Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2011 #1 Skrevet 12. oktober 2011 Hvis barna bare får godteri på lørdager, lærer de seg sunne sukkervaner, har vi alltid hørt. Men er det egentlig sånn? Konditor Pascal Dupuy mener nordmenn lærer barna sine at godteri og sukker skal spises i store mengder når det først kommer på bordet. "Barna får godteri hver helg, og ikke en liten pose. Det skal være en stor pose. Det skaper en forventning, og man blir avhengig", mener Dupuy. Han mener det er lurere å heller gi barna en liten bit sjokolade oftere. http://www.nrk.no/helse-forbruk-og-livsstil/1.7828400 Jeg kan faktisk være enig i denne. Er det typisk norsk å holde igjen for så å ta helt av når man først tar laus (jmfr. den klassiske helgefylla, feks.)?
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2011 #2 Skrevet 12. oktober 2011 Systemet med "lørdagsgodt" fungerer godt i Norge fordi det er et innarbeidet begrep, det gjør at det er lett å få gjennomslag for dette hos barna. Alternativet blir fort ikke "en liten bil mørk sjokolade innimellom" men slik det er mange steder som i Polen og Tyskland (de landene jeg kjenner best) der ungene er vant til å spise godteri hver dag og i store mengder.
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2011 #3 Skrevet 12. oktober 2011 Jeg tror han er inne på noe. Nordmenn lever veldig etter "mye vil ha mer", og om man kun gir godteri på lørdagene så gjør man jo godteri til noe veldig spennende.. Noe det ikke burde være. I tillegg vil mange kanskje spise mye godteri når de først får noe. Men det er klart, sjokolade hver dag er jo heller ikke bra, men jeg tror det er lurt å ha et normalt sunt forhold til godteri og snacks.
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2011 #4 Skrevet 12. oktober 2011 Hos oss er vi ikke så nøye med bare godteri på lørdager. Vi tar det som det kommer som oftes. Noen helger har vi det så travelt at vi rett og slett glemmer lørdagsgodten. Barna får av og til litt godis i hverdagen også. Litt sjokolade eller drops. Vi er ikke så nøye på det med godis bare på lørdager.
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2011 #5 Skrevet 12. oktober 2011 Absolutt uenig!! Hvis barna får i store mengder på lørdagene, så er det jo vi voksne som har skylden i det og VI er i posisjon til å begrense det! Hvis VI ikke greier å begrense lørdagsgodtet, hvorfor tror du da vi skal greie å begrense mengden sjokolade på ukedagene - dersom vi skulle gitt det hver dag? Ungene får i seg mer enn nok (og gjerne for mye) sukker gjennom "vanlig" mat som sukkertilsatte frokostblandinger, sukkerholdig drikke osv i hverdagen!
Willy Wonka Skrevet 12. oktober 2011 #6 Skrevet 12. oktober 2011 Enig med 9,37. Hvordan går barna tilgang til STORE mengder godteri på lørdager somd et står skrevet?? Vi praktiserer lørdagsgodt. Men det er jammen meg mye godt utenom også. Stadig bursdagsinvitasjoner, besøk, besteforeldre som stikker innom etc. Da trenger ikke vi foreldre akkruat komme med godterier i tillegg i hverdagen synes nå jeg da. Når det er sagt, vi kjøper av og til en is eller "skeier" ut hvis det er noe spesielt, men det er faktisk mer sjelden. Synes min eldste har et ganske avslappet og normalt forhold til søtsaker. Han er 4 år. Yngste er så liten at han har knapt smak noe ennå....
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2011 #7 Skrevet 12. oktober 2011 Vi gir litt ogdt nå og da:Alt fra en kjeks, til bolle, til en kjærlighet på pinne.. Fredagskveld og lørdag er det "godtekvelder"; hvor vi setter frem felles skåler med ulike snack og godterier..Det er vi voksen som er verst der altså (som har ovkst opp med lørdagsgodt)..Barna kan godt la være og spise om filmen er spennende nok elelr vi spiller spill...Og er de mett, så spiser de gjerne heller ikke noe godteri. VI har, heldigvis, greid og gi barna et naturlig forhold til mat og godterier, i og med at jeg selv har vært innlagt for spiseforstyrrelser så er det viktig for meg at INGEN mat er farlig...INGEN mat gjør deg syk eller tykk eller stygg. men noe mat gjør at man ikke greier og bli så flink som man skal på skolen, kroppen greier ikke lære seg like mange ting og man kan få trøbbel med og sov etc, hvis man spiser for MYE:.Men at litt alltid er ok,- uansett hva det måtte gjelde....... Vi har faktisk lyktes så til de grader at om vi en helgekveld bare har godtere og snack ungene ikke liker,- så er det ALDRI noe problem. De spør om vi har noe annet som de liker, men er svaret nei, så er det nei,- også bryr de seg ikke..Selv om det andre barnet evt har fått servert sin favoritt...... Da kan vi ikke ha gjort mye feil, kan vi??
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2011 #8 Skrevet 12. oktober 2011 Litt enig i tankegangen på en måte, men samtidig tror jeg faren er stor for at det sklir ut og blir for mye godteri jevnt over. Tror egentlig det kommer mye an på barnet, noen er sukkeravhengige uansett og andre er det ikke. Jeg er ganske nøye med kostholdet til jenta mi, men er ikke fanatisk. Vi har ofte med oss en sjokoladebit eller kjeks på tur og når vi er på ferie får hun ganske fritt spillerom med godteri. Men sånn i hovedsak er det lørdag som er godteridagen. Hos oss fungerer dette veldig godt. Jeg har kanskje vært veldig heldig for jeg har fått en unge som er glad i all slags mat, skikkelig gourmet. Hun liker å få lørdagsgodt, men er ikke så veldig opptatt av det. Får ikke mye og spiser aldri opp alt. Hun maser aldri etter godteri i butikken heller.
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2011 #9 Skrevet 12. oktober 2011 Jeg er gift med en franksmann og dette kunne jeg skrevet mye om. Joda, det er et poeng at vi nordmenn har et litt ubalansert forhold til både søtsaker og alkohol. Franskmenn inntar som kjent litt av dette hver dag - men det er i svært, svært moderate mengder. De har overhode ikke behov for å gå over streken. Ett glass rødvin til middag, en bit sjokolade eller et stykke terte (alltid forbundet med måltider - sjelden noen som går hen og kjøper seg en godtepose bare for å sitte og knaske, eller en flaske vin bare for å sitte og drikke). Det søte kommer bare som en liten smak. Og franskmenn er gjennomgående slanke. MEN - det skyldes blant annet at de ellers har et kosthold som balanserer opp for det søte. Mye fett, proteiner og grønnsaker, mindre stivelse - noe som gjør at blodsukkeret ikke svinger drastisk. De spiser ikke brødskive til pålegg slik vi spiser det. De spiser to store hovedmåltider om dagen - lunsj og middag - begge disse måltidene er varme og består oftest av tre retter. Litt søtt hver dag sammen med vårt norske kosthold tror jeg ikke ville vært så lurt. Dessuten er "søtt" eller "godteri" her noe annet enn i Frankrike. Drops, karameller, vingummi, kjærlighet på pinne, osv. har ikke franskmenn det samme forholdet forhold til. Når alt dette er sagt, er det heller ikke uvanlig at franskmenn har dårlige tenner ...
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2011 #10 Skrevet 12. oktober 2011 brødskive med pålegg, skulle det stå.
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2011 #11 Skrevet 12. oktober 2011 Jeg er også sammen med en franskmann, og kjenner meg egentlig ikke igjen i det du skriver. I min svigerfamilie (og egentlig i området her generelt) er ikke matvanene spesielt sunne (etter min mening da). Ja, det er vanlig med to STORE måltider framfor mindre og flere. Det i seg selv er ikke spesielt sunt. De er lite til frokost, Gjerne kun mengder med svart kaffe. Evt. hvitt bød og ost. Eller søte "småkaker". Absolutt ikke en god start på dagen - igjen; etter min mening. Lunchen er stor og tung. Gjerne med både dessert og vin (ALLTID vin). Det er mye kjøtt, lite grønnsaker og frukt. Deretter spiser man lite senere på dagen før man inntar en STOR middag sent på kvelden. Også med VIN (selvfølgelig). En stor og tung middag med mye kjøtt og stort sett alltid dessert! Prøv å lev med diabetes i frankrike!! Ungene introduseres tidlig til alkoholholdig drikke til alle anledninger. Og til koffein. jeg er helt enig i at franskmenn har et annet forhold til den vi forbinder med godteri. Men de spiser (utfra min erfaring) store mengder sjokolade og sukker - gjerne i form av kaker, terter osv. I det norke kostholdet er sukkeret kanskje vanskeligere å se fordi det kamufleres i "normale" matvarer som brød, frokostblandinger, saft og juice (bl.a). Men vi har iallefall mulighet il å være bevisste og velge de produktene med mindre sukker. Tror imidlertid ikke vi skal forsøke å kopiere franske matvaner hvis man ønsker å senke sukkerforbruket....
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2011 #12 Skrevet 12. oktober 2011 Jeg er samboer med en franskmann og er veldig enig i det du over her skriver :-)
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2011 #13 Skrevet 12. oktober 2011 Jeg vet ikke hvilket område svigerforeldrene dine bor i, men der mannen min kommer fra, danner grønnsaker nesten basisen for enhver middag. Ofte plukket rett fra grønnsakshagen. Og de spiser MYE frukt, da gjerne også fra hagen. Dette er vanlig i hans distrikt (Heute Savoi). Hvis du leser forskningsrapporter om fransk kosthold, vil du se at mange studier mener det er sunt med to store måltider kontra fem små, etc. Nettopp - bl.a - pga blodsukkeret. Jeg er forøvrig enig i at det ikke vil være lurt å etterape franskmennenes sukkerinntak - min mening er at vi det er ulønsomt å innta søtt i form av sjokolade, bakeverk eller smågodt hver dag, både for barn og voksne. MEN - jeg mener fortsatt at dt vil være mer uheldig kombinert med vårt norske stivelseskosthold enn med det franske kostholdet, der fett og proteiner veier tyngre enn her hjemme.
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2011 #14 Skrevet 12. oktober 2011 Så lenge søtsaker blir gitt i forbindelse med et måltid og ikke erstatter vanlig mat, er det ikke noe problem. I forbindelse med med et måltid - hvis du som leser ikke vet - for at ikke fordøyelsesprosessen skal settes i gang for ofte.
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2011 #15 Skrevet 12. oktober 2011 Klart det er et problem selv om sukkeret inntas sammen med annen mat!!! Det er den totale sukkermengden vi får i oss som er problemet. Sukkeret kan hindre opptak av andre viktige næringsstoffer og for mye sukker gjør oss fete uansett om det inntas i måltidet eller om det inntas separat!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå