Gå til innhold

Ang gåstol til baby.......

Anbefalte innlegg

Skrevet

Brukte dere gå stol?

Når begynte babyen med gåstol?

Er gåstol så skadelig som alle skal ha det til?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Brukte ikke gåstol. Vurderte det ikke engang. Babyer går når de er klare for det og fotbladene har ikke godt av å bli presset.

Skrevet

Hva er vitsen? Babyen går når han er klar for det. Bedre at h'n får følge naturlig utvikling, de kommer seg tidsnok rundt overalt.

De kan få litt feil gåstilling, da de blir gående på tærne i gåstolen.

Skrevet

Ja - brukte det fra hun var 9-10 mnd til hun lærte å gå. Hun likte det godt og ble mye mer mobil.

Jeg tror ikke det er så skadelig, nei. Det er veldig vanlig med gåstol i USA, og barna går som normalt der, og gjerne tidligere enn de gjør i Norge.

Det som er faren er nok at man starter for tidlig, da barnet ikke har styrken til å holde seg oppe selv, eller kan skade beina fordi de ikke er sterke nok til å klare "påkjenningen".

Man bør vel heller ikke ha de sittende flere timer i strekk..

Jenta mi regulerte det fint selv. Etter 10-20-30 minutter ville hun opp. Ingen skader.

Skrevet

Jepp, vi har det og småen elsker den.

Suser rundt som en gal :)

Han sitter ikke lenge i den i slenger, bare så han får litt variasjon var gulvet, fanget og gåstol.

Han går forresten på hele foten. Har på seg tøfler med skinn under.

Hva andre måtte mene driter jeg i. Det er min unge.

Følg magefølelsen du HI :)

Skrevet

Han er forresten straks 10 mnd.

21:32

Skrevet

Din unge, som du har rett til å ødelegge om du vil? Joa...

Skrevet

Vi kjøpte en da mini var 8-9 mnd. Brukte den ca 15-20 min om gangen et par ganger om dagen som ren underholdning, ikke for å lære å gå.

Skrevet

Du SER ikke skadene da vettu, de må hun slite med senere i livet evt. Men det bryr vel neppe du deg noe om...

Skrevet

Om jeg ødelegger ungen min er det vel opp til meg selv å bedømme synes du ikke?

21:32

Skrevet

Vi brukte det ikke. Om gåstol er så skadelig som alle vil ha det til ønsket jeg ikke å teste ut på mine barn...

De jeg vet om som har hatt gåstol har gått sent.

Skrevet

Jeg kan garantere deg at jeg hadde sett skadene ja, ditt hysteriske menneske. Finn en person som mener at gåstol er uheldig i små doser, så skal jeg spise hatten min til middag.

Så sikker er jeg.

Skrevet

Nei, ikke opp til deg å bedømme, tror neppe du ser det. Men foreldre har jo det privilegiet at de kan ødelegge sine egne barn... Utrolig at så mange ikke bryr seg særlig om sine barns helse, både i magen og etter at de er født.

Skrevet

At noe er vanlig i USA er vel ikke akkurat det beste skussmålet... "alle" har våpen, de er for dødsstraff, feitest i verden, George Bush..... Need I say more?

Skrevet

Herregud..Hysteri! En av de som ikke ville spise kjøttpålegg da du gikk gravid, eller?

Det er ikke skadelig i moderate mengder.

Skrevet

Versågod og spis... Hysterisk? Fordi jeg BRYR meg om barns ve og vel? Til og med andres barns ve og vel. Hvordan mener du at du skulle sett skadene? Blåmerker? Hovne ledd? Det er ikke synlige skader da vet du, da hadde vel for guds skyld ingen brukt det. Men skader kan de få hvis en starter med dette for tidlig. Må nesten le av hvor kunnskapsløs du er.

Skrevet

Såklart jeg ikke spiste de tingene som man frarådes og spise når man er gravid, jeg er ikke dum heller da. Men det er kanskje du?

Skrevet

Nettopp! Er vel en grunn til at dette ikke er utbredd i Norge...

Skrevet

vi brukte gåstol etter at barnet selv reiste seg opp og bevedgde seg rundt møbler.. hun var vel 8-9mnd..

gåstol kan være skadelig for hofter og rygg dersom barnet ikke er sterkt nok/stort nok og om det blir overdrevent brukt.

vår lille har ikke tatt skade av det, men hun var sterk nok til å bære sin egen vekt på hvert bein og sitte og stå oppreist alene før vi begyndte med stolen.. ville nok ikke startet før barnet har begyndt å stå/gå selv med støtte seg til! jenta vår gikk da hun var 10 mnd så hun hadde ikke brukt for den særlig lenge og det ser jeg på som positivt i forhold til å ikke starte for tidlig!

Skrevet

"Hemmer fysisk og mental utvikling

Flere forskningsresultater har vist at gåstol ikke bare er unødvendig, men også kan hemme barnas utvikling. En studie gjort av University College i Dublin viste ifølge BBC at for hver 24. time babyen brukte i gåstol, tok det 3.3 dager lenger før barnet kunne gå uten hjelp og 3.7 dager lenger før barnet kunne stå uten hjelp. Gåstol hemmet altså utviklingen dramatisk. Flere andre forskningsresultater peker i samme retning. En artikkel i Journal of Developmental & Behavioral Pediatrics viser at en studie også konkluderte med at barns mentale kapasitet gikk ned dersom barnet brukte gåstol. "

Fra klikk.no

Skrevet

Poenget er vel at du bryr deg litt for mye..

Det står da forbehold lengre oppe - man bør ikke starte med det for tidlig og man bør ikke la de sitte i timevis.

Det er ikke farlig i moderate mengder. Det er et leketøy som barna har stor glede av. I alle fall hadde mitt det.

Kunnskapsløs er jeg ikke, men ja, du virker fortsatt rimelig hysterisk.

Skrevet

Vi brukte ikke gåstol. Jeg vet ikke om det er skadelig, men fysioterapeuten vi brukte anbefalte det iallefall ikke. Så tok ikke sjansen på det.

Skrevet

Det kunne ikke falle meg inn å la barnet bruke gåstol. Gåstol ER skadelig, det er det ingen tvil om, gåstolen kan gi skader og utvikle feilstillinger som gjør seg gjeldende senere i livet, det trenger ikke å komme verken i baby- eller barnetiden.

Barnet krabber og kommer seg dit det vil på sitt vis, så går barnet langs bordkanter og møbler, holder i hånda og vips - så går det helt for egen maskin. Naturen er sånn innrettet at barnet begynner å gå når det er klart for det. Jeg fatter ikke med min beste vilje hvorfor man alltid skal tukle med naturen.

Skrevet

Jeg mener man ikke kan bry seg for mye når det gjelder å beskytte barn, de kan jo ikke beskytte seg selv!

Jeg tror noen foreldre synes dette er en morsom leke for da underholder barnet seg selv en stund (akkurat som foran tv'en) og de slipper underholde og leke med det i denne perioden, og så evt "bivirkninger" driter de i. For siden de ikke ser noe feil etterpå så har ingen skade skjedd liksom. Herregud for en naivitet! Så du utklippet fra klikk jeg satte inn? Har du begynt å spise hatten?

Det jeg ikke fatter er hvordan folk som deg kan forsvare noe "alle" vet er skadelig, når det er snakk om ditt barns helse?? Betyr det så lite for deg? Selv om du utad mener det er hysterisk vil ikke morsinstinktet ditt si at da er det kanskje best for barnet å la vær? Eller er det en forsvarsmekanisme for å dekke over dine svakheter?

Skrevet

du motsier deg selv en smule her..

Gåstol ER farlig... Gåstol KAN gi skader og utvilke feilstillinger..

hi, altså gåstol trenger ikke å være skadelig, men rissikoen er der og den er ikke liten! moderat bruk når barnet selv kan å bruke beina på riktig måte trenger ikke å være farlig, men rissikoen for feilbruk er stor. så det kommer ann på om du ønsker å ta denne rissikoen eller ikke!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...