Gå til innhold

Vurderer nytt hus - mer lån - HJELP?? :)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som kan vurdere sammen med meg? Ok, her kommer det: Vi har i dag lån på 1600000, huset vi har nå regner vi med å få ca 3000000, altså 1400000 i egenkap. Vi vurderer nå et hus taksert til 4690000.... stoooort flott hus med alt vi trenger. Det er utleiedel der som de får inn 6000,-/mnd. Vi tjener i alle fall netto 47000,- /mnd av og til mer. Hva tenker dere?? Mye? Virker ok på de fleste kalkulatore, men noen som har ca samme i praksis?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spørs jo hva dere har tatt høyde for ang renteoppgang. Vi driver selv å skal gjøre om boliglånet til et boligkredittlån siden vi ligger godt under 75% i total gjeld av boligen i forhold til eiendomsverdien ( bolig, bil, studielån). Banken anbefaler at man holder seg til en 3gange, men de er jo alltids villige til å strekke seg litt lengre.

Skulle gjerne bygget eller kjøpt et digert drømmehus selv, men vi ønsker heller økonomisk frihet, så selv om vi kan få mere lån så holder vi oss til for denne 3gangen.

Skrevet

Vil tro det går veldig bra med mindre dere har veldig mange barn. Dere får jo også justert utbetalingen (altså lavere skatteprosent) pga rentefradraget, så om dere har 47 000 kr netto nå, så bikker dere nok 50 000 kr med såpass mye mer lån. Så med utleieinntekt blir jo det 56 000 kr sånn ca med et lån på rundt 3,1 mill (stemmer ikke det?) Det burde jo overhode ikke være noe problem. Dere må da betale ca 16 000 kr i mnd på lånet med 4,5% rente og 30 års nedbetaling, og sitter da igjen med 31 000 kr til alt annet. For de fleste familier med et par barn skulle det holde fint. Men med et så stort lån ville jeg vurdert å binde renten på 60-75% av lånet, da blir det ikke så stort hopp dersom renten stiger.

Skrevet

Takk for gode svar begge to. Jeg ønsker ikke å bo meg i hjel, men vi har vanligvis et ganske nøkternt forbruk, i alle fall i forhold til mange andre jeg ser. Vi har to barn, men planlegger etterhvert et til + hund, men det vil da bli 10 år mellom eldste og yngste. (så aldri mer enn to Barnehage/sfo utgifter, men det følger jo selvfølgelig med andre utgifter med en ungdom) Tenker lånet blir på 3,1-3,2 mill, ja. Mulig vi kan få inn mer på utleiedelen også, synes 6000 var lite for en treroms. Tror det er gjennomførbart, altså..

Skrevet

Det går nok greit skal du se. Særlig fordi det har utleiemulighet. Hvor mye blir samlet lån på hvis dere kjøper et så stort hus?

Hvis dere ikke kjøper dette så vil jeg gi deg følgende råd. Betal mer på eksisterende lån hver md. Gjerne så mye som dere måtte med et mye høyere lån, lev slik i minimum 6 md og kjenn etter om dere kan ha det slik økonomisk. Vi betaler mye mer på lånet i md enn vi må nettopp for å se om vi kan greie å ha høyere lån senere, og for å betale ned eksisterende lån og dermed få mer egenkapital.

Lykke til.

Skrevet

6000 i leieinntekter dekker ca 1 mill i lån (renter og avdrag så lenge det er lang nedbetalingstid).

Netto utbetaling blir større med mer lån pga at man får fradrag for rentene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...