Gå til innhold

Asperger???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en gutt på 8 som vi nå lurer på om kanskje kan ha en form for Asperger. Men jeg synes det er kjempevanskelig å sile ut hva som er hva??? Asperger-preg eller bare personlighet??? Noen som har vært borti dette??? Vært igjennom prosessen??? Som kan gi noen tips???

Han er veldig smart (tatt test hos ppt) og klarer seg bra på skolen i forhold til fag. Men hele prosessen med utredning startet pga skolevegring fra jul og frem til sommerferien. Ingen har klart å finne ut hvorfor han har skolevegring. Han vet ikke selv sier han.

Han har venner, men ingen bestevenn/-er. Han er sjenert og tilbakeholden. Men kan leke med barn han ikke kjenner, men tar kanskje ikke kontakt med dem selv. Han har MYE empati, nesten litt overkant noen ganger.

En del i sin egen verden, en grubler. Analyserer alt som blir sagt og gjort, men har en utrolig begrepsforståelse og ordforråd.

Stress er pyton. Og han liker ikke forandringer. Det kan ofte føre til motvilje, trass/sinne eller tårer.

Noen ganger kan han ta ting veldig bokstavelig og han kan ikke tulles/fleipes med. Det tar han ikke så godt, kan bli sur, eller lei seg. Ta ting ille opp. Men samtidig kan han også tulle eller fleipe med andre.

Han er en veldig følsom og sår gutt. Tåler ikke så mye. Reagerer veldig dårlig på å bli sett på eller tatt hardt i. Redd for å gjøre noe galt.

En utrolig rettferdighetssans! Regler og lover er viktigere enn lojalitet ovenfor familie eller venner. Avhengig av rutiner!

Ingen tvangshandlinger som jeg kan se! Ikke særlig ryddig av seg, eller systematisk. Mer distre og ukonsentrert.

Alltid vært kosete, sitte på fange, bli kost i håret, ligge inntil i senga og lese bok o.l. Så det stemmer jo ikke... ???

Liker ikke lagspill, som fotball o.l. Det ble helt ugreit. Men kampsport (med streng disiplin) var midt i blinken. Litt klossete, stiv i kroppen, el tung i rumpa som vi har sagt.. Men liker musikk, dans og rytme (men flaut å vise frem).

Henger seg opp i bagateller eller småting og bruker lang tid på å arbeide med det, f.eks. en blyant som er knekt, et skrubbsår på kneet, noe som er blitt sagt eller gjort... Ting som vi mener han bare skal glemme og ikke bry seg noe om.

I lek kan det stoppe seg helt fordi andre ikke gjør som han forventer eller tenker, men han kan også være med på andre sine forslag til aktivitet. Kan dra i gang lek, og være med flere samtidig.

Hatt tendenser til depresjoner i en periode. Mye negativt fokus! Glasset er halvtomt.. Henger seg opp i negative episoder, store og små. Men kan også glede seg over hendelser og opplevelser.

Uff... Dette er så vanskelig! Skal fylle ut et sånt skjema, men vanskelig det også! Redd for å avskrive noe som kan være realitet eller tillegge han noe han ikke har....

Hjelp! (ps. det meste over her er egenskaper jeg også kan eller kunne tillegge meg selv fra barndom og noe fremdeles i voksen tilstand. Selv om jeg har et par-ti flere "tvangstanker" enn gutten da-hvordan visse ting skal gjøres... Se er det arv eller miljø????)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mannen min har Aspergers, og jeg kjenner meg igjen i mye du sier. Han hater nærkontakt med folk han ikke stoler på, men han er utrolig kjærlig med meg og vil ha mye kos og kroppskontakt, så det er ikke sant at de med Aspergers ikke vil ha kos altså, det er mer at de må føle seg trygg på personen.

Jeg ville ikke hengt meg for mye opp i diagnosen, de fleste vokser det litt av seg på en måte. De jeg kjenner som har diagnosen er veldig intelligente og snille mennesker. Men er enig at det kan være viktig sånn i forhold til skole og slikt.

Lykke til :) Høres ut som du har en herlig liten gutt forresten.

Skrevet

Det du beskriver der er min gutt. Han er 9 og helt lik. Min har i tilegg en helt vannvittig fantasi, han konstruerer maskiner og finner løsninger på alt mulig rart inni hodet sitt. Og hans skolevegring kom av mobbing fordi han skilte seg ut med å svare på alt og være litt mer spesiell enn de andre barna likte.

Jeg kjenner ikke diagnosen Asperger annet enn fra skolen (er vernepleier), men kan forsåvidt se at våre gutter i det minste er i grenseland. Samtidig er det ikke veldig mye som tyder på stort avvik fra normalvarianten av 8-9åringer heller. Så jeg har valgt å ikke gjøre noe annet enn å støtte og hjelpe han i de tingene som for han er vanskelig. En diagnose vil ikke endre på noe så lenge skoleprestasjonene er sånn nogenlunde. Vi byttet forresten skole for å slippe unna mobbingen, og nå stortrives han.

Skrevet

Jeg kan virkelig anbefale deg å melde inn i forumet til Bokstavbarna. Der er det mange foreldre med masse erfaring og kompetanse innen feltet! Har selv en 3åring som er til utredning.

Skrevet

Tusen takk for tips!!! Er inne på Bokstavbarna nå =)

HI

Skrevet

Min stesønn på 8 år skal utredes for aspergers snart. Han fikk diagnosen adhd da han var 6 år gammel. Ble koblet til ppt og bup da han var 2 år gammel, da mor og barnehagen reagerte på oppførselen hans.

Han har ikke venner, mangler empati og fryder seg ofte når andre skader seg/har vondt. Har vanskeligheter med å skjønne poenget i vitser og ler ikke av det andre ler av hvis vi f.eks ser en morsom film på tv.

Har vanskeligheter med sosiale spilleregler.Er veldig dominerende i lek og lek skal foregå på hans premisser og etter hans regler. Hadde en periode der han hadde voldelig lek, der han skulle gjøre grusomme ting med "offeret sitt"

Han har to interesser som han bruker nesten all sin tid på og krever at også andre skal interesere seg for dette. Blir litt altoppslukende..Han tisser og bæsjer på seg hver dag, han har vært utredet for dette og det er ikke noe fysisk galt med han (holder seg tør på natta).

Han er ikke faglig flink på skolen, har lese og skrivevansker og har støttetimer.

Er ikke så glad i fysisk kontakt med andre, med mindre han selv tar initiativ til det. Det er vanskelig å oppnå blikk kontakt med han..

Samtidig med at han har disse vanskene så kan han jo være snill og god også. Han er også veldig "teknisk" smart og er flink til å finne løsninger.

Om min stesønn har aspergers vet vi jo ikke enda. Mulig han har disse vanskene pga adhd også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...