er et sjansespill selvfølgelig og kan gå begge veier. Men siden du sier dere ikke får så mye lån antar jeg at det er en ganske billig leilighet og da er disse kostnadene prosentvis store. Selv om leie ofte føles som å "kaste penger ut av vinduet" er ikke alltid kjøp noe bedre dersom det er kortsiktig. Renter er leie til banken, og dok.avgift, alle mulige andre avgifter man får som man eier som man slipper når man leier, og flyttekostnader og megler til sammen utgjør ofte flere år med leie. En tanke bare Lykke til da
-Hengebuksvinet- Skrevet 14. oktober 2011 #15 Skrevet 14. oktober 2011 Jeg hadde valgt blokkleilighet, uten tvil. Supert å få litt roligere dager nå mens barna er små og ikke krever så mye plass, mine gutter delte faktisk rom mye lenger enn de måtte. Ville helst at vi skulle slå sammen rommene deres når vi bygde nytt hus også 1. Du kan gå til og fra. 2. Du har godt nettverk i/rundt blokken 3. Dere får bedre økonomi og kan reise mer Og hva taler imot? Egentlig ingenting. Et gammelt hus krever ofte mye mer oppgradering enn du tror, og livet blir mest stress og mas.
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2011 #16 Skrevet 14. oktober 2011 Jeg skjønner hva du mener, 1801 - men å fortsette å leie har vi ikke lyst til. De vi leier hos vil nemlig øke husleien om ett år, sånn at vi må ut med 10 000 kr pr. måned (grøss). Da vil vi heller betale på vårt eget lån. Vi kunne selvsagt ha funnet oss en billigere plass å leie, men vi ønsker oss rett og slett noe eget. Vi har forresten 2 mill i lån dersom vi kjøper en blokkleilighet (men vi får betraktelig mindre i lån dersom vi kjøper oss hus for da blir budsjettet satt opp på en helt annen måte med tanke på vedlikeholdskostnader etc),
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå