Gå til innhold

Kosthold til barn-er dere nøye??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har igrunn vært helt normalt nøye tror jeg..

Hvordan er det til dere? Jeg har nemlig en venninne som er helt naaazi på sin gutt på 10 mnd, med bare hjemmelaget, bare økologisk og alt i alt-veldig nøye. Hun har også en gutt på tre som det ikke er så fryktelig nøye med lenger..han får kake, godteri, og er en lubben liten kar.

Lurer litt på når dere slutter å være nøye? Det er jo bevist at kostholdet i barnehage/skolealder er MINST, om ikke mer nøye i forhold til læring, utvikling, motoriske ferdigheter o.l.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er ikke så nøye, men er jo opptatt av hva barna mine får i seg i løpet av dagen. Nazi er jeg heller ikke. Jeg innrømmer at da jeg fikk den første var jeg litt nazi, men slappet mere av etter at barnet ble 3-4 år.

Tror variert kosthold er det viktigste og at man er bevist på det man putter i munnen er det beste kostholdet.

Skrevet

Jeg er så heldig at jeg har barn som er glade i sunn mat. Derfor trenger jeg ikke være så nøye. Spessielt seksåringen, men også hun på 4 velger stort sett sunne alternativer i hverdagen. Derfor kan jeg godt la dem få nugatti på skiva når de ber om det eller saft å drikke. Det skjer så sjeldent at det betyr lite.

Økologisk eller hjemmelaget bryr jeg meg ikke om, men jeg sørger for å ha stort sett sunne alternativer i huset.

Skrevet

Her følger vi vanlig sunt bondevett og er ikke fanatiske med noe som helst.

Har barn som er fra 2 til 10 år i alder og de får normal norsk mat i passelige porsjoner 4-5 ganger om dagen. De spiser variert og sunt, men kan også plutselig spise en skive med sjokoladepålegg en tirsdag eller spise noen kjeks på en torsdag.

Jeg er ikke nazi og ikke streng, men vi spiser vanlig mat, frukt hver dag osv, da blir det ikke så mye plass eller behov for søtsaker og usunnheter, men litt er det plass til noen ganger i uka (som regel bare i helga, men selvfølgelig med unntak). Det gjør ingen skade overhodet, mine barn er friske, slanke, aktive og intelligente, helt perfekte :)

Skrevet

Ikke kjempenøye, men har hatt en del magetrøbbel, så alltid ordentlig mat først og balansert ifht at magen ikke skal bli for hard.

Fram til 1 år så gikk det stort sett i brystmelk og smaksprøver.

Er ikke nøye på om hun får i seg litt søtt så lenge det ikke går på bekostning av mat.

Skrevet

Er nøye med at de skal få et sammensatt, variert og sunt kosthold. Dvs at vi normalt spiser passelig grovt brød, sunne pålegg, fisk og rent kjøtt. Pluss frukt og grønnsaker hver dag.

Synes det vanlige, dagligdagse kostholdet er det som er viktigst å "kontrollere". Her spiser vi ikke pølser, pasta og pannekaker hver uke for å si det sånn! (selv om ungene gjerne sannsynligvis ville likt det:))

Når man har fokus på sunne vaner til daglig, er dte ikke noe problem å skeie ut med en skive nugatti, dessert på en hverdag en sjelden gang, et kakestykke når man har besøk selv om det er en tirsdag osv.

Skrevet

jeg tror at hverken det ene eller det andre er bra jeg, man må finne en gylden middelvei...

Skrevet

Så lenge sønnen min får i seg mat og er frisk og rask, så er jeg ikke så veldig nøye.

Skrevet

I vår familie er vi dessverre "velsignet" med dårlige tenner og pga. er jeg noe nazi, særlig med juice, brus, sukker og syre til hverdags

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...