Gå til innhold

Jul og svigerfamilie (langt)

Anbefalte innlegg

Skrevet

FØRST litt bakgrunnsinfo, etterfulgt av et spm noen forhåpentligvis tar seg til til å svare på:

Samboeren min har mor og stefar et halt Norge unna, selv bor vi i trøndelag. Vår datter er 1år.

Under julen i fjor var vi hos min familie som bor 30min unna, siden jenten vår bare var 6mnd på da. Under påsken som fulgte reiset vi til svigerfamilien og var det i ei uke. Det var korslig, men mest stress.

Min svigermor og jeg kommer overens, men hovedsakelig på grunn av at jeg virkelig anstrenger meg for at det skal fungere. Hun er kontrollerende ogvet mest i hele verden! Hun får deg til å føle deg så liten. Jeg liker ikke måten hun behandler datteren vår på. Hun hyler til henne, hvis hun er lei seg eller er småsutrete.

På grunn av at stefar har godt voksne barn som han ikke har et godt forhold til og derfor ikke et godt forhold til sine barnebarn, er det vanskelig å vite hvordan man skal forholde seg til han som bestefar. De er veldig opptatt av at de skal være besteforeldre på sine premisser. Vi vil og føler vi må vise at vi ser han som bestefar, samtidlig som vi ikke skal presse på han rollen. Vet ikke om det er mulig å forstå det, men det er en veldig anstrengt greie.

Nå er det vistnok svigerfamilien sin jul og jeg kan ikke si at jeg gleder meg. Julen betyr veldig mye for meg og jeg vil dele den med mennesker som jeg har det godt sammen med. Jeg har jo selvfølgelig min samboer og datter der, noe som er det viktigste. Allikevell så klarer jeg ikke å slå meg til ro med at jeg skaldele julen med svigerfamilien.

I tillegg så er det etstyr å reise. En time med bil til flyplassen, to-tre timer med fly, en-to timer med bil og inni her en plass skal jenta vår på et vis sove.

Samboeren min har forresten foreslått at bare han reiser nedover, en jeg vil at vi skal være sammen være.Jeg prøver å ta meg sammen å tenke at det bare er en jul og at det sikkert går bra, men det er vanskelig å slå seg til ro med dette. I tilleg er den eneste årsaken til at samboeren min vil reise, på grunn av dårlig samvittighet!! Han har altså ikke noe stort behov for å feire jul sammen med dem, men hans mor gir han dårlig samvittighet for å ikke komme.

Spørsmålet mitt er som følger.... Skal jeg ta meg sammen og feire jul hos svigerfamilien eller har jeg grunn nok til å legge ned en liten veto!?

Jeg ønsker helt ærlige svar og kjeft gjerne på meg, hvis jeg er helt teit. Klag også gjerne på skrivefeil/slurvefeil!;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg skal også feire med svigers for første gang! Har ikke litt lyst, men om vi skal feire neste år hos mine, blir det slik.

Så jeg tar meg sammen og håper det beste!

Skrevet

Jeg ville feiret jul hjemme og invitert både foreldre og svigerforeldre til å komme.

Det er helt vanlig å ha annenhver jul med familie og svigerfamilie, og det alltid vanskelig første julen vekke fra de man alltid har feiret med. Men det er en del av det å bli voksen og stifte egen familie.

Jeg er ikke veldig glad i mine svigerforeldre jeg heller, de har det med å spre sur stemning, men jeg kan ikke la det gå foran barna. Når mine barn blir store og ser tilbake på juefeiringene skal de ikke lure på hvorfor de aldri var sammen med farmor, de skal ha gode juleminner sammen med begge settene med besteforeldre!

Mitt ønske om å feire jul sammen med BARE mine foreldre og søsken må skyves vekk for nå er det barna mine som skal være i fokus og deres behov dekkes, ikke mine.

Så vi inviterer svigerforeldrene våre hit hvert eneste år, også mine selvfølgelig. I år kommer ikke mine for de skal feire sammen med min søster og hennes familie, men svigerforeldrene kommer. I fjor var alle sammen her.

Ungene storkoser seg som midtpunkt blant besteforeldrene (og de jager noe av den sure stemningen fra svigerforeldrene mine bort), og sånn skal det være synes jeg.

Skrevet

Hva mener du med at samboeren din bare reiser nedover? Mener du at han ikke reiser hjem sammen med dere?

Jeg synes ikke du er teit.. Dersom du føler deg mer komfortabel hjemme hos dine foreldre er det jo naturlig at du heller vil være der! Men jeg synes du må bite i det sure eplet og være med til svigers. De har jo sikkert lyst til å se sønnen sin og barnebarnet sitt, og deg. Jeg forstår at du har noen problemer med dem, men det virker ikke som det mest anspente forholdet heller.. Den eneste grunnen til ikke å reise er selve reisen syns jeg, det kan jo være slitsomt å reise så langt med et lite barn.

Skrevet

Jeg synes du bør skjønne at han føler seg forpliktet til å feire jul der i år. Det er normalt å dra annenhver jul til de respektive foreldrene, har det slått deg f.eks. at din samboer kanskje slapper mest av med sin familie - de han kjenner best?

Jeg mener du må bite det i deg og dra dit til julen ellers kommer du til å sende dårige signaler til familien hans også om han drar alene. Synes ikke du har nok grunn til noen veto her.

Skrevet

Det er vel helt normalt at de fleste liker best å feire jul sammen med sin egen familie, men det rettferdiggjør jo ikke at man skal la være å feire sammen med sine svigerforeldre.. Dersom det er et problem med reiseveien så kan dere vel invitere dem til jul hjemme hos dere vel? Skjønner ikke helt problemet? Om de da takker nei til å komme til dere pga lang reisevei så er jo problemet løst. Da feirer dere enten jul dere tre alene, eller feirer hos dine foreldre.

Når det er sagt så er det ganske barnslig av deg å la være å feire jul sammen med svigers på grunn av lang reisevei uten å ha gjort et forsøk på å invitere dem hjem til dere. Tror egentlig ikke det er reiseveien som problemet her, men rett og slett at du vil være sammen med din egen familie. I mine øyne er det ganske egoistisk, og nå når dere har fått barn så må dere la barnet så like stor mulighet til å bli kjent med hans foreldre som dine...

Skrevet

Jeg har ikke feiret jul med min familie på mitt hjemsted på 19 år. Faren min har riktignok vært hos oss et par tre ganger. Kunne ikke tenke meg å dra til hjemstedet mitt i jula, kun fordi det vil bli for kaotisk med foreldrene mine som ikke bor sammen og min noe psykopatiske sjalu far.

Hvert eneste år maser han på at vi skal komme til hjemstedet mitt, han har til og med sagt at han skal betale billetten (med hvilke penger aner jeg ikke). Jeg finner alltid på en unnskyldning. For dyrt og reise for kun noen få dager, en av oss skal jobbe i romjula, eldste skal til faren sin 1. juledag,

Mitt forslag til dere er at dere inviterer dem til dere. Vil dem ikke komme så vel da blir dere hjemme. Finn på en unnskyldning for å ikke reise. Det er ikke riktig at samboeren din skal reise dit alene kun pga. dårlig samvittighet.

I julen skal man kose seg..

Skrevet

Innfør egne tradisjoner og feir julen hjemme hos dere selv. Inviter svigers, og hvis de ikke vil komme, kan dere jo bare dra til din familie. Skjønner deg godt!

Skrevet

Jula er barnas høytid, og du er ikke barn lenger. Nå er det barnet deres som skal stå i fokus og dere skal lage juletradisjoner og gode minner for henne.

Dvs at du feirer jul sammen med din og mannens familie annenhvert år slik at barnet får gode juleminner med de alle sammen og føler alle er like mye verdt for deg og for familien.

Om du ikke vil reise kan dere invitere dem til dere og problemet er løst. Men du kan absolutt ikke ekskludere svigerfamilien din fra julefeiringen deres.

Du er ikke den første som synes det er rart første julen uten DIN familie, men vi kommer oss gjennom det alle sammen ;)

Tenk om du får en svigersønn eller svigerdatter som tenker som deg, også har du allerede lært barna dine at det er greit å ekskludere svigerforeldrene... Da vil de ikke komme hjem til deg til jul!

Skrevet

Vanlig folkeskikk er å bite det i seg. Skjønner at du gruer deg, men dere overlever 2-3 dager hos svigers. Neste jul skal jeg feire hos svigers for første gang, gruer meg allerede. Men jeg biter tenna sammen.

Skrevet

Takk for mange svar!!

Jeg setter alltid min datters forhold til fars foreldre først og det er grunnen til at vi har så mye kontakt som vi har. Så det er absolutt ikke noe problem. De gjør det bare så vanskelig. Forstår også veldig godt at mange har værre forhold til sine svigerforeldre. Forslaget om at bare far skal reise, kom fra han alene. Noe jeg sa klart nei til, siden det ikke er aktuelt.

Hadde vi hatt større plass hadde vi absolutt invitert alle til oss. Det hadde vært det beste, men vi får bare vente til vi flytter om noen år.

Min samboer har faktisk et bedre forhold til min familie enn sin egen, på grunn av en vanskelig barndom. Men det forandrer ikke det faktum at ingen kan ta mors rolle. Så jeg forstår godt at han vil dele tid med henne.

Forstår også at jeg må ta meg sammen og være den voksne. Så jeg har sett på flybilletter for lenge siden og venter bare på et ja til å få fri fra samboerns jobb.

Av og til er det bare så vanskelig å gjøre det man vet er rett.

Skrevet

jeg synes du er urimelig ja.. det er annethvert år som er det riktige! mannen min sin fam bor på østlandet, og vi på vestlandet. vi tar fly over for flere tusen kr. ja det koster, men synes det er det eneste riktige.

Skrevet

Hva er greia med at en skal farte landet rundt på julebesøk og vekselvis feire hos foreldre/svigerforeldre.

Bli hjemme og skap egne juletradisjoner. Så får de komme de som vil komme!

Skrevet

Dere har vel plass til å invitere 2 stk ekstra hjemme hos dere på julafften? Inviter dem heller hjem til dere og si at det blir for mye med så lang reise med et lite barn. Jeg hadde aldri reist så langt bare for å feire jul med besteforeldre. Da kan de som bare er 2 stk og har lite pakker og styr de skal ha med seg komme til dere. Vi har ikke så stor plass selv, men likevel blir vi ganske mange på julaften, og det går greit for en dag eller to! =)

Skrevet

Dere er voksne og har egne barn. Be om å få starte egne juletradisjoner hjemme hos dere. Da kan dere invitere både din fammilie og svigerfammilin til dere og slipper å reise selv. Det blir en del jobb hjemme med å stelle i stand, men det kommer når man får egen fammilie.

Skrevet

Som sagt tidligere så ekskluderer jeg dem absolutt ikke fra min datters liv. Jeg jobber som bare det for at det skal være korslig når vi er sammen og for at min datter skal slappe av i bestemors armer.

Så det er ikke snakk om at jeg kommer til å lære min datter at det er greit å ekskludere noen. Det vil aldri bli snakket negativt om noen framfor mine barn og de har allerede møttes mye med tanke på at bestemor bor så langt unna. Noe jeg er glad for, på min datter og samboers vegne

Allikevell så syns jeg det er tungt å måtte bo så mange dager hos dem, samt reisedager. Men som sagt tidligere så vet jeg at vi må dra. Jeg hadde bare et behov for å få det ut, siden jeg ikke kan si alt jeg føler til min samboer av naturlige årsaker.

Takk igjen for mange og ordentlige svar!!

Skrevet

Ser det er en delte meninger om dette..

Jeg skulle gjerne skapte egne tradisjoner og det er bare korslig med all jobben som følger. Men nå har vi ikke stor nok plass til dette, så det får vente til om noen år.

Angående reise og kostnader som ei nevner, så blir det ca 5000kr med reise begge veier for oss tre. Sånn er det dessverre ikke, men det er ikke noe problem, selv om det blir en stor utgift.

HI

Skrevet

du synes ikke det er litt teit å skulle være hjemme hver jul da? vi feirer jul på østlandet i år, og på vestlandet neste år. i fjor var vi hjemme hos oss, neste år skal vi til min mor. bytter på hvem vi er hos, men feirer en jul med mine foreldre og en med hans.

synes det er litt ego og bare skal være hjemme.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...