Gå til innhold

Vognhjelp?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er redd dere er lei av spm om vogner og sånt, men jeg må bare prøve meg likevel... :D

Forrige gang hadde jeg Simo Combi vogn.. mange år siden. Var veldig fornøyd og den var brukt mye med 2 unger og mye reising.. likte godt å kunne løfte utav bag og sove når vi var på besøk....

Mange av mine venninner hadde Simo og var også fornøyde.. Men vet de er jo ganske tunge...

Men så lurer jeg på om jeg bare har låst meg og bør vurdere noe annet..

Mange skryter av Emmaljunga, men noen sier også den bare er oppskrytt/dyr/status vogn.. som er like tung som Simo...

Mange vil ha 3 hjuling, men jeg tenker jeg skal gå mest ute på asfalt eller ulendt terreng.. ikke så mye shopping her i gården.. derfor tror jeg nok 4hjuling er bedre...

Nå i butikken trodde jeg jeg hadde landet på Simo 2012, som de akkurat hadde fått inn.. siden den skulle være lettere enn den nye.. men i dag var det ei som hadde Brio som sin favoritt.. det var en duovogn, som egentlig var skjønn, og så litt nettere ut.. .Den het Brio Happy Harmony... Men jeg kjenner ingen med Brio, så vet ikke.. men den hadde de også gode erfaringer med...

Den var som sagt flott vogna, men trekket som var over bag, gikk ikke "utenpå" kalesjen.. og jeg bor i by med mye vind..

MEN: Jeg VET Simo og Emmaljunga er vogner som det er lett å selge videre, og som folk er fornøyde med.. (De har ikke Emmaljunga der jeg skal handle).. Og jeg aner ikke noe som Brio og bruktsalg... og jeg vet jeg var fornøyd med Simo sist...

Min situasjon: Vi bor på vestlandet med mye vind og vann... vi skal ha barn i november/desember, og vil gå mye turer.. også i ulendt terreng... og bag blir nok brukt til sommeren, da mini skal over i sportsvogn.. som også må passe til vinteren...

Noen med erfaring med Brio som kan si litt om den? Og evt dere som har en nyere Simo?

Og dere som har prøvd litt forskjellige?!?!

Og jeg vet at smaken er som baken, og folk blir nesten fanatiske på vognvalget sitt... om man liker en vogn er det nesten ikke ROM for å tåle kritikk om den vogna, og INGEN andre vogner er brukelige til noe,. flott om noen har meninger som ikke bare er ensidig det ene eller det andre...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg har Brio Happy og er veldig fornøyd med den.

Den ligner jo litt på Simo, men ikek så stor og tung.

men bagen er like lang tror jeg.

Du kan lett klikke av bagdelen og ta den med inn, og det er lett å snu sittedelen den ene eller den andre vegen når ungen er blitt større.

Sparer definitivt den vognen til neste barn.

Enest minuset syns jeg, er at den er tung å drasse med frem og tilbake fra barnehagen. Så til neste kommer jeg nok til å kjøpe abc design cobra, en stabil og billig 3 hjuling som ble best i test for et års tid siden.

Jeg har eva-hjul på min Brio Happy, altså sånne punkteringsfrie.

Ville ikke ha det egentlig, men det var de som fulgte med på tilbudet jeg fikk. Men de er kjempegode!

Eneste negative jeg har opplevd med den er at de kladder en del i veldig kram snø. Er ikke glatte.

Brio Happy har gode fjeringer og grei kurv under. Den har justerbart håndtak. Litt tyn madrass, så jeg kjøpte en tynn skumgummimadrass og skar til.

Skrevet

Bor også på vestlandet, og har brukt Simo Duo til mine barn. Den er litt lettere enn kombi-vognen, fordi man har jo bare den ene innsatsen på om gangen. Det er også romsligere bag når man har duo. Hadde definitivt valgt Simo Duo igjen :)

Skrevet

Supert med svar dere :D Enda flere med erfaringer?

Skrevet

Jeg bor på vestlande og har Simo Kombi. Er kjempe bra på vinterføre men er ikkje tung for meg. Er praktisk med og ta ut og inn berebeggen når jeg er på babyklubb og andre besøk.

20 kg er jo ingen vekt. Vis at dokke er kvinner og ikkje skrik på mannen for misndte ting. HJELP den er for tung.

Skrevet

Hadde definitivt gått som Simo.

Brio er vel ikke vanntett på samme måte ? Og det er greit å slippe det styret med regntrekk, samt at det er kjipt å måtte skjule den fina vogna under et regntrekk til enhver tid...

Det at den er tung er først merkbart når den skal inn og ut av bilen. Dette har vi løst med å ha en lettere trille i bilen, som også funker for de helt minste.

Skrevet

Bor også på vestlandet, og vi har Emmaljunga City Cross.

Den er vi knall fornøyd med!

Utseende messig så synes jeg Simo vognene er kjempe flotte, men fordi de er så tunge valgte vi Emmaljunga, som er lettere.

Skrevet

Jeg har hatt Simo kombi og holdt på å slite meg ihjel med å løfte den inn og ut av bilen og opp og ned trapper og inn og ut av busser, og ut på tur i skog og mark. Kjøpte TFK Joggster III (den med fast forhjul) og følte det som om jeg kom til himmelen. Den er lett, blir liten når den blir slått sammen. Stødig pga. bredden mellom bakhjulene, tåler tur i ulendt terreng veldig bra. Eneste er at det er veldig åpen pga. stor og bred kallesje, men det løste jeg med å bruke trekket.

Skrevet

Jeg har en Simo kombi som jeg er veldig fornøyd med. Men sist jeg var hjemme så lånte jeg en Emmaljunga-vogn og steike ta den var bra! MYYYYE lettere å trille, ikke så stor og klumpete som Simo. Så om jeg skal ha flere barn så blir det Emmaljunga på oss:-)

Skrevet

Men på TFK er jo sportsdelen vendt fra deg hele tiden ?

Skrevet

Det er den, men hadde ingen problemer med den.

Skrevet

Jeg har Emmaljunga Mondial Duo. Skulle jeg kjøpt ny vogn denne gang hadde jeg kjøpt Emm. City cross. Valget sist stod mellom Simo og Emmaljunga, men personlig liker jeg Emm. bedre. Uansett fine og gode vogner begge deler:)

Viktig å ha god bagdel når man får vinterbarn. Jeg er fornøyd med at jeg har kunnet ha en og samme vogn til barnet hele veien og den er like fin når jeg nå skal ta den i bruk igjen.

Husker forresten at jeg så på en Brio vogn sist, men syns den virket litt liten?kan være jeg tar feil. Et vennepar kjøpte ihvertfall en briovogn og de syns ikke den var god på vinterføre, men jeg vet ikke hvilken det var dessverre.

Skrevet

HI her

Emmaljunga er ikke et alternativ for meg.. da jeg er heldig å kan handle i en butikk der jeg får god rabatt, og de ikke selger Emmaljunga. Emmaljunga vet jeg ikke helt hva jeg syens om... en del av meg synes de er fine, og en del av meg synes de er litt jålete med snøringer og mønster, og tenker mannen ville like bedre å trille Simo..

Dessuten føler jeg Emmaljunga er liksom priset opp i en slik "status-symbol prisklasse".. men jeg hører folk er fornøyd. og hadde nok hatt den med i vurderingen om de hadde solgt den.. Spes siden jeg får såpass god pris...

Da ble det altså Brio og Simo jeg sto mellom. Synes TFK sin var snedig og grei med bagdel, med stygg som sportsvogn.. Ikke helt min smak altså,.,,

Men jeg vurderer også å se etter en brukt lett en som kan være lettere å handle med... skjønner at de blir lettere å manøvrere og løfte..

Husker også at Simo var ganske tung å løfte inn i bil, men synes også overarmene mine var mye mer veltrent det året jeg trillet vogn og bar på småunger... :D

Men jeg tenker at jeg skal være en del ute på tur, og med baby født i nov/des så tenker jeg at det blir noen mnd med stor voksipose og kanskje snø.. (man vet aldri på vestlandet... men det kan jo bli isete og holkete også)...

Hun på butikken sa at de fleste på vestlandet ender med Simo eller Brio likevel, grunnet vær og føreforhold...

Men hun var VELDIG glad i Brio hørtes det ut som.. og "pushet" den veldig.. Men hun har ikke barn, og ingen trille-erfaring... Hun likte også godt Stokke sine vogner.. som jeg synes blir litt vel spesielle for norske forhold..

Når jeg nå kjøper en vogn, så tenker jeg at jeg skal ha den en stund.. og tror jeg heller mot Simo, da jeg synes den har en klassisk og tidløs look (selv om jeg har registrert noen kaller den for kjerringvogn"... )

Den nye Brio synes jeg var kjempefin, men ikke alle jeg ser brukt synes jeg er fin..

Ikke nok med dette med valg av vogn, men så kommer valg av farge.. de nye 2012 har noen med en farge, og noen med 2... av de med 2 var det nok bare den i bruk/beige jeg likte.. men er det lettere å selge en klassisk svart en igjen? HJEEEEEELP!!! Hilsen ei med beslutningsvegring... :D

HI

Skrevet

Jeg har brukt både simo og brio til min datter.

Første vogna var en simo som nå er 7 år gammel. Den var fantastisk! Og mye lettere enn emaljunga, så jeg ville absolutt ikke anbefalt emaljunga om du skal gå mye i terreng og ikke mye på shoppingsentere og slikt. Simoen var tung, men likevel kjempestødig og bagen hadde god plass.

Andre vogna var en brio sportsvogn (arvevogn) fra 2005. Den likte jeg mye bedre enn simo, den var mindre og mye lettere. Det fulgte ikke med noe hardbag med den, men er mulig å kjøpe mykbag, evt. voksipose med plate under slik at man kan bære babyen. Men det gjorde ikke jeg. Datteren min lå på en myk dyne og lammeskinn når hun sov i den (fra 8 mnd og oppover) og om vinteren i en voksipose med lammeskinn under slik at det blir mykt.

Man kan snu håndtakene til den andre siden slik at barnet ser fremover, noe som har vært praktisk om sommeren når sola steker. Eller når det er kald vind. Synes kalesjen er litt tett, men bor på en plass med lite vind og om hun sover ute kan jeg sette pledd rundt kalesjen (eller regntrekk).

Brioen var lett å løfte inn og ut av bil, har lufthjul med sporer og pigger og fungerer supert om vinteren! Har vært kjempefornøyd, og nå fungerer den som sovevogn i barnehagen. 5 punktseler og hele pakka:-) I tillegg er den veldig stødig og lav (og litt bred), så vinden kan ikke vippe vogna over;-)

Skrevet

De er jo veldig like de to vognene. Fine begge to.så da hadde jeg tatt den jeg likte best. Ser ut som begge har luft hjul og det er bra. Til slutt,ja, jeg ville valgt duo :)

Skrevet

Ser på finn.no at brukte Emmaljunga skal dei ha 6000 kr for. Da har du ei ny Simo Kombi til den prisen.

Skrevet

DET må nå være ønske tenkning...betalte 7500 for splitter ny.

Skrevet

Hei

Jeg har Brio happy til min lille, og er kjempe fornøyd. Bor på sørlandet, så det blåser her også. Vogna er ikke vanntett, så må ha regntrekk men det ser jeg ikke som noe problem, det luner også en del når det blåser og regner.

Vogna er lett og god og triller, hadde sikkert vært fornøyd med en Simo også, men valget falt på Brio pga vekta.

Lykke til med valget, personlig syntes jeg begge vognene er fine :) Må bare finne den som passer en selv best.

Skrevet

Brio happy!!!!jeg har hatt så sinnsykt mange vogner og simo var også en av de. Minsten i hus lå i Brio bagen helt til ho var 7 mnd og selvom den ser liten ut så er den ikke det. Vogna er kjempe lett å trille og med de harde vinterene vi har hatt på Sørlandet så bestod vogna jaggu med den testen au! Jeg hadde sånne punkteringsfrie hjul og kommer bare til å ha sånne fremover! Lykke til:)

Skrevet

Jeg harkjøpt Simo kombi til 4999 + veske på 499. Regntrekk og netting 249 + 299.

Skrevet

Av de to linkene du la ut HI, så er jo Simo den fineste. Men ville valgt duo, uten tvil. Da får du mye bedre plass til vinterpose. Mine venninner med kombi angret når de så hvor god plass min baby hadde i duo. Kunne bevege armene mye bedre. Det er jo sånn liten rygg i bagvogna som man kan bruke når babyen bare sitter litt innimellom, før man bytter til sportsvogna. Jeg liker også utseendet til duoen best, fordi jeg synes kalesjen ser litt stor ut til kombivogna.

Simo tåler også mer vær og vind.

Har en jeg kjenner som hadde Brio Happy, hun var veldig fornøyd, men bagdelen var litt liten. Hun hadde aprilbaby, derfor trengte hun ikke vinterpose i bagdelen. De valgte den vogna fordi de hadde liten plass i bilen. Men hennes vogn var finere enn den du la ut bilde av.

Vogn er vanskelig! Har du vært på butikken og trillet litt på vognene?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...