Gå til innhold

Hvor moralsk er du egentlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Scenario:

Du har sikkert vært halvsyk før? Vel i dette scenarioet er du det. Vondt i halsen, bomull i hode, og i tillegg veldig sliten og trøtt etter en lang arbeidsdag. Men du må på butikken likevel, mat må jo familien ha, og attpåtil har du med deg to slitne og grinete barn på 2 år og 4 år. Du har omsider klart å røske til deg alt du trenger, fått med deg både posene opp i handlevognen og ungene ut av butikken. Du sikter deg inn mot bilen, får stappet inn ungene og tenker med lengsel på sofaen hjemme og "Drømmehagen"-DVD'en du kan roe barna ned med mens du skyndsomt lager til middagen og venter på at mannen skal komme hjem og overta litt. Handleposene må på plass bak i bilen, og da ser du det. Nederst i handlevognen har posen med buljong kilt seg fast. Du trenger den virkelig til maten, og du vet godt at denne er ikke blitt betalt for, du må rett og slett ha oversett den da du la varene på handlebåndet inne i butikken. Den koster vel en 15 kr eller så. Hva gjør du?

1. Sleper med deg unger og diverse inn igjen i butikken, syk og utslitt som du er og selv om ungene hyler i kor, stiller deg i kø og betaler for buljongen?

2. Går alene, eller med barn, rett innenfor døren på butikken og leverer buljongposen til en eller annen ansatt og sier beklager, men jeg glemte å betale, går ut igjen i bilen og ber mannen handle med seg en ny pose på vei hjem.

3. Setter handlevognen på plass igjen, med buljongen oppi, men uten å si noe. Fordi da har du jo ikke stjålet den. Teknisk sett.

4. Tar med deg buljongposen hjem og tenker "shit au", den var jo ikke så dyr. Selv om det kanskje gnager litt i samvittigheten.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde nok satt ungene i bilen, og gått inn å betalt for buljongen, om det var slik at jeg måtte stå i en lang kø, hadde jeg bare lagt den tilbake på plass. Mannen kunne kjøpt den med hjem. Er jeg halvsyk, vært på jobb, hentet barna, og handlet, så kan jeg love seg at mannen skulle lage middag. Hvis ikke hadde jeg ringt og bestilt take away:)

Skrevet

4 uten tvil, og det hadde ikke gnaget samvittigheten min litt en gang.

Skrevet

Det er ikke fordi jeg er så gjennomført moralsk, men tenk å stusselig å gjøre seg til tyv for 15kr... Huff, det hadde vært flaut... Jeg har også gått tilbake dagen etterpå for å betale for ei tyggispakke jeg hadde lagt i lomma. Aner ikke hvorfor den lå der, men jeg fant den da jeg kom hjem.

Skrevet

5. betaler den neste gang jeg er innom.

Skrevet

Jeg tror jeg hadde gjort nr 3.. :P Da hadde jeg jo ikke stjelt den, teknisk sett.

Eller så hadde jeg gjort nr 4, hadde ikke orket å gå inn igjen. Hvertfall ikke om butikken var et stormarked ala coop obs.

Skrevet

En mellomting mellom 1 og 2. Jeg hadde satt ungene og varene i bilen og løpt inn, gått rett til kassa og sagt at "jeg glemte å betale denne! Kan jeg bare legge det den koster her?"

Og siden jeg er godt kjent i butikken der jeg handler mat så hadde ikke det vært noe problem. Jeg hadde ikke gjort meg til kjeltring for en pose buljong! Man vet dessuten aldri hva personalet har lagt merke til...

Skrevet

Nr.2. Jeg hadde aldri hatt samvittihet til å ta den med meg, uansett hvor dårlig og sliten jeg var.

Skrevet

5 Betaler neste gang jeg er innom

Skrevet

Jeg hadde satt på plass unger og varer og så gått inn igjen for å betale. Jeg gidder ikke gjøre meg til kjeltring for 15 kr. Dessuten, hadde jeg blitt "oppdaget", så hadde jeg mistet jobben min. Så nei, jeg hadde gått inn.

Forresten, om man er så syk som i eksempelet ditt så hadde jeg ikke satt meg selv i den situasjonen. Hadde bare bedt mannen kjøpt med seg en grandis ;)

Skrevet

5. Betaler neste gang jeg handler. Jeg handler alltid på samme butikk, så det er ikke noe problem.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...