Gå til innhold

Pålegg til en med melkeintoleranse -tips?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en 1-åring med melkeintoleranse, som endelig har fått smaken for brødskiver. Hva har man på skiva når ingen melkeprodukter er greit, hun må jo bli temmelig lei leverpostei snart. Vil ikke ha makrell, og sånn passe interesert i kaviar. Så da går det i leverpostei da, (og av og til syltetøy). Og skinkepålegg plukker hun jo bare av.

Så noen tips til pålegg der ute...?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tofuost i skiver, smøreost uten melk (tofu), sjokade, Gilde spesial salami og banan i skiver i tilegg til du nevner.

Tofuosten er en slager her i huset hos melkeallergikerne mine.

Skrevet

Kommer litt an på hva slags intoleranse det er snakk om. Laktose eller melkeproteiner? Gutta mine tåler dårlig laktose, men små mengder går. F.eks er gulost og smøreost greit i moderasjon. Gulost går, men ikke brunost eller prim. Servelat er elsket her i familien, jeg kjøper den go og mager varianten.

Skrevet

Melkeproteinintoleranse...

Tofuproduktene har jeg ikke prøvd ut.

Skrevet

Nei, da går ikke ost. Helsekost butikker, f.eks Helios har pålegg basert på vegetabilske råvarer. Smøreoster m.m. De har også en kjempegod eplemos helt uten noe annet i.

Skrevet

Makrell i salsa?

Det laksepålegget på boks?

Jædersylte? ("leverposteiboks")

Lage hjemmelagd "syltetøy" av epler, feks.

(Norske epler skrelles og kuttes i biter, kokes møre med litt vann og pittelitt sukker, moses evt med stavmikser hvis du vil ha de helt fri for biter).

Skrevet

Her i huset blir det en del søte pålegg på minsten som ikke tåler melkeprotein. Han elsker kaviar, men leverpostei er ikke populært. Ellers er han glad i honning, banos, sjokade. Han vil ikke ha syltetøy, vi prøver med jevne mellomrom. Tofuosten synes han er god på ostesmørbrød/pizza. Skinke og salami spiser han opp, også sitter han med skive uten pålegg. Han er også glad i ristet brød med bare smør. Vi har begynt å severe en del frokostblanding med soyamelk eller soyeyoghurt til frokost eller kvelds.

Skrevet

Husker min bestefar av og til spiste skive med smør og sukker, eller sirup, men neppe en slager blant dagens småbarnsforeldre?

All slags rene kjøttpålegg, kommer endel av de fram mot jul som tunge, kalkun osv

Syltetøy, du har ikke en mor/bestemor som har vært ivrig med bærplukkeren i høst? Og syltetøy av div frukt, rabarbra.

Sånt som banan, avokado

Omelett? Egg(kokt/stekt)

Fisk. Er endel hele, røkte fileer av makrell, sild, laks, ørret.Må ikke være hermetikk.

Går sikkert å fryse ned bittesmå påleggsporsjoner til henne så hun slipper å gumle i seg feks en halv laks åtte dager på rad.

Skrevet

Da kan du gi vanlig gulost, men styr unna brunost.

Skrevet

Slaar et slag for frukt og groennsaker:

Avocado (moden og myk som kan smoeres paa)

Banan - i skiver eller most

Tomatskiver

agurkskiver

ulike syltetoy og geleer: ripsgelé, eplesyltetoy, blaabaer etc. (gjerne hjemmelaget uten mye sukker. I stedet for blaabaersyltetoy med sukker gaar det jo an aa bruke smaafolk sine blaabaerglass)

Naar det kommer til paalegg som hun plukker av, saa gjoer jo ikke det saa mye, saa lenge baade litt broed og litt paalegg gaar ned.

Skrevet

Vi har også en med melkeallergi. Hun spiser: skinke, salami, go og mager servelat, avokado, banan, syltetøy, honning, leverpostei og makrell i tomat.

Skrevet

Hvor finner dere tofu-ost forresten??

Skrevet

Oj, her var det kommet mange tips -tak folkens!

Skrevet

Glemte helt peanøttsmør, det er populært her.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...