Gå til innhold

Har jeg krav på sosialstønader?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er samboer han tjener ca 350000.- og jeg får null penger fra neste år. har et barn sammen.

lurte på om jeg har krav på noe sosialstønad?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei. Det er samlet inntekt i husstanden som legges til grunn og samlet har dere en grei inntekt.

Skrevet

Jeg bodde sammen med eksen en tid han var arbeidsledig uten å få noe særlig i dagpenger. Min inntekt hadde ingenting å si for om han fikk sosialstønad eller ikke. Eneste var jo at de forventet at vi delte på husleie og strøm o.l.

Skrevet

Tviler jeg på. Også må dere jo oppfylle kravene for å få det da. Gå inn på nav.no å sjekk. Men om du vet at du ikke vil ha noen inntekt fra og med neste år, så har du jo kjempe god tid til å skaffe deg en inntekt!!

Skrevet

21.16 her.. Vi hadde ikke barn sammen da, om dette kan ha noe å si

Skrevet

Om du bodde med eksen så hadde dere sikkert ikke felles økonomi og dermed kunne betegnes som et bofellesskap.

HI er samboer med felles barn. Da regnes det også utfra samlet inntekt.

Skrevet

Når man ikke har vært i arbeidslivet på 8 år er det da lett å skaffe seg inntekt? jeg prøver. jeg søker alt av jobber jeg tru meg.

hi

Skrevet

Men herregud da menneske! Hvorfor i allverden har du ikke vært i jobb på 8 år?? Studier eller?

Skrevet

Hi, så lenge du bor sammen med en som kan forsørge deg, så har du ingen rett på sosial stønad. Men du kan prøve å søke dagpenge?

Skrevet

Så spydig da...er vel en grunn at man vært utenfor arbeidslivet så lenge. jeg er ikke lat. Jeg hadde en god grunn til det.

Han har inntekt ja men alt går ut og det er mine penger vi lever av så når det blir stopp da går jo ikke det.

hi

Skrevet

Tviler på at du vil få sosialstønad da mannen din tjener ok. Du vil heller ikke få dagpenger heller da du ikke har vært i jobb i 8 år, men du kan jo melde deg arb.ledig og gå på kurs. Da vil jeg tro at du vil få kurspenger.

Skrevet

Kurs? men da må jeg vel betale alt selv? jeg har hatt inntekt men ikke innen jobb. kun fra nav i alle de årene

hi

Skrevet

Du har ikke krav på noen verdens ting!

Når jeg mista jobben tjente mannen min 200.000 i året og jeg hadde ikke krav på noe som helst!

Skrevet

du skal ha penger ja,

halv husleia og halve strømmen og livs opphold

Skrevet

Så lenge du går på kurs i regi av nav, så betaler du ingenting. Det gjorde hvertfall ikke jeg. Så du kan ta kontakt med nav og få dem til å hjelpe deg til å komme inn på et kurs.

Skrevet

Nå blir jeg forvirret her..enten har jeg krav på noe eller ingenting??

hi

Skrevet

Du har ikke krav på noe. Din samboer har forsørgeransvar for dere.

Skrevet

Du har som anonym 22.18 sier, ikke krav på noe. Fordi du har en samboer som har forsørgeransvar for deg.

Men om du går via nav og får plass på et kurs, f.eks jobbsøkerkurs (siden du har vært arbeidsløs lenge), så kan du få kurspenger for det.

Skrevet

Det er vel bare ektefelle som har forsørgeransvar? ikke samboer. vi er ikke gift

hi

Skrevet

Når man har felles barn så har man også forsørgeransvar all den tid man bor sammen

Skrevet

SPØR DE PÅ NAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAV

Skrevet

De kan ikke nekte deg ditt eget livsopphold, din del av husleia, strømen, og din del av barneutgiftene. Om de sier nei, vil du sannsynligvis få medhold om du anker til fylkesmannen.

Det er ikke gjensidig forsørgelsesplikt mellom samboere, det er kun mellom ektefeller, hjemlet i ekteskapsloven. Men det praktiseres ulikt i de ulike kommuner og bydeler. men anker du til fylkesmannen om du får avslag fpr du nok et mer riktig resultat.

Om samboeren din tener 350.000 så er vel det i underkant av 20.000 utbetalt hver måned.

Så skal dere betale boutgiftene, strøm, livsopphold, og nødvendige bilutgifter om han trenger bil for jobben. Livsoppholdet for dere er sånn ca. 11.000 per måned, så det er ikke sikkert det er så fryktelig mye igjen i forhold til sosialhjelpssats, så uansett.

Jeg ville ha søkt, og argumentert med egen handlefrihet og egenverd over å ha egen økonomi og ikke måtte være avhengig av almisser fra en mann. Samt ønsker om å holde familien sammen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...