Gå til innhold

Ang julefeiring - er dette urimelig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi startet i fjor en ny tradisjon og inviterer familie hjem til oss i julen mest fordi vi har best plass, men samtidig det er mest praktisk siden vi har små barn som skal i seng. Det betyr at mine foreldre og søsken (med sine ektefeller/barn) er invitert. Min samboers far og bror (m kone og sønn) er selvsagt også invitert. So far so good.

Min familie kom i fjor, og de kommer i år. Min samboers familie kom ikke i fjor og ikke i år. Årsaken er at min svogers kone ønsker å feire med sin mor og bror. De feirer da hjemme hos seg og inviterer dem hjem til seg. Vi treffer dem da en annen dag i julen.

Min samboer har uttrykt at han mener at vi kan invitere også svogers svigerfamilie til oss. Dette synes jeg blir HELT feil. Jeg vil ikke invitere folk hjem til julaften som jeg treffer av plikt 1-2 ganger i året. Det er heller ikke til å legge skjul på at de er totalt forskjellig for meg, og vi har ikke noe å snakke om. Så det blir helt feil for meg på en dag på julaften å tilbringe dem med noen jeg er ukomfortabel med å ha som gjester fordi hans egen bror ikke kan prioritere å komme til oss et år. Jeg mener at de kan komme til oss (alene) dersom de faktisk ønsker å være med oss en gang i blant på julaften.

Hva tenker dere om dette? Er jeg urimelig som har min mening?

Fint med andre synspunkter og perspektiver iforhold til dette.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For meg hadde det vært helt uaktuelt. Julaften er man sammen med familien sin og ikke alle andres familier. Vi har også startet å feire jul hjemme hos oss selv og ettersom mamma helst feirer jul hjemme hos seg selv (riktignok skylder hun på søstere min, men det er nok hun selv som mener det...), så regner jeg med at jeg i lang tid fremover kommer til å feire jul sammen med svigerfamilien ettersom de gjerne kommer til oss. Likevel orker jeg ikke å pakke hele familien med en uendelig pakkemengde i bilen for å feire jul hjemme hos mamma og pappa. I stedet har vi pleid å komme hjem til dem på "morgenen" 1.dag og ha julefrokost/brunsj/lunsj hos dem.

Skrevet

For meg er jula FAMILIETID. Derfor hadde jeg aldri invitert søskens svigerfamilie. Vi har heller ikke så stor plass, så det hadde ikke vært mulig heller. Jeg tenker slik at vi inviterer vår familie også får de velge selv om de vil komme eller ikke. Hadde de spurt om svigerfamilien også kunne være med, så hadde jeg faktisk sagt nei.

Jeg har aldri feiret jul med andre enn min familie og satt veldig pris på det. Husker en juleaften vi feiret med noen jeg ikke kjente så godt. Grunnen til at jeg husker det er at jeg ikke syntes det var like trivelig som da vi var hjemme.

Skrevet

Nei, du er ikke urimelig. Noe sånt hadde vært uaktuelt her, vi feirer jul med nærmeste familie- alternativt veldig gode venner, mennesker vi er nært knyttet til og som betyr noe for oss.

Ikke "søstra-til-tanta-til-mora-til-onkelen-til-naboen" eller noe i den duren...

Det er jo din svoger og dama som selv velger å ikke komme flere år på rad?

Skrevet

Ha,ha,ha...dette måtte bare komme fra en mann. Din svogers kone sin familie???

Hvorfor skulle de ønske å feire jul hos dere?

Det er vanlig at en ektemann prioriterer sine foreldre og svigerforeldre på julaften - ikke sin bror.

Er din mann snurt fordi han ikke får se sin voksne bror denne dagen?

Møt dem på nyttår eller en annen dag i året.

Skrevet

Jeg hadde ikke hatt noen problemer med å invitere de dersom jeg hadde plass, men forstår samtidig at du ikke vil. På en annen side hadde jeg tenkt på mannen min og forstått at han ville feire sammen med sin bror og hans barn, og ville "ofret" meg for det. Tenk så koselig det er for barna å feire sammen da? Jeg regner med at de også har barn..?

Dersom det bare er din svigerinnes mor og bror som ellers ville feiret sammen synes jeg det høres stusselig ut og forstår VELDIG godt at din svigerinne ønsker å feire med dem. Det er antagelig ikke for å være egoistisk, men for å gi mor og bror en fin jul.

Skrevet

Det skal sies at det aldri har blitt et tema å si nei, for (såvidt jeg vet) har ikke min mann sin bror spurt om å ta med sin svigerfamilie til oss (men jeg vet ikke hva min mann snakker med sin bror om). Jeg har bare sagt at det aldri kommer på tale å invitere dem. Tror min mann ønsker å se broren sin en gang i blant på julaften ja, men han er ikke veldig snurt ;-) Han innser vel innerst inne at de må prioritere oss.

Forslaget om nyttår gå jo ikke. Hehehe, på nyttårsaften skal jo svoger til svigermor så da kan vi jo i alle fall ikke treffes ;-))))))

HI

Skrevet

De har et barn på snart 1 år- så hun har ikke noe utbytte av jul enda. Min svigerinnes mor og bror har en større familie som de er en del sammen med ellers (moren har både blant annet sin egen mor intakt, og hun har vel 4 eller 5 søsken m familier) så de ville ikke blitt alene på noen måte - så det er ikke en forklaring slik jeg ser det.

Skrevet

Det er selvfølgelig ikke noe rarerer at din svigerinne vil feire jul med sin fammilie enn at du vil feire med din. At fammiliene ikke har lyst til å feire sammen er heller ikke rart, men jeg hadde gjerne invitert dem om det hadde vært det som skulle til for at mannen min fikk feire jul med de menneskene som var viktigst for ham.

Skrevet

Tusen takk for gode innspill alle sammen :-) Godt å se at jeg ikke er helt urimelig eller på jordet her! Da kan jeg si nei med god samvittighet hvis det blir et tema (noe jeg vet at det blir) snart. De får velge oss hvis de vil.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...