Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2011 #1 Skrevet 13. oktober 2011 Han sier han ikke vil, og tror ikke noe på at han må det. Vi har barn. Det ene er det formelle, det andre er alt det praktiske vi må skrive kontrakter om, diskutere osv. Han er sint fordi jeg ikke bare sender inn separasjonspapirene, jeg sier det er ingen vits siden vi ikke har fått time til mekling ennå. Er jeg urimelig når jeg mener han skal ta lånet vårt på 230 000? Jeg har studielån på 85 000, og kommer til å slite økonomisk, i tillegg til at jeg skal ha full omsorg for barna. Han nekter. Selv om han tjener greit og bor gratis.
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2011 #3 Skrevet 13. oktober 2011 det komemr vel litt ann på hva lånet er for.. om det er noe han sitter igjenn med av verdi tilssvarende summen så bør det ikke være noe problem generellt, men dersom det er forbruk og ikke har noe verdi i dag så bør det deles likt.. du får jo også ekstra støtte når du er alene med barn..
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2011 #4 Skrevet 13. oktober 2011 hehehehe.. meklingen gjelder bare samvær med barn dere har Dere får ikke meklet gjeld og eiendeler der, altså...... Ellers så kan en la være å møte til den meklingen, men da får en heller ikke meklingsattesten. Kun den som møter får den......
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2011 #5 Skrevet 13. oktober 2011 De kan vel ikke dele lånet sitt i to, før de har vært separerte i ett år, og det skjer et skilsmisseoppgjør?
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2011 #6 Skrevet 13. oktober 2011 Jeg vil slite økonomisk selv med "alt" jeg får av støtte og skal ha fullt ansvar for barna. Barnebidraget er jo latterlig lite, og han har satt oss i en veldig vanskelig situasjon. Derfor mener jeg at han burde ta hele lånet. Det er restlån fra et boligsalg (måtte selge med tap).
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2011 #7 Skrevet 13. oktober 2011 klart de kan dele lånet sitt i to om de går sammen i banken og deler det der i stede for ved skillsmisse.. men det er jo en forutsettning at de er enige da selvfølgelig..
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2011 #8 Skrevet 13. oktober 2011 Hehehe, du kan le du, men saken er at mannen bare stakk av, og er helt umulig å få i tale. Den eneste måten jeg kan få til avtaler med ham er å få gjøre det der. Men jeg er ikke så erfaren når det gjelder skilsmisser skjønner du.
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2011 #9 Skrevet 13. oktober 2011 da er nok halvparten ditt desverre..
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2011 #10 Skrevet 13. oktober 2011 Meklingen gjelder barna og fordeling / samvær med barna. Gjeld og annen fordeling av eiendeler må dere finne ut av selv. Restgjeld må dere dele i 2. Så du må nok ta din del der.
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2011 #11 Skrevet 13. oktober 2011 Du kan gå på mekling alene, da får du en meklingsattest du kan sende til nav for å få den støtten du har krav på derfra. Men om han har lyst til å inngå en avtale om samvær bør han jo komme han også da, det er nemlig det eneste som blir diskutert der (ikke økonomi eller andre ting, KUN samværsavtale). Om han ikke møter kan du bestemme alene at han skal ha minimalt med samvær og bidraget blir satt deretter... Selvfølgelig må du ta halve restlånet etter boligsalg, dette er gjeld dere har tatt opp sammen og skal dele ansvaret for. Er da ikke rettferdig at han skal gå ut av forholdet med gjeld og ikke du! Din studiegjeld har ingenting med saken å gjøre, det er din personlige gjeld.
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2011 #12 Skrevet 13. oktober 2011 Står du med navnet under lånet og han kommer du ingen vei. Da er det kun deling.
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2011 #13 Skrevet 13. oktober 2011 Men jeg synes det er urettferdig; han slipper unna alt ansvaret med barna, bor gratis, tjener helt greit og har ingen annen gjeld. Men denne gjelden pluss stidielånet mitt må jeg betale 3000 kr i bare lån per mnd pluss husleie pluss pluss pluss. Jeg er tilkallingsvikar i helsevesenet, og kan stort sett bare ta dagvakter. Jeg har spurt kommunen men de har ingen jobb til meg på dagtid. Det finnes for tiden heller ingen andre jobber jeg er kvalifisert for her jeg bor.
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2011 #14 Skrevet 13. oktober 2011 han ønsker ikke samvær med barna. Og jo, det er det eneste rettferdige at han tar lånet! Han slipper jo unna alt det andre. Men det er jo typisk bim, alenemødre skal jo helst ikke ha noe som helst som kan lette tilværelsen.
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2011 #15 Skrevet 13. oktober 2011 Det handler ikke om å slippe unna. Det handler om at det faktum er slik at gjeld må deles. Vil han ikke ha samvær så må han betale mer i bidrag. At du har studielån og nå restgjeld er dessverre ikke noe vi kan gjøre noe med. Vi kan ikke lette din tilværelse. Det har vi ikke mulighet til. Vi kan bare fortelle deg hvordan ting er.
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2011 #16 Skrevet 13. oktober 2011 Jo, jeg forstår at rent juridisk er det slik, men moralsk sett burde han etter min mening gjøre det. Det er som om han blåser i hvordan vi kommer til å få det, etter så mange års ekteskap...
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2011 #17 Skrevet 13. oktober 2011 Men vi kan ikke få separasjonen innvilget uten meklingsattesten?
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2011 #18 Skrevet 13. oktober 2011 Nei, ikke når dere har barn sammen.
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2011 #19 Skrevet 13. oktober 2011 Mulig det, men så lenge han selv ikke mener det og vil det så kommer du ingen vei. Vi kan også mene det for å støtte deg, men igjen: Så lenge han ikke mener det og vil det så spiller det ingen trille. Det beste er å forholde seg til virkeligheten og hvordan ting er - ikke hvordan man skulle ønske ting var. Vil han ikke påta seg ansvaret for hele lånet så må dere dele det. Det er virkeligheten.
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2011 #20 Skrevet 13. oktober 2011 moral er desverre individuellt betinget, så du vil nok ikke få noe juririsk medhold i din sak selv om du syns og mener at.. om dere ikke blir enig privat så må dere nok gjennom retten og da blir det delt likt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå