Gå til innhold

Navn på dialekt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere som har en annen dialekt enn det er der du bor. Krever/ønsker dere at folk skal uttale barnas navn slik dere foreldre gjør? F.eks Sondre/Såndre, Maren/Marn, Tord/Tård, Henriette/Hænriætte.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke helt dialekttilfelle, men her i Finnmark har jeg en samisk venninne med to barn som heter Ante og Niillas. Hennes nåværende norske svigermor synes ikke noe om samisk språk og kultur og kaller ungene konsekvent for Anders og Nils. Så der forlanger mora faktisk at ungene blir kalt det de heter.

Skrevet

Til en viss grad. Karl f eks er karel på min dialekt.

Skrevet

Ja, det skulle da bare mangle at de sier det de faktisk heter....

Skrevet

Selv har vi samme dialekt som området vi bor i. Men hadde så vært tilfelle at alle rundt oss uttalte navnene på en annen måte hadde vi kanskje vurdert litt utfra hvilken navn det var snakk om. Enkelte navn kan ikke uttales på enkelte dialekter, og da blir det tåpelig å forlange at folk skal lære seg en helt ny måte å snakke på, bare for ett navn. Som eksempel klarer jeg ikke uttale MarEn, det blir Mar'n.

Skrevet

Synst der høres rart ut når mitt navn får rulle-R - når jeg selv bruker skarre-R. Men jeg kan jo ikke forlange at mitt navn skal uttales slik jeg sier det - er jo ikke alle som kan skarre på R.

Skrevet

Synd med navn som blir herpa på dialekt. Synes egentlig Karen f eks er veldig fint. Men på min dialekt blir det Ka'arn. Ikke pent!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...