Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2011 #1 Skrevet 13. oktober 2011 Er heldigvis ganske stabilt på avdelingen til gutten vår, men er en som er sykmeldt og møtte idag vikar nr 5 for henne siden august. De er sikkert helt ok folk, men jeg er ikke komfortabel med å levere min gutt på 15 mnd til et menneske verken jeg eller han kjenner. Han gråter litt når jeg går hver morgen så jeg syns det er ille nok å levere han til de han kjenner. En annen ting er at jeg stadig finner klær i hylla hans og på han(!) som ikke er hans. Det kan til og med være merket med den riktige eierens navn så det BØR gå an å kle de på riktig unge. Når jeg hentet han idag hadde han på seg et annet barn sine stonz, som var i størrelse SMALL, ikke large som han bruker. Han har også til stadighet smokker som ikke er hans i munnen. Er bare tre barn på avdelingen som bruker smokk så er ikke sånn at det ligger og flyter smokker overalt. Alt han har er merket så føler ikke at vi kan gjøre så mye mer. Er sikkert ikke så mye å gjøre med det, sier ifra når jeg finner klær som ikke er hans. Syns bare det er litt sløvt...
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2011 #2 Skrevet 13. oktober 2011 Skjønner godt du reagerer på dette. Mitt barn er 5 år og jeg har aldri måtte levere han til noen jeg ikke kjenner. Det er veldig godt arb.miljø i denne bhg og det utlyses sjelden stillinger og folk er sjelden syke. Det var en av grunnene til at jeg valgte den. Mitt barn har også i perioder gråtet en del ved levering og jeg hadde også vært veldig ukomfortabel med å skulle levert han til noen han ikke kjenner. Merkelig at ikke èn vikar kan binde seg litt til bhg da. Går det an ta det opp med styrer? Om en person er syk må jo andre, som barnet kjenner og som jobber i bhg til vanlig, kunne ta imot?
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2011 #3 Skrevet 13. oktober 2011 I vår barnehage er det dessverre også en del vikarer i perioder, men der er de veldig flinke til å gjøre det sånn at ingen vikarer barna ikke kjenner skal ha tidlig eller senvakt, de har alltid mellomvakt. De er også flinke til å holde på vikarer, så etterhvert blir jo barna godt kjent med vikarene også og da hender det de har tidlig- eller senvakt, men da er det heller ikke noe problem å overlate barna til dem. Hvis jeg var deg ville jeg tatt det opp med dem, ikke ved å kjefte å si det er dumt de har mye vikarer (for alternativet er mye dårligere), men ved å si du syns det er vanskelig å levere barnet ditt til noen han ikke kjenner når han uansett er lei seg når du skal gå. Det burde være mulighet i deres barnehage også å forsøke og unngå vikarer på spesielt tidligvakta. Det med klær er vanskelig. Det hender det går raskt for dem når de skal kle på så mange barn, så at det er feil av og til må man regne med. Og selvom dere er flinke til å merke, så er ikke alle andre det og det gjør det vanskeligere for de ansatte å ha kontroll, men ta det opp med dem når det skjer at det blir feil, så blir de hvertfall ekstra oppmerksomme på det.
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2011 #4 Skrevet 13. oktober 2011 Vikarer er et evig problem i bransjer der man er avhengig av en viss bemanning på jobb. Er selv sykepleier, og synes det er leit med alle menneskene våre hjelpetrengende beboere må forholde seg til. Problemet hos oss (og helt sikkert i barnehager også) er at det å basere seg på å være ringevikar er en ustabil tilværelse som de færreste gidder over tid. Dermed blir det stort gjennomtrekk og stadig nye mennesker som krever opplæring (som om det ikke kan være uforsvarlig nok at de er ufaglærte - flinke mennesker for all del, men uten den kompetansen som trengs. Når de ikke blir værende over tid, tilegner de seg heller ikke nyttig praktisk erfaring). Jeg ser for meg at større arbeidsgivere (i alle fall kommuner, som administrerer flere barnehager og flere institusjoner for syke og eldre) kunne ansatt faste vikarer i fast stilling. Da hadde vedkommede vært sikret en akseptabel inntekt hver måned og blitt værende. Tror de fleste kan leve med at de ikke vet hvilken barnehage de jobber i neste måned, mye bedre enn å ikke vite hvor mye penger de vil ha å rutte med. Slik ville samme vikaren kunne dekket opp for den langtidssykemeldte hele fraværsperioden, og det ville blitt mere stabilt for barn og foreldre. Ikke store risikoen for arbeidsgiver heller, er det en ting som er sikkert, er det at de trenger vikarer...
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2011 #5 Skrevet 13. oktober 2011 Ja jeg har selv jobbet som vikar i bhg og hadde aldri tidligvakt nettopp fordi jeg ikke kjente alle barna og foreldrene godt nok. Tror jeg må ta opp det der ja... Er ikke en sånn som kjefter og smeller så skal nok ta det opp på en ordentlig måte. Forhåpentligvis blir det bedre etter jul. Hun som er sykmeldt har et vikariat og hun som egentlig har stillingen kommer tilbake fra fødselspermisjon da. Skjønner det kan bli litt surr med klær, men jeg syns faktisk de kan la være å kle på ungene klær de ikke er 100% sikre på. Som sagt har det meste vi har funnet vært merket i tillegg så da bør det ikke være så vanskelig. Det verste til nå har vært det med stonzene idag siden de han hadde på er alt for små! I tillegg var det hull på den ene... Håper bare hans ligger i bhg. Oppdaget ikke at det var feil før vi kom hjem... Skal ha fri fra bhg i morgen så da må jeg kjøre ekstratur dit for å bytte stonzene. Litt irriterende...
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2011 #6 Skrevet 13. oktober 2011 Skjønner at du er lei vikarer, men hva er alternativet? Jeg er for tiden student, men tar vikartimer i barnehager rundt omkring for å ha litt ekstra inntekt. Det er da vel ikke vikarene sin skyld at de er der. Synes heller du skal være takknemlig og sette pris på at de er der istede for at avdelingen går underbemannet. Dette med at klær kommer på feil barn er veldig fort gjort. Som vikar vet ikke jeg alltid navnene på barna, jeg tar meg heller ikke tid til å se hvilket navn det står INNE i genseren. Jeg tar den genseren som ligger i hylla. Barna kan lett legge sine egne klær i andres hylle, og derfor skjer slike feil. Smokker derimot skjønner jeg godt du reagerer på. HVIS smokken er merket med barnets navn skal ikke dette skje. Det jeg bruker tid på som vikar er å gjøre mye av det praktiske og vise barna at selv om jeg er der bare av og til så BRYR jeg meg om de. Jeg viser respekt og varme og prøver å gjøre dagen til akkurat DET barnet best mulig! :-) Hilsen en vikar som merker at noen foreldre overser meg fordi de ikke tror jeg er der fordi jeg liker jobben min, men de tror jeg er der fordi jeg ikke har fått meg noen annen jobb.
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2011 #7 Skrevet 13. oktober 2011 Og en ting til; Hvordan vet du at det er vikarene på avdelingen som klusser med klær og smokker? Hilsen 22:00
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2011 #8 Skrevet 13. oktober 2011 Jeg forstår godt at vikarer er nødvendig og har like stor respekt for de som jeg har for de andre som jobber der. Har som sagt selv jobbet som vikar i barnehage (og i helsevesenet). Er ikke enig i det du sier om klærne. Ja det er fort gjort, men det betyr ikke at det er greit og bare sånt man må regne med. ALLE klærne til gutten min er merket øverst på halsen bak eller utsiden av klærne. Jeg er ikke interessert i at han skal gå rundt i andre sine mer eller mindre skitne klær, like lite som jeg liker at han bruker andre sine smokker. Han har to smokker i barnehagen og begge er merket, noe jeg har påpekt hver gang han har hatt en fremmed smokk i munnen. Det er selvsagt kjempebra at du bryr deg om barna der du jobber, men det ser jeg faktisk på som en selvfølge. Tviler ikke på at alle vikarene i vår bhg er snille med ungene, da hadde jeg tatt han ut av barnehagen. HI
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2011 #9 Skrevet 13. oktober 2011 Selvfølgelig vet jeg ikke det hver gang, men da jeg fant to fremmede smokker i hylla hans + en i munnen idag sa jeg ifra og vikaren svarte at hun "bare hadde regnet med at de var hans". Har også fått beskjed fra de faste at "åja, det er sikkert vikaren som har lagt det der.." Var forøvring ingen problemer før hun som er borte ble sykmeldt så da tenker jeg jo sånn.. HI
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2011 #10 Skrevet 13. oktober 2011 Hvordan vet du at du har hatt på alle barna riktige klær da du var vikar? 22:00
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2011 #11 Skrevet 13. oktober 2011 Jeg jobber på sykehus og der er det regnet som fullstendig uakseptabelt å kle på folk klær som ikke er deres. Er vi ikke sikre lar vi det være. Skjønner ikke at det er greit når det gjelder barn?? Er selvsagt forskjell på en bhg og et sykehus mtp smitte osv, men er da like ekkelt at et barn har på andre sine klær? Skjønner godt at HI reagerer.
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2011 #12 Skrevet 14. oktober 2011 Jeg skjønner godt at du er lei vikarer i barnehagen. I vår barnehage er det heldigvis ikke så ofte nye vikarer, og hvis det er, så er det alltid på mellomvakter. Ang klær så ser vi ofte feil klær er på feil barn, men dette er 4 årinnger som kler på seg selv. Og det hender ofte de lurer personalet og spesielt vikarer med hva som er hvem sine klær. Men der tenker jeg at sålenge de har på seg klær som holder dem varme ute, så er det viktigere enn om det skulle være noen andre sine klær. Og skulle han komme hjem med andre sine klær så vaskes de og leveres tilbake dagen etter. Ikke værre enn det:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå