Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2011 #1 Skrevet 14. oktober 2011 her hvor jeg bor er det 2 kjempe gamle bygg som kommunen vil ha i drift igjen. Jeg er så fasinert av slike bygg og gamle dager og kunne gjerne startet dagligvare butikk slik det var i gamle dager, men hva synes egentlig folk om dette nå til dags?
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2011 #2 Skrevet 14. oktober 2011 Høres koselig og romantisk ut, men i en travel hverdag så ville jeg nok rett og slett ikke hatt tid til å handle i en slik butikk der alt ligger bak kassen og der alt må måles og veies først. Å hente en pakke mel ut av hylla, stå i kø, betale og forlate butikken er enklere.
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2011 #3 Skrevet 14. oktober 2011 ps. hadde du kombinert det med en liten cafè eller en kaffekrok + godis i kremmerhus så ville vi sikkert funnet veien innom en lørdag formiddag:)
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2011 #4 Skrevet 14. oktober 2011 akkurat det som var planen ja;) men skjønner det du sier at folk har det så travelt nå at det blir kanskje met stress å gå inn i en slik butikk. Ønsker gjerne flere meninger
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2011 #5 Skrevet 14. oktober 2011 Hva mener du med "gamle dager"? Det er stor forskjell på butikkene på 70 tallet, som jeg tror få hadde brydd seg om å handle i og butikkene før krigen. I det siste tilfellet kunne du nok få noen kunder hvis det er et turiststed, men tviler på at noen ville ta hverdagshandlingen der.
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2011 #6 Skrevet 14. oktober 2011 Hei, jeg ville nok ikke prøvd meg på dagligvarer - da dette er noe som er fobundet med stress og ikke kos. Jeg ville heller prøvd gammelt godteri (dra innom sjokoldefabrikken på Bærums Verk for inspirasjon) og kanskje kombinert med passende interiør, og kanskje forskjellige gode kaffetyper og te i løsvekt (for dette er Hadeland glassverk god insiprasjon). Kombinert med en liten kafe med skikkelig god kakao ville jeg definitivt kommet innom. Nå ligger disse inspirasjonsbutikkene på østlandet da, men du finner sikker noe på nettet om du ikke har mulighet til å dra innom. Spennende ide! Lykke til.
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2011 #7 Skrevet 14. oktober 2011 EN slik liten "Lokalbutikk"; med levering på døra til "gode kunder",- kjøp på Krita, og hvor alle kjente alle, ferskvare både når det kommer til frukt og grønt og kjøtt og fisk,-er trivelig..Og slike butikker finnes både i små bydlere i store byer og i visse bygder. Innvandrerbutikker som det kalles, er vel det nærmeste man kommer.... MEN problemet er at slike butikker blir dyrere, man får ikke samme stordriftfordeler,- selv om man er i kjede så må man ha en viss omsetning for å få de beste dealene. Og samme hvor mye folk skriker opp om at de vil ha kvalitet fremfor så lav pris som mulig, kortreist/lokal mat, litt dyrere fremfor billig import,-så er sannheten at hos 90% av oss er det sluttsummen på kassalappen som teller i den travle hverdag. Ogå er det de gangene vi skal kose oss ekstra, ha selskap eller i helgene at vi vil ha denne kvalitetsmaten vi vil betal litt ekstra for..Kan vel ikke ha en butikk bare for spesielle anledninger heller? Eller? Åpent torsdag til søndag kanskje..... VI sier at i utlandet er maten både billig og bra..Vel, så et program for en del år siden om en spesiell italiensk skinke, som folk betalte DYRT for, for den var så god.Var det 6 ganger så dyrt som den "Nest beste":...eller noe sånt... Og det kom frem at de mange brukte 75% av inntektene på mat og villig betalte mer for kvalitet fremfor billig mat... Og her til lands bruker vi vel knapt 5% på mat......Og vil aller helst bruke mindre....At maten er billig for OSS i Italia og Spania, vil ikke si at den er billig for de som bor der.Tro meg, jeg har bodd og jobbet i Spania på spansk lønn.......Husleie og mat var alt jeg hadde råd til....Og da det billigste av det billige av maten,- selv det var for dyrt...Og levde på pasta i perioder....Selv om lønna mi var over snittet for det yrket jeg hadde... Men i mange andre land så MENER de virkelig at god mat og drikke er verdt og blakke seg på. De drar ikke på ferieturer på samme måte som oss, eier ikke bil og ialefall EIER de ikke leilighet før de har spart opp egenkapital og man er gift...Men MATEN, den betaler de for.... Hadde vi normenn MENT det vi sa, hadde det vært perfekt med en butikk som du nevner. Gjør du en markedsundersøkelse vil en slik butikk bli ønsket velkommen "alle" vil si at de kommer til og bruke den. Og det kommer de nok til og gjøre også,-.Men om 10 000 bruker den en gang i måneden, så vil det uansett ikke være bærekraftig..Den må brukes av hundrevis, HVER dag......
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå