Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2011 #1 Skrevet 12. oktober 2011 Et par tusen i måneden (kanskje mindre og) er da ikke nok til å forsørge et barn (halvparten)? Hva er vanlig å gi i barnebidrag om man har 2 barn og tjener rundt 300000 i året?
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2011 #2 Skrevet 12. oktober 2011 du skal dekke halvparten selv av dine egne penger. faren skal betale noe,. men ikke alt
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2011 #3 Skrevet 12. oktober 2011 Sjekk bidragsveilederen til NAV. Bidraget avhenger jo av bl.a bidragsevne og antall samværsdøgn.
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2011 #4 Skrevet 12. oktober 2011 Jeg skal ha omsorgen 100% for 2 barn. Kan ikke regne med xmannen. Det er mulig at han vil gi mer, men jeg synes at fedre veldig ofte slipper lett unna ansvaret.
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2011 #5 Skrevet 12. oktober 2011 Hvor mye han skal betale kommer også ann på hvor mye du tjener. Det er ikke bare hans del av bidraget som skal forsørge ungen(e). Det skal også du, barnetrygden, det du eventuelt får i betalings lette for bhg og sfo osv Du kan også gi faren omsorgen og så kan du betale bidrag til han.
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2011 #6 Skrevet 12. oktober 2011 kommer sikkert til å bli hogd hode av nå, men synes egentlig at barnebidraget bør være en fastsatt sum fra staten. At kostnaden på ett barn blir satt (hensyn må bli tatt til steder hvor det er dyrere å bo) ikke at det kommer an på hvor mye vær enkelt tjener. Hvorfor skal mitt barn få mindre av sin far en halvbroren han har bare fordi jeg tjener mer enn moren til halvbroren hans....og han har samvær med det barnet men ikke mitt....
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2011 #7 Skrevet 12. oktober 2011 Nåja.....Hvorfor skal naboens barn få mer enn mine barn bare fordi faren og moren deres tjener mer enn vi gjør?? Slik du beskriver det, bør vel alle her i landet har akkurat lik inntekt uavhenig av jobb! Da hadde alle foreldre like muligheter til å gi barna sine det samme som nabobarna! Eller kanskje lønn burde distribueres direkte til barna når faste utgifter er trukket fra? Dermed er ikke barn uavhenig av foreldrenes valg.......
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2011 #8 Skrevet 12. oktober 2011 Herregud, aldri! Gi fra meg omsorgen for barna??? Hvilken mor gjør slikt? Han har valgt å flytte så langt unna som overhodet mulig, og ønsker ikke å ha noen del av omsorgen. Han kommer til å besøke de noen ganger i året. Da han dro ble det veldig vanskelig for meg å bli i yrket mitt pga turnus. Alt har raknet, også økonomisk, så det er derfor jeg mener at bidraget burde være høyere. Barna skal jo ha et hjem, klær, mat og utstyr, som JEG må betale nesten alt av, han bor faktisk gratis der han bor, med familen sin.
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2011 #9 Skrevet 12. oktober 2011 De går ut fra faste satser på hva det koster å forsørge et barn i den aktuelle aldersgruppen. Deretter ser man på hva mor og far tjener, og ut fra det bestemmes det hvordan kostnaden skal fordeles mellom mor og far, prosentvis. Deretter ser man på hvor mye samvær bidragspliktig har, siden han eller hun vil ta kostnadene forbundet med mat, husvære etc de aktuelle dagene, og så trekker et visst beløp fra kostnaden forbundet med forsørgelse av barna. Det tas også hensyn til fars bidragsevne, av og til vil han ikke ha bidragsevne som er stor nok fordi han f.eks kanskje har egne barn hjemme hos seg som han forsørger eller lignende. De tar dog ikke hensyn til bilutgifter, gjeld og den typen ting. Jeg får 2400 for to barn på fem og syv. Da har han 30-40 prosent samvær med dem. Og de har lignet oss noenlunde likt, satt meg på rundt 300 000 og ham på rundt 350 000.
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2011 #10 Skrevet 12. oktober 2011 Når du spør her inne, så er det mange som synes det er helt ok at mor alltid må dra det tyngste lasset og ikke unner deg eller ungene dine noe som helst. Selvsagt skal bidrag ytes etter evne. Barna skal selvsagt ha fordel av det hvis bidragsbetaler tjener godt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå