Gå til innhold

Hva har man i faste utgifter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal for første gang i mitt voksn liv bo i Norge. Sitter å regner på økonomien, men er usikker på hva vi kommer til å få i faste utgifter.

Barna våres er så store at de kommer ikke til å bruke hverken barnehage eller SFO.

Hvor går deres penger fast hver mnd?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De går til:

- kommunale avgifter

- lån

- strøm

- forsikringer

- telefon

- busskort

- og noen veldedige organisasjoner.

Alle disse utgiftene varierer jo etter kommune, størrelse på bolig, lån osv, så det har liten hensikt å oppgi summer.

Skrevet

Vi setter av 10.000 til regninger hver måned. Godt når det hoper seg opp til måneder med litt høye regninger. Lån ca 11.000.

Skrevet

Ja, det er disse utgiftpostene jeg har sett på, finnes det noen andre som jeg ikke har tenkt på?

Summene varierer jo sikkert endel, men hvis jeg setter det opp slik, er det realistisk:

Kommunale utgifter: skal leie, ergo ingen?

Strøm: 1500kr

Forsikring: 1000kr

Telefon: 1000kr

Busskort/bensin: 1500kr

Lån/husleie: 10,000kr (da tar jeg litt i iforhold til hva leieprisene er der vi skal flytte, men iogmed at jeg ikke har funnet en leilighet enda, er det best å gjøre det)

Jeg har tenkt ca 15,000kr i mnd i faste utgifter ink husleie. Er det realistisk? Hva med utgifter som ikke er faste? Finnes det noen regninger som "plutselig kommer".... NRK-lisensen, vegavgifta.... Andre?

Skrevet

Det kommer jo litt an på om du sparer til andre ting i et annet trekk. Jeg trekker til alt mulig og fordeler på flere konti. Ferie, bilutgifter (forsikring, service, EU-kontroll, veiavgift og uforutsett), og regninger som består av: leie, internett/tv, nrk, treningssenter, studielån, mannens barnebidrag, bensin, bompenger etc. I tillegg overfører jeg en ekstra sum som skal dekke tannlegeutgifter (kan fort bli veldig store i Norge), plutselige medisinke utgifter som kiropraktor en periode e.l., gaver og ting til barna som er litt dyrt. Har du så store barn vil jeg vurdere å legge inn barnebursdagsbudsjett. Det er så mange bursdager om de er i rett alder at det fort blir en fast utgift :)

Har fri telefon og forsikringer og avis, så dette betaler jeg ikke, men kan jo være utgifter for andre.

Dette utgjør ca 20.000 totalt for oss begge. Men da har vi to biler, og et ellers ganske høyt forbruk.

Jeg setter heller av litt mye enn litt lite, også overfører jeg heller til sparekonto når regningskonto vokser seg vel stor :) Men så er jeg kontrollfreak med tanke på økonomi da - hadde fått panikk over å få en overraskende regning uten å ha dekning til det :)

Skrevet

glemte strøm og gass.. Sikkert glemt noe annet også, men dette er hovedtrekkene :)

Skrevet

Tusen takk for svar. Å tusen takk for tips om å sette av et fast beløp til regninger hver mnd. Men skjønte ikke helt det ang at du har flere kontorer knyttet til hver utgift, holder det ikke å ha en bruks-, en spare-, og en regningskonto?

(Sparekontoen blir nok desverre ganske slunken de første mnd)

Skrevet

Leste innlegget en gang til og skjønte nå greia med flere kontoer :)

HI

Skrevet

Du kan få n del tips om hva ting faktik koster her:

http://www.sifo.no/files/standardbudsjett2011.pdf

Husk bare å lese hva budsjettet ikke omfatter så du legger inn en pott for de tingene. Dette budsjettet er lavt. Langt de fleste fammilier bruker mer penger enn dette, men det er et budsjett det er mulig å leve etter så lenge du prioriterer og bare kjøper det du faktisk trenger.

Skrevet

Jeg synes SIFO alltid legger opp til for store utgifter i budskjettpostene jeg da. Vi er en familie på 5 og bruker absolutt ikke så mye penger på hverken mat eller lek/fritid. Eller klær og utstyr for den del - men så leger jo budsjettet heller ikke opp til at ting arves....

Skrevet

Hehe - det er ingen grunn til å gjøre det så komplisert som meg, men det er tips. Jeg syns det er veldig greit å ta ha en konto til ferie og fritid, en til bil og en uforutsette ting og en til regninger. I tillegg har jeg brukskonto og sparekonto, pluss at jeg sparer i fond til mye forskjellig (har forskjellige fond ut fra hvor lang spareperiode jeg forventer - tryggere fond på kortsiktig sparing, og mer usikre fond på langsiktig sparing).

På denne måten har jeg alltid 10.000 tilgjengelig når bremsene må skiftes, uten at dette går ut over ferie eller regninger.

Som sagt, dette er et litt komplisert system og virker nok overflødig for de fleste, men for oss fungerer det veldig bra :)

Skrevet

Jøss 08:23

VIL DU GIFTE DEG MED MEG??

Det var stålkontroll og sånn vil jeg også ha det men har en samboer som bruker penger i hemmelighet ...:S Ikke store summer men nok til at regnestykkene mine ikke går opp ...

Skrevet

Det er selvfølgelig mulig å klare seg med mindre enn det SIFO stipulerer med, men ofte bruker man mer enn man tror på de postene du nevner. Mange teller bare med de vanlige handleturene for eksempel og glemmer det de kjøper ekstra før en bursdag, den pølsa på bensinstasjonen osv. Jeg sier ikke at det gjelder dere, men det gjelder for mange. Mellom 70 og 90% av husholdningene bruker mer totalt sett enn det SIFO har stipulert med i sitt budsjett, selv om mange har enkeltposter som er lavere. Hovedsaken er likevell å få en oversikt over hvilke utgifter man faktik har.

Skrevet

haha! Frieri på morgenkvisten er jaggu ikke dårlig :)

Jeg må nevne at jeg er utdannet økonom og jobber med finans og økonomirådgivning til daglig da, så jeg har nok kanskje et gen for dette.... (?).

Men jeg overfører alt dette fra begge våre konti på lønningsdag over til de andre kontiene. På den måten kan ingen av oss bruke mer enn vi bør. Men det er klart om han gjør det med viten og vilje, så er det vanskelig. Man kan jo alltids føre pengene tilbake.....

Skrevet

Våre lønninger kommer inn på en regningskonto. Ut fra denne går det trekk til sparekontoen, pensjonstrekket, og "lommepenger" til våre brukskontoer.

Ut fra denne regningskontoen trekkes det faste utgifter:

- huslån

- billån

- studielån

- kommunale avgifter

- renovasjon

- strøm

- årsavgift på bil

- bompenger (mannen pendler)

- forsikringer

- mobiltelefon

- linser

De andre faste utgiftene som er mat og disel og slike ting, regner jeg ikke her, for de har ikke fast trekk.

Skrevet

Ja, jeg er så imponert over folk med sansen for dette. Jeg har masse ideer om sparekonto, utgiftskonto, bufferkonto. Men jeg snakker bare luft for samboern vettu så det blir jo aldri noe av. Jeg vet jeg kan bare overta kontrollen, det er jo også det han helst vil, men jeg vil gjerne at vi deler ansvaret økonomisk. Men kanskje jeg skal slutte å tenke sånn :..?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...