Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2011 #1 Skrevet 14. oktober 2011 Vi har en bil mannen og jeg. I helgen skal eldste på 14 år til pappa som bor et stykke unna oss. Da må jeg hente han på søndag. Mannen skal på tur med jobben neste helg og har klart å si at han stiller med bil UTEN å høre med meg først. Jeg må ha bil for å rekke SFO til yngste etter jobben. Mannen drar fredag morra. I tillegg skal vi andre ting i helgen hvor jeg trenger bilen. På oppfordring fra mannen spurte jeg svigers, som alltid stiller opp, om jeg kunne få hjelp med henting på SFO på fredag. Det passet ikke for svigermor da hun hadde annen avtale. Så spurte jeg om jeg kunne få låne bilen på søndag for å få hentet eldste og om hun kunne ha yngste den 1,5 t det vil ta meg å kjøre frem og tilbake. Da fikk jeg beskjed om at eldste fikk ta toget. Joda, greit nok det... MEN da må han ta buss til toget (faren kjører ikke en meter på hjemturen da det er mitt ansvar å hente ungen) så må han stå og vente på toget en stund, så er det buss fra toget og hjemover og et godt stykke og gå. Ikke er det aktuellt for faren og bytte helg da han har planer for dem denne helgen. Nå har jeg nektet mannen å stikke av med bilen neste helg og nå er han piss sur. Som jeg ser det så vil det uansett hva jeg gjør i denne situasjonen gå ut over noen. OG bilen er det faktisk jeg som betaler dieselen på, veiavgifta og en del av lånet på. Når dem er på disse turene så kjører mannen alltid og det er da aldri noen som betaler for drivstoff eller bom. Det må da for svingende være noen andre som kan kjøre på denne denne turen. Evt. får dem gå sammen og leie bil/minibuss. Er så utrolig frustrerende at det skal bli så mye surr og så er det jeg som er den store stygge ulven her.
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2011 #2 Skrevet 14. oktober 2011 Ser konflikten, det betyr mye for deg at din sønn føler seg betydningsfull og blir hentet i bil, mens det ikke betyr så mye for din svigerfamilie. Det blir noen kameler å svelge med mine, dine og våre barn. Tror kanskje jeg ville unnskyldt meg overfor 14-åringen, og sagt at han dør tross alt ikke av å ta bussen. Du kan sørge for å sette igjen en sykkel der han skal gå av, slik at han kan sykle hjem. For 50-60 år siden var det vanlig at folk gikk det som i dag blir oppfattet som lange strekninger... Men jeg skjønner du ønsker at din biologiske sønn skal respekteres av resten av familien.
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2011 #3 Skrevet 14. oktober 2011 Jeg tror ikke sønnen din har vondt av å ta toget, du henter han jo alltid ellers. Så får han ta buss til toget også, det er heller ikke så ille. Og så får han gå hjem fra togstasjonen, det har han sikkert ikke så veldig vondt av. Da jeg gikk på skolen som ung måtte jeg ta buss, buss og så tog - og så måtte jeg faktisk gå et stykke. Sånn var livet, jeg tok ingen skade av det. Man tar i hvert fall ingen skade av det én gang.
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2011 #4 Skrevet 14. oktober 2011 Sønnen din kan fint ta tog og buss. Hadde han vært 10 år, så hadde det vært noe annet. Hvis du vil kan du jo leie deg bil og så får gubben ta regninga.
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2011 #5 Skrevet 14. oktober 2011 Tror jeg bare hadde latt mannen være sur. Jeg vil ikke være ute bil en hel helg!
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2011 #6 Skrevet 14. oktober 2011 Typisk DiB svar noen av dem. Når man er stemor, så skal man være selvoppofrende, behandle mannens barn minst like godt som sine egne, sette alltid barnet til mannen foran egne behov +++. Men når man har særkullsbarn selv, eller er gift med barnefaren, så er det oh store mannen som skal få bestemme hva han skal gjøre, og alle skal jekke seg. I denne situasjonen prioriterer mannen å bruke PENGER (drivstoff, bom) på sine kompiser slik at familien sitter uten bil en hel helg og ikke kan finne på noe særlig, og det uten å diskutere det med familien først. Jeg hadde ikke syntes det var greit hvis samboer stakk på drekketur med kompiser uten å si fra til meg, og JEG måtte betale lån, bensin, forsikring osv på bilen, og enda måtte spandert bensin på hans kompistur. Når jeg betaler for en ting, så forventer jeg at jeg ihvertfall har medbestemmelsesrett ang hvordan og når tingen brukes. Samtidig er det vel helt vanlig i en familie å si fra om at man tar bilen en hel helg. Hvis han synes det er så viktig å bruke bilen på kompismoro, får han skaffe seg egen bil og betale selv på den.
-Hengebuksvinet- Skrevet 14. oktober 2011 #7 Skrevet 14. oktober 2011 Hadde dere tatt bilen og latt mannen (og ungene) sitte igjen med en hel masse transportproblemer? For en hel helg? Det hadde aldri jeg gjort. Og det er jo ikke sånn at mannen hennes aldri kjører, for da hadde jeg forstått at det var viktig for han å bidra til kjøringen. Jeg er en dame som lett får dårlig samvittighet, og som regel strekker meg langt for å imøtekomme mine nærmeste. Men dette hadde jeg faktisk ikke gått med på. Da vi hadde bare en bil spurte alltid mannen meg først om han hadde behov for å bruke den på lengre turer. Og da strakte jeg meg selvsagt langt for at han kunne ta den, får du vite det en stund på forhånd er det jo mulig å planlegge. Hva gjelder 14 åringen kan det jo være at du og eksen kan finne er mer effektiv løsning, er jo bare sunt for ham å begynne å ta seg frem på egen hånd. Kanskje kan ha ta toget på fast basis, og så henter og leverer dere på stasjonen.
-Hengebuksvinet- Skrevet 14. oktober 2011 #8 Skrevet 14. oktober 2011 Og om det skulle ha noe å si, så var det min manns bil. Han hadde en ok bil før vi etablerte oss i lag, som vi lenge brukte som familiebil. Nå er det jeg som eier den beste bilen vår, men mannen min har jo like mye bruksrett likevel
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2011 #9 Skrevet 14. oktober 2011 Takker for svar. Leste innlegget mitt en gang til og ser jo at jeg glemte å skrive en viktig detalje om 14 åringen. Var for opprørt til å få det med i sted. 14 åringen er under utredning fordi det mistenkes at ikke alt er som det "skal" med han. Han er unormalt lite moden for alderen og klarer ikke å få med seg de enkleste beskjeder. Kan feks. ikke la han være hjemme alene lenge av gangen for da blir han redd + at han kan finne på ting som feks. å lage seg mat og da glemme stekepanna på plata. Han har et par ganger før tatt bussen men har da gått av på feil sted og ble stående ute i "intet" uten å vite hva han skal gjøre. Han har konsentrasjonsproblemer og har også problemer med det å skulle være "venn" med noen, altså det å forholde seg til andre barn. Derfor er det uaktuellt å sende han med buss tog og buss. Ordner seg vel på ett eller annet vis, men bilen får IKKE mannen nei. Den blir hos meg. Mannen og en kollega var innom jobben min i sted sikkert for å prøve å smiske til seg bilen. Ingen av kollegaene kunne kjøre, samboerne/konene måtte ha bilene dems. En som er singel men han har bare en toseter... SÅ da sa jeg at da får dem leie seg bil sammen og DELE på utgiftene. Ikke aktuellt at jeg skal sitte igjen med problemene det vil medføre meg å være billøs + utgiftene forde INGEN av de andre betaler for seg på bilen... Så da får vi se hva dem gjør da..
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2011 #10 Skrevet 14. oktober 2011 Haha, kom de seriøst og forstyrret deg på jobben fordi de er desperate etter bil til drekketur? Voksne menn? Seriøst?? Skjønner godt at konene til de andre vil ha bilen til familien og ikke støtter slike utflukter. han som har toseter kan vel bytte med dere den helga?
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2011 #11 Skrevet 14. oktober 2011 Jeg er enig i at mennene kan leie en bil og dele på utgiftene. Istedenfor at mannen din tar bilden og betaler alt selv. Herregud, så vanskelig kan det da ikke være?
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2011 #12 Skrevet 14. oktober 2011 12:33 - HI sier jo at det er hun som betaler all dieselen på bilen, i tillegg til lån og årsavgift. Så det er hun som ender med på å betale for hans kompistur?
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2011 #13 Skrevet 14. oktober 2011 Jada, dem kom innom her. Men det skjer inn i mellom. Hadde faktisk med lunch til meg, så hyggelig det. Men det hjalp ikke. Jeg kan ikke ha toseteren. Har flere barn så jeg trenger normal bil. Rart det der, det er jeg som er vrang og ingen av de andre samboerene/konene.... Og OM dem hadde vært smarte så hadde dem leid seg en minibuss. Da hadde alle fått reist sammen. Sjefen skal kjøre og tar da med noen i bilen sin, men med minibuss hadde han sluppet det.
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2011 #15 Skrevet 14. oktober 2011 Hun snakker også om at når mannen tar bilen og kjører på turer, så er det bare han som betaler for benisn og bom, gjorde hun ikke det? Ingen av komppisene er med og spleiser, so ergo betaler han alt selv. Så det jeg mente er at mennene kan leie bil og deler utgiftene, isteden for at mannen stiller opp med bil og betaler alt (benisn, bom...) 12.33
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2011 #16 Skrevet 14. oktober 2011 Det er familiens bil og familien går foran guttetur, der noen andre helt sikkert kan kjøre! Nå har du prøvd det du kan for å få det til å gå opp uten bil, men det går ikke opp, da må mannen din bite i det sure eplet i.o.m. at han ikke avklarte med deg om det var greit at han tok bilen. Sånn er livet :-)
-Hengebuksvinet- Skrevet 14. oktober 2011 #17 Skrevet 14. oktober 2011 Det er jo tydelig at det er på tide at du viser litt nesebein, siden de er helt innforstått med at den andre damene må ha bil. Kanskje har du vært litt for grei tidligere? Er det sånn at de andre damene har "viktigere jobber", flere barn eller andre viktige aktiviteter som forsvarer en sånn forskjellsbehandling?
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2011 #18 Skrevet 14. oktober 2011 Er vel sånn at jeg har hatt lett for å gå med på ting tidligere og finne løsninger på problemene som da har oppstått. Min mann er vel litt dumsnill og har alltid stillt opp på alle måter for alle, også med bil. Ikke helt tenkt på at tar han bilen sitter jeg og ungene der uten bil og uten mulighet til å komme oss av flekken på en brukbar måte. Nå er det nok. Kommer til å gi han beskjed om å kjøpe seg egen bil om det skal være på denne måten.
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2011 #19 Skrevet 14. oktober 2011 Jeg syns mannen din får være pent nødt til å få noen andre til å kjøre på turen. Han kan da ikke forvente at han skal låse deg opp en hel helg, når det sikkert finnes andre som kan stille med bil!!
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2011 #20 Skrevet 14. oktober 2011 Leiebil. Det koster ikke så veldig mye og løser hele problemet.
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2011 #21 Skrevet 14. oktober 2011 Har han innsett nå hvor tåpelig han var? He he, menn er virkelig korttenkte noen ganger.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå