Gå til innhold

Dokument 2 i kveld. Gleder meg.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Veldig spent på dokumentaren i kveld. Blir litt "skremt" av det klippet hvor hun som skal bli mamma sier: " Hva er en pappa i dag? En som sparker fotball?"

En pappa er jo så MYE mer enn det!

Så veldig spent på hvordan jeg kommer til å se henne.

At folk er alenemødre er jo ikke noe problem synes jeg, all respekt til de!

Men når en dame velger å bli garvid uten å ha en far i det hele tatt, da lurer jeg litt. Bare sprøyter sæd inn i seg selv?? Blir rar synes jeg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er mange barn som er født av en far som var med å pule, men aldri ser ungen pga de er ikke int.

Da blir de ungene også vokst opp uten far som bryr seg.

Tenk å spare seg for mange problemer med en mann som aldri stiller opp.

Skrevet

Joa ser den helt klart!

Masse mannfolk med unger som ikke har lov til å kalle seg fedre, men det å med viten og viljen sette seg i den situasjoen tenker jeg på?

Men skal ikke dømme noen verken nå eller senere men var litt den "hva er en pappa" holdningen jeg reagerte på.

En pappa er jo viktig den og. At han er en drittsekk i en del tilfeller er super tragisk, men når han stiller opp er han jo viktig.

HI

Skrevet

Veldig enig med det du skriver her hi. Jeg har selv vokst opp uten min biologiske far, og kan se det litt fra begge sider. Ville likevel aldri valgt å få barn alene, når jeg vet hvor fantastisk det er for min lillemann å ha en velfungerende far i livet sitt. En pappa kan være utrolig mye mer enn det den reklamen antyder. Men la oss nå se programmet før vi dømmer. :)

Skrevet

Derfor jeg er veldig spent på hva hun faktisk mener og ikke hva som bare er blitt klippt sammen.

Skal ikke dømme men må innrømme jeg er nysgjerrig ;)

HI

Skrevet

Jeg har heller ikke gjort meg opp noen mening om dette temaet, men jeg stiller som HI spm ved det å aktivt velge bort far. Jeg ser helt klart at det å få barn er så stort at man vil gjøre ganske mye for å få oppleve det, men hvordan dette gjøres er jo ikke alltid like uproblematisk. Og ja, jeg er for at homofile får adoptere barn, definitivt!! Det jeg er bitte bitte litt skeptisk til er at voksne skal velge at barn (les: selvstendige fullverdige individer) ikke får kjenne sin far (eller mor). Biologi blir jo bare viktigere og viktigere for vår identitet. Syns derfor det er helt lov å stille spørsmålet: Er det riktig at man skal bestemme på vegne av andre om de får kejnne sitt opphav eller ikke?

(og ja, jeg vet mange vokser opp uten far/mor, men det er her snakk om 100% beviste valg på vegne av andre). Syns forresten det er en skremmende trend at unge kvinner "gir" opp jakten på en parntenr og velger sædbank. Det er da snakk om kvinner midt i 20 årene som egentlig har hav av tid!!! Syns det blir ALTFOR enkelt og veldig egoistisk!

Skrevet

Stakkars barn som er født uten en pappa.

Tenker på de barna i England som nå er voksne - barn av alenemødre som valgte anonym sæddonor. De barna vil jo nå møte sin far. "Hvordan våget dere å gi med en anonym pappa" - sier jo de.

Egoistisk å tenke at er man en god nok mamma så trenger man ikke en pappa.

Skrevet

Er og noe det jeg tenker på, etter en kveld på byen så har man jo faktisk en pappa der selv om han ikke er tilstede. Barnet KAN i ettertid se om far vil ha kontakt og er nok en del mannfolk som vokser opp etterhvert og skjønner hva de driver med.

MEN hvis mor lager baby helt alene er det jo faktisk ingen å finne for donor er jo anonym?!

Er nok litt gammeldags som synes at babyer blir lagte etter sex, og ikke av en singel dame og en sprøyte...

( Og par som sliter med å få baby og må ha hjelp er noe HELT annet så jeg ikke får masse kjefte ang det! Jeg har all respekt og sympati med slitere da jeg har familie som er i samme situasjon. Det er ikke det samme som jeg snakker om)

HI

Skrevet

Tenker på alle som blir gående rundt og titte på mennesker de kanskje ligner på. Er den mannen pappaen min? Er den jenta søstra mi? Å se, den gamle damen har helt lik nese som meg. Kan hun være min farmor?

Skrevet

Tror det blir ganske alt oppslukende ja når du ikke vet hvem slekten din er. Og man mister jo en ett helt slekside. Ingen Farmor eller sånne ting. Og man får heller aldri helsøsken vil jeg tro. Men det vet jeg ikke da, hvor mye sæd man får liksom?? Er det til mange unger eller en??

HI

Skrevet

Jeg vet bare det at faren min har en datter jeg aldri får møte, fordi mora lot jenta vokse opp med en annen som far. Det er helt grusomt å vite at jeg har en storesøster og er tante til 3, og at hun/de sansynligvis fremdeles bor i nabobyen min. Kjenner fornavnet hennes, og til hennes eldste,men ikke noe mer. Det er trist det. Et evig savn. Hun har fått høre om meg også, fordi jeg fikk snakket med henens mor en gang, men mora sa at hun vil ikke ha kontakt siden hun ikke anser meg som familie. Skulle så veldig ønske jeg fikk se henne bare en eneste gang, for jeg går rundt og leter med blikket hver gange jeg er i byen, og hver gang jeg ser noen med det fornavnet i avisen eller på fb, leter jeg etter likhetstrekk med min slekt.

Skrevet

Huff 20,53.

Håper det finnes en løsning for deg, og føler med deg!

Masse klem.

HI

Skrevet

Da vi som henger her inne vokste opp var dette en utenkelig situasjon, å bare vokse opp med en mamma. Men ting har forandret seg, barna våre vil oppleve å få venner som har to pappaer, to mammaer, en mamma og ingen pappa osv osv.

Jeg ville også valgt kunstig befruktning hvis alternativet var en tilfeldig mann som gir f.... i barnet etterpå. Heller ingen pappa enn en pappa som ikke stiller opp.

Skrevet

Tusen takk. Det varmer. Men jeg ser ikke at det vil finnes en løsning, siden hun ikke vil og jeg uansett ikke har noen måte å finne henne på. Veien via hennes mor eksisterer ikke mer, og da har jeg ikke noe håp. Det er nok et evig savn. Er redd jeg en dag i fremtiden saumfarer dødsannonsene og lurer på om det er henne denne gangen. Det blir vel slik jeg finner henne, siden jeg vet ene sønnens fornavn også, og at hun har tre barn. Kanskje jeg etter hennes død kan hilse på barna hennes, om ikke annet. :)

Skrevet

Du sier at dette ikke gjelder par som sliter, hva da med de som trenger sæddonor?

Han som da vil stå oppført som far er ikke biologisk.

Skrevet

Blir faktisk lei meg at dere har så fordommer for enkelte grupper.

da jeg var "ung" så gikk jeg på p piller og rota med en fyr.. Ble gravid og jeg vet ikke hvor han bor og vet bare fornavnet.

Jeg tok ansvar for mine handlinger selv om jeg gikk på pillen

Skrevet

Spør igjen jeg hi, hvorfor er det noe helt annet om et par med problemer får en anonym donor enn en enslig kvinne?

Du snakker mot deg selv her.

Skrevet

Jeg fatter ikke denne manien etter at barn måååå vokse opp med en far. Jeg vokste opp med en mor som er ingeniør, som lærte meg å snekre og som har tatt ansvar for meg, fullt ut. Hverken hun eller jeg har følt at det har manglet en mann.

Dersom jeg ikke allerede hadde hatt en mann selv hadde jeg glatt valgt donor fremfor en tilfeldig mann. Jeg er selvstendig og fullt ut i stand til å ta ansvar for og elske ett barn, uansett hvem jeg velger å gjøre det sammen med.

Skrevet

Fordi de parene som sliter har jo fortsatt en mor og far. Det blir jo som de som er adopert og ikke føler de trenger å lete etter bilogiske foreldre for at de har det så godt med de som de er oppvokst hos. Men hvis en kvinne med viten og viljen tar en sprøyte med sæd for å være alenemor så tror jeg at hun gjør barnet sitt en bjørnetjenetse. MEN nå var jo dette faktisk om ett lesbisk par og da er det igjen litt anneldes. Og jeg har ALDRI dømmt noen som blir gravid ved uhell og som blir alenemor. Alenemødre som sliter alene er en gruppe jeg støtter og bryr meg om. Har mange rundt meg som er det.

Det jeg reagerte på i hovedinnleget er hvordan hun snakket nedsettende om det å være pappa.

HI

Skrevet

Les hva du skriver lenger opp. Biologi! Et par der bruker donor vil jo en av partene (avhengig av hvordan donortype det er brukt) ikke være biologisk.

Da vokser barnet opp uten sin biologiske mor eller far.

Se det fra en annen vinkel. Mener du det er ok at et par med problemer får satt inn et embryo som er befruktet av donorsær og egg?

Men, ikke at en enslig kvinne kan få en sæddonor?

Skrevet

Mener ikke at barn MÅÅÅ ha en pappa, men mener at en del mammaer setter farsrollen så langt langt under det å være mamma. Men jeg mener at det er nesten likestilt.

En pappa er verdt masse for ett barn han og. Og en pappa er viktig for barn ofte.

Skrevet

Hvis en pappa ikke betyr noe for et barn, så skjønner jeg ikke alt styret med pappaperm når ungen er baby...

Har ikke sett dokumentaren det snakkes om, men en pappa er like viktig som mor i de tilfellene begge deler er tilgjengelige. Er det to mødre eller to fedre i en familie er begge partene like viktige, om det er bare en mor, eller bare en far, så blir det akkurat det samme. Det er omsorgen og kjærligheten som er viktig, ikke antall foreldrepersoner.

Skrevet

Jeg mener ikke verken det ene eller det andre, men jeg lurer. Det sier jeg jo hele veien. Jeg bare lurer og tenker på hvordan det barnet tenker. Når man blir større.

Nei selvsagt er det ikke noe biologisk sammenheng hvis det er ett par som sliter, men begge rollene vil likevel bli fylt opp. Så tror det er lettere å ikke lete etter opphavet da når man har fylt opp "pappa" kvoten hjemme.

Feks. Jeg har bare min stefar, men han er pappaen min. Han er ikke min biologiskefar, men han er Pappa. Så jeg føler ikke noe behov for å ha noe kontakt med en far som ikke vil fordi jeg har en pappa.

Skrevet

Skremmende utvikling. Etter hvert som kvinner og menn blir mer fremmedgjorte, vil vi nok få se at stadig flere unge kvinner benytter seg av sædbanker.

Men det forutsetter at noen vil donere sæd til disse bankene, da. De har visst allerede mye nedfryst som kan vare i mange år.

Bøkene om Aurora, har ikke de bidratt til en aksept av oppvekst fullstendig uten far? Etter som jeg husker hadde ikke Aurora i Blokk Z noen far, og det var mora som greide alt, som å skifte lyspærer og lignende. Men nå har jeg ikke lest de bøkene på tretti år.

Skrevet

Nå har jeg aldri lest Aurora bøkene. Kanskje jeg burde det :P

Men fremmtiden kan bli spennende ja, og roller vil nok skli mer og mer inn i hverandre uansett hva den ene eller den andre synes om det.

Kloning av barn er jo noe som stadig vekk blir tatt opp av de forskerbladene og i følge det siste jeg så i så var det ikke så langt unna forledre kunne få klonet ett barn de feks hadde mistet i en bilulykke. Det er hvertfall en skremmende tanke!

Så den som lever får se :)

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...