Gå til innhold

Lavkarbo har gjort meg syk!! Bare til advarsel...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Joda, jeg gikk ned i vekt. Men har fått reflux, høyt kolestorol og høyt blodtrykk nå i ettertid!

Er i gang med å sjekke hjertet mitt da, jeg ofte har hjertehopp og føler meg ofte uvel...

Alt dette har skjedd etter dietten, og legen min mener fast og holdent at det kommer av dietten!

Så det stod om dette i vg i dag, så fikk derfor lyst å legge ut et innlegg om dette, for vi er flere som sliter etter dietten...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er visst mange som har trodd det er greit å pøse på med fett om man ikke spiser karbohydrater. Jeg har selv i alle år hatt et rellativt lavt nivå av karbohydrater, men også lavt nivå av fett, og det fungerer veldig fint. Alle overdrivelser er farlige, heter det, og det er veldig sant.

Skrevet

Jeg holder meg til lavkarbo, men putter ikke inn masse farlig fett for det om. Man bruker kanskje lengre til på å gå ned i vekt med den måten jeg gjør det på, men jeg ønsker ikke å ødelegge helsa bare fordi jeg vil ned i vekt. For 3 år siden gikk jeg helt inn for det, lite karbo og masse fett, og da fikk jeg høyt kolesterol.. hadde aldri hatt det før.

Skrevet

Jeg tror det gjelder spesielt dietter med mye fett og ekstremt lite karber. Jeg lever på generell lavkarbo og gjort det i årevis, Funker som en drøm for meg. Spiser ikke mye fett, men minsker på karbene som å spise lavkarbobrød, kutter ut pasta og potet til middag og heller fyller på med grønt osv. Er nok flere ditter enn bare lavkarbo som kan gi alvorlige bieffekter, så det beste er vel å bruke hodet og ikke gå på ekstremdietter:) Har selv prøvd forskjellige ting jeg bare rister på i hodet av i ettertid.

Skrevet

Går an å bruke huet da. Den dietten til hun dama som stod fram i Dagbladet var jo bare helt sinnsyk. Fire egg, en halv pakke bacon, avocado og majones til frokost??? Hvor har hun fått det rådet? Ikke noen av de bøkene jeg har lest anbefaler bomber som dette. Fatter ikke hvordan hun fikk det i seg en gang.

Jeg spiser mer fett enn før, men velger helst umettet fett. Grønnsaker får jeg i meg mye mer av nå enn før, selv om jeg nesten aldri spiser frukt. Spiser grønnsaker til alle måltider.

Skrevet

Ja det virker som common sense er mangelvare hos en stor del av befolkningen (les: lavkarbo tilhengere).

Det sier seg selv at å tylle i seg store mengder fløte og bacon ikke er sunt i det lange løp.

Nuffsaid.

Skrevet

16:35

Du vet åpenbart svært lite om lavkarbo-kostholdet.

Skrevet

Herregud! Nå må folk begynne å tenke selv! Å kutte ned karbohydrater er ikke farlig, å kutte de helt ut er farlig i mine øyne siden kroppen TRENGER energi, og hvis man ikke får det av karbohydrater må man ta det fra fett, og for mye fett ødelegger kroppen innvendig!

Det løper nok rundt en hel skokk med tynne ketosedamer der ute med fett i overflod rundt indre organer og blodårer som er så gjenklistra med fett at det er merkelig blodet i det hele tatt går rundt!

fett i store mengder er MYE mer skadelig enn for mye karber. For mye karber gir overvekt UTENPÅ, mens for mye fett kan gi overvekt INNI kroppen! Ingen av delene er sundt, men skal jeg velge mellom pest og kolera, så velger jeg heller mye underhudsfett og lavt kolesterol enn slankt ytre med gjenklistra årer og kolesterol som er skyhøyt!

Skrevet

Mulig det, men jeg vet nok om kost/ernæring og effekt på helse til å skjønne at lavkarbo hysteriet (og da mener jeg de ekstreme bacon og fløte variantene) ikke har noen positiv langtidseffekt på kroppen, tvert imot faktisk.

16:35

Skrevet

Noen tror at det bare er å pøse på med fett og gi blaffen i resten så lenge man unngår karbohydrater. Det er ikke så enkelt!

Jeg har i flere år nå gått på lavkarbo og i perioder moderat lavkarbo, og det fungerer ypperlig. Legen min bare rister på hodet og sier "hva du enn gjør- fortsett for all del med det, for sånne perfekte kolesteroltall ser jeg aldri!".

Men det er med dette som med så mye anne "one size DOES NOT fit all"...

En person som i utgangspunktet har mye syre i kroppen, risikerer å bli mye dårligere om h*n begynner å spise mye mer proteiner, og da spesielt svineprodukter! Dette fordi kroppens pH-balanse kommer helt i ubalanse, noe som kan føre til mange ulike problemer.

En annen ting er at vi er individuelle ift hva vi tåler ift blodtyper også. Setter du en av blodtypene til å spise mye svinekjøtt og annet rødt kjøtt (som de fleste med denne blodtypen ikke tåler eller kun tåler i små mengder), så VET man at det vil føre med seg masse problemer!

Det ovenstående er bare eksempler. Vi er alle ulike ift hvordan kroppen fungerer optimalt og det som belaster min kropp trenger ikke å belaste din kropp og motsatt.

Det som er så synd er at slike "vidunderkurer" fremstilles veldig ensidig i media. De fleste som ikke tåler en sånn "vidunderkur" viser seg som regel å ha fulgt et opplegg som ikke passer deres blodtype eller metabolske type. Det finnes ikke EN kur som passer alle. Dette må tilpasses den enkelte!!

Dessverre selger også aviser mer penger på å fremstille "vidunderkuren" en dag som det eneste saliggjørende...... for neste dag å vise at "vidunderkuren gjorde meg syk". Begge deler kan faktisk være riktig - det kommer an på om riktig person velger riktig retning!

For de som mener de ikke kan nok om dette eller som føler at de ikke blir bedre, så er det lurt å få hjelp hos erfaren og dyktig ernæringsterapeut.

Skrevet

Har man først begynt på lavkarbo, må man fortsette. slutter man, fyker man opp i vekt igjen.

Skrevet

Står en knallbra kronikk i aftenposten morgennummer om det i gårsdagen avis

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...