Gå til innhold

Har en venninne som innbiller seg ting.

Anbefalte innlegg

Skrevet

En venninne av meg tror at hun blir mobbet av ALLE!

Hun plukker ut, spesielt tidligere arbeidsvenninner, og lager de mest fantasifulle historier om at de mobber henne.

Jeg har kjent denne venninnen i flere år og vet at alt bare er tull. Det er ingen som mobber henne.

Hun kan f.esk si: Stine som jobbet her før var bare grusom mot meg. Hun mobbet meg hver dag. Hun sa så mye stygt. Gjemte klærne mine og kastet papirene mine.

Folk som er nye på jobb tror henne jo. Helt til de hører de samme historiene gang på gang med nye navn. Plutselig er det ikke Stine som mobbet lenger, men Therese. Men alle kjenner jo Therese og vet at dette ikke stemmer.

Jeg har tatt det opp med henne flere ganger, men da gråter hun bare og sier at jeg ikke vet hva som skjer. Hun er 33år og har en sjefstilling, men mentalt er hun så skjør.

Hun sier at hun ble mobbet på barneskolen - noe som helt sikkert stemmer. Men er det slik at hun innbiller seg at folk faktisk mobber henne? Eller er hun en stor løgner?

Møtte henne i dag - og enda en ny historie. Da hadde hun hørt om noen sa noe om henne...og det ble en laaaaang fjortissamtale. Dette med mobbin tar opp hele livet hennes. Det er alt hun snakker om. Hvordan skal jeg klare å hjelpe henne over dette? Vil ikke at hun skal bli sint på meg. Da er jo jeg også en mobber. Men hvordan ordlegge meg? Få henne til å forstå at dette bare er i hennes fantasi?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er ikke så lett å få henne til åforstå at dette bare er hennes fantasti når hun tydeligvis har en psykisk sykdom. Få henne til å oppsøke lege.

Skrevet

Du tilbyr å følge henne til legen. Si at du er bekymret for henne, du kjenner henne ikke igjen i det som skjer med henne nå og tilby henne din hjelp og støtte. Hun høres jo paranoid ut, så det er ikke umulig at hun har en realitetsbrist/psykose av ukjent årsak...

Lykke til!

Skrevet

Jeg vet at man skal være forsiktig med å sette diagnoser på andre og især mennesker man ikke har møtt, men kan det være at hun har en form for asbergers eller er bipolar? Begge deler gjennspeiler seg ofte i en paranoid oppførsel der man konstant tror at andre er ute etter å ta en.

Hun burde uansett få hjelp. Fastlegen er et godt sted å begynne.

Skrevet

Tusen takk for svar!

Mulig det faktisk ligger noe psykisk bak her ja. Skal si at jeg ikke kjenner henne igjen. Det hele er faktisk litt skremmende. Synst bare det er litt rart at hennes mann ikke ser det samme vi andre ser. Kanskje han ikke vil se det.

H.I.

Skrevet

"Gjemte klærne mine og kastet papirene mine."

Når hun sier dette, tenker jeg at hun gjenopplever mobbingen fra barneårene. For det er på barneskolen man mobber ved å gjemme ting, og kaste vekk skolebøker.

Er vel ingen voksne som mobber slik?

Håper ikke det ihvertfall!!

Skrevet

Dere bør være forsiktige med å sette slike diagnoser uten å vite hva dere snakker om. Og til deg litt lengre opp: Asbergers har ikke paranoia som en del av symtombildet, og prevalensen av sykdommen ligger på ca 1 av 700, noe som gjør det svært lite sannsynlig at din venninne har dette. Her på BIM er det hos de med lite innsikt tydeligvis en populær diagnose på det meste ;).

Det er velkjent at mobbing på jobb vil kunne føre til at hun utvikler psykosomatiske symptomer, angst, depresjoner og paranoide tanker- nettopp som en følge av mobbingen. Å ikke bli tatt på alvor, men diagnostisert som en vanskelig person og snakket om, gjør neppe dette bedre.

Anbefaler deg å lese artiklene under, og være åpen for at din venninne kanskje opplever mye du ikke kjenner til.

http://www.handboka.no/Dok/Pdf/Atb/mobbiarb.pdf

"Mobberen skjuler seg

Forfatterne har en interessant beskrivelse av hvordan mobberen ofte klarer å skjule sine spor, som mange i kompetansebedrifter vil finne både nyttig og lett å kjenne igjen:

En person som ønsker å skade en annen, vil vanligvis benytte seg av aggressive handlinger som sikrer maksimal skade på offeret, samtidig med at de innebærer minimal risiko for personen selv. Ved å benytte indirekte aggresjon kan mobber i større grad skjule såvel sin identitet som sine negative hensikter.

Dette er en fordel, så lenge konflikten foregår i et arbeidsmiljø med kontinuerlig gjensidig

kontakt, og hvor aggressive uttrykk kan bli avslørt og gjengjeldt. Idet utøveren kun vanskelig avsløres, vil offeret ofte fremstå som en overfølsom eller til og med paranoid person sett fra en tredjeparts synsvinkel. Dermed har utøveren skadet den andre personen uten selv å være i fare."

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...