Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2011 #1 Skrevet 13. oktober 2011 Tenkte jeg skal lage meg forskjellig konto, men er usikker om det lønner seg. Er litt redd for at det skal bli mye rot. Tenkte da å lage konto for: - telefon - husleie - strøm - klær - sparing - ferie - barnehage/AKS - mat hva synes dere eller blir det masse tull og rot?
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2011 #2 Skrevet 13. oktober 2011 Regn ut ca hvor mye du har i året på faste utgifter -del på 12, da vet du sånn ca hvor mye du bruker pr mnd. Jeg går ut i fra at dere er to personer. Sett så inn penger hver mnd på en utgiftskonto (strøm, telefon, husleie, barnehage osv.) da har dere alltid nok penger til faste utgifter. Videre kan du ha en konto for mat og klær (feks. lønnskonto -der har jo minibankkort), videre har du en konto for sparing. Med dette har du tre kontoer -og du trenger ikke noe mer enn det. Pass på at du kan ordne alt via nettbank - dersom du har samboer og konto i samme bank kan dere ordne det slik at dere begge kan ha innsyn i utgiftsskontoen (dette forutsetter jo at dere har felles økonomi) Slik har vi gjort det i alle år og funker kjempefint. Min mann tjener noe mer enn meg så han betaler litt mer hver mnd -men vi setter vekk faste beløp hver mnd. Mat og klær betaler jeg så langt min lønning rekker. Vi sparer både i BSU og fond.
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2011 #3 Skrevet 13. oktober 2011 Hva i all verden skal du med så mange kontoer? Det blir da ikke mer kontroll av den grunn, heller motsatt vil jeg si. De fleste postene dine kan samles i EN; Regning-konto. Jeg kan foreslå følgende: Høyrentekonto til sparing Budsjettkonto for regninger Brukskonto til mat og annet forbruk Faste trekk fra brukskonto til de andre kontoene hver måned.
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2011 #4 Skrevet 13. oktober 2011 Masse tull og rot VI har Lønnskonto, regningskonto og sparekonto. I tillegg har vi Statoilkort til diesel og et annet kort til mat ( vi får 4 % tilbake av alt vi kjøper av mat). Full oversikt over hvor mye det går til hva
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2011 #5 Skrevet 13. oktober 2011 Hei, takk for svar. Jeg dessverre ingen mann eller samboer, og er alenemor med 2 barn. Jeg har pr.dags dato en regningskonto som jeg setter inn mesteparten av lønnen min til med en gang jeg får lønn ellers så har jeg en sparekonto og 2 barnesparekonto + 3 fondskonto (1 til meg og barna mine har en hver). Jobber som vikar, så har forskjellig utbetaling fra måned til måned. Hilsen HI
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2011 #6 Skrevet 13. oktober 2011 Ok, takk for svar til alle sammen. Da holder det med de konto jeg har:) Hilsen HI
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2011 #7 Skrevet 13. oktober 2011 Vi har lønnskonto, regningskonto og sparekonto (pluss at ungene har hver sin konto da), det holder i massevis for oss ihvertfall. Setter litt mer enn vi bruker inn på regningskontoen så vi har en buffer der i tilfelle noe skulle gå i stykker e.l.
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2011 #8 Skrevet 13. oktober 2011 Har en konto for felles utgifter (ala husleie, strøm, mat, tv, telefon osv) en egen brukskonto, en egen sparekonto og en sparekonto for ungen, snart en sparekonto for kommende ungen også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå