Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2011 #26 Skrevet 12. oktober 2011 hvordan kan en lege avgjøre om man er eller ikke er kvalm? man kan jo bare lyge og si man er kvalm for å få sykemelding da om det er så lett å få sykemelding i graviditeten.. min venninde var sykemeldt hele graviditeten pga kvalme, men hun gikk da opp 15 kg- hvordan er dette mulig?? jeg var ikke sykemeldt i min graviditet.
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2011 #27 Skrevet 12. oktober 2011 Er nå vel utallige følgetilstander ved graviditet som fører til at en kan bli sm? Både psykiske og fysiske tilstander. Første svangerskap var jeg frisk og rask, men ble sykemeldt pga den jobben jeg hadde (skulle egentlig vært på svangerskapspenger, men det visste ikke legen min noe om, så han sykemeldte meg).
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2011 #28 Skrevet 12. oktober 2011 Omhun gikk opp 15 kg blir det rart ja.. Selv raste jeg ned 28 kg fra 5 uke til fødselen, gikk konstant og kastet opp, fikk magesår pga at jeg kastet opp ren syre. Legen trodde ikke på meg før i uke 20, da hadde jeg rast ned 20 kg, noe han viste, for jeg veide meg jo på hver kontroll, men han sto fast på at kvalme i graviditet ikke er noe å sykmelde for.. Var først når jeg startet å kaste opp blod, svimte av 3 ganger på en dag, og samberen kjørte meg inn på legevakta, at legen min tok det alvorlig..
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2011 #29 Skrevet 12. oktober 2011 Det går nå fint an å være sinnsykt kvalm uten å spy. Det er jeg nå. I tillegg til å være konstant svimmel, ha rygg- bekkenplager og slite med å sove. Jeg kan love at det ikke er noen dans på roser, og man føler seg faktisk ganske så syk når det er på det verste. Jeg tviler på at særlig mange ikke-gravide hadde fungert så godt på jobb om de hadde det på samme måte.
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2011 #30 Skrevet 12. oktober 2011 jo, det var rart å gå opp 15 kg i en graviditet når en er sykemeldt pga kvalme!! det går da ikke..
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2011 #31 Skrevet 12. oktober 2011 Hvis man tilbringer hele graviditeten på sofaen, kan man gå opp endel selv om man er kvalm, om man ikke spyr samtidig. Kan jo fint være at det eneste hun fikk i seg var sjokolade og chips, man blir ikke akkurat slank av det.
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2011 #32 Skrevet 12. oktober 2011 Men herlighet da, kvalme MÅ ikke føre til at man kaster opp kontinuerlig!
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2011 #33 Skrevet 12. oktober 2011 Jo, det går sikkert an. Nå aner jeg ikke hvordan det var i det tilfellet, men jeg gikk opp 15 kg bare de siste 4 ukene av mitt første svangerskap (27 kg totalt), og det til tross for at jeg knapt spiste. Var uvel, svimmel og kvalm og orket ikke noe særlig med mat. Jeg gikk opp fordi jeg utviklet svk.forgiftning og kroppen tviholdt på all væsken jeg fikk i meg.
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2011 #36 Skrevet 12. oktober 2011 Jeg ble sykemeldt pga svangerskapskløe... Var helt ekstremt, som aldri mer enn 1-2 timer i strekk før jeg måtte ha kalde dusjer, smøre meg med aloe vera fra kjøleskapet osv for å unngå å klø meg helt istykker. Var som en zombie den tiden, helt ødelagt..
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2011 #38 Skrevet 12. oktober 2011 Jeg ble 50%sykemeldt fom ca uke 7 pga tretthet. Måtte ta so Råstad på jobb, og sov hele dagen ellers. Viste seg på ul uke 17 at jeg hadde tvillinger, som forklarte den ekstreme trettheten. Var ellers i god form, ridde tom uke 20. 100% sykemeldt uke 22 for å forebygge fortidligfødsel. Virker som det er "standard" her når man går med tvillinger, uten at det er en regel. Hadde det ikke vært for trettheten de første månedene, hadde jeg gladelig jobbet. Etter uke 22 var jeg så stor at jeg tror ikke jeg kunne jobbet. Presset sånn på indre organer, tungpustet, lite mobil, bare en stor gedigen rugekasse. Tror ikke jeg har hatt det så kjedelig som de siste tre månedene. Bah! :-) Forøvrig mange grunner til sykemelding. Venninna mi er elektriker, hun ble sykemeldt etter 6. Mnd (?) pga fare for å få strøm i seg på jobb.
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2011 #39 Skrevet 12. oktober 2011 Har ikkje jobb til meg på min arbeidsplass. Har ikkje jobba siden påvist GRAVID:
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2011 #40 Skrevet 12. oktober 2011 mange dårlige unnskyldninger en kan bruke om en ikke ønsker å jobbe når en er gravid..
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2011 #41 Skrevet 12. oktober 2011 Hvis du har hatt hyperemisis, burde du vite hvordan det skrives..
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2011 #42 Skrevet 12. oktober 2011 Jeg hadde PTSD og måtte slutte på tablettene da jeg var gravid. De var farlige for fosteret. Det førte til at jeg gikk helt i kjelleren og jeg hadde store problemer med å holde gråten tilbake. Jeg grein daglig, jeg var enormt deprimert og fikk tilbake angsten jeg hadde før jeg begynte på tabletter. Det var uforenelig med arbeidet mitt. Det var heller ikke et arbeid som kunne tilrettelegges. Jeg var sykemeldt fra uke 12.
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2011 #43 Skrevet 12. oktober 2011 Jeg ble sykmeldt pga. pre-eklampsi. Altså begynnende svangerskapsforgiftning. Måtte ta det fullstendig med ro. Min venninne ble sykmeldt (og innlagt) fordi hun lakk fostervann.
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2011 #44 Skrevet 12. oktober 2011 Jeg ble sykmeldt pga. fare for prematur fødsel (hadde premature rier forrige svangerskap og legen mente derfor det var tryggest ,siden jeg hadde litt blødninger innimellom)...
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2011 #45 Skrevet 12. oktober 2011 Jeg ble sykemeldt pga fosterets helse. Jeg var innlagt til observasjon.
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2011 #46 Skrevet 13. oktober 2011 jeg var sykemeldt pga kvalme. jeg kastet opp i begynnelsen, men når jeg var 4 mnd på vei var jeg fremdeles kvalm, men kastet ikke opp og la derfor på meg 12 kg. så det går ann å være kvalm uten å kaste opp. for min del MÅTTE jeg spise for å slippe å være kvalm.
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2011 #47 Skrevet 13. oktober 2011 Jeg ble sykemeldt i uke 32 grunnet sykehusinnleggelse med premature rier og kort livmorhals. Fikk ikke lov til å jobbe mer da nei.
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2011 #48 Skrevet 13. oktober 2011 Smerter i viljen, funker hver gang.
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2011 #49 Skrevet 13. oktober 2011 Det er nok mulig..jeg er selv sykmeldt pga ekstrem kvalme 24/7, og jeg har gått opp 4 kg og er 11 uker på veg. Men jeg småspiser hele tiden, og ligger bare på sofaen. (orker ikke trene lenger) Så det går an.
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2011 #50 Skrevet 13. oktober 2011 Har ikke lest de andre innleggene, men jeg fikk 50% sykemelding da jeg var passert halvveis fordi arbeidsplassen ikke klarte å tilrettelegge for meg. Var i møte og snakket om ia-bedrift osv, men de klarte det ikke. Var utslitt og snakka med lege og fikk 50%. Jobba halvt resten av tida, det var deilig.......... Nå skal det sies jeg hadde et årsvikariat på en plass jeg ikke trivdes på og med kolleger som ikke tok imot meg med åpne armer, så jeg ga faen og jobba 50%, gidda ikke gjøre noen innsats på den arbeidsplassen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå