Gå til innhold

grunner til sykemelding ved graviditet??

Anbefalte innlegg

Skrevet

er det noen andre grunner enn bekkeløsning, kvalme og vond rygg gravide blir/kan bli sykemeldt for??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ja, bortsett fra kvalme, så lurer jeg også.

Skrevet

blodtrykk, helsemessige årsaker til fare for abort.

Skrevet

Det finnes vel lassevis med grunner til sykmelding. Selve jobben kan være én av grunnene. Har i grunnen alltid lurt på hvor de gjør av kabinpersonalet som er gravide.. Tror de blir satt på bakken ved 12. uke pga abortfare.

Vet forresten også om noen som har blitt sykmeldt gjennom et helt svangerskap pga komplikasjoner i forrige svangerskap.

Skrevet

det går da ikke ann å bli sykemeldt for hemoroider vel..

Skrevet

generellt kan en vel bli sykemeldt for alle mulige plager i svangerskapet, fra kvalme til kløe og fare for abort/tidlig fødsel, søvnløshet, bekken plager, store hevelser osv.. så lenge det hemmer det vanlige livet og det gjør hverdagen ekstra tung i forhold til en "vanlig" graviditet..

selv er jeg ii uke 33 og blir sykemeldt ut svangerskapet fordi jeg har hatt hypereremissis fra uke 6-31.. har ikke kastet opp på en uke, men likevel ville jordmor at jeg skulle være sykemeldt og ta meg inn igjen før fødsel og barsel.. videre begrunnet hun sykmelding helt ut, med at jeg hadde et hardt svangerskap for to år siden.. så det er nok like mange grunner som sykemeldte gravide :)

Skrevet

trodde ikke jordmødre kunne sykemelde jeg??

Skrevet

hun her er en meget myndig dame og har uvanlig mye makt over de fleste legene på kontoret her, så dersom hun sier sykemeld så stoler de på at hun vet best..

kan nevnes at JEG måtte snurre på termin-hjulet ved første kontroll da jeg var gravid med eldstemann.. legen hadde ikke peiling på graviditet og sa det rett ut.. så her bør en ikke være dødssyk om en trenger legehjelp..

men nei, hun skriver ikke under, men gir beskjed til legen

Skrevet

Jeg ble sykemeldt fra uke 16 pga trøtthet. Jeg fikk ikke sove om nettene. Var sykemeldt 30% fram til uke 32. Da ble 50% og etter uke 34 100%...

Skrevet

Jeg ble blant annet verre av min kroniske sykdom når jeg var gravid.

Dette i tillegg til ekstrem svangerskaps kvalme, MYE vann i kroppen og begynnende svangerskapsforgiftning.

Det er mye men kan bli sykemeldt i svangerskapet av.

Hvorfor lurer du?

Skrevet

Jeg ble sykemeldt fordi jeg var helt på felgen av tomme jernlagre. Svigerinna mi fordi hun hadde utflatet mormunn og masse kynnere halvveis i svangerskapet.

Det er en bråte med grunner.

Skrevet

Bekkeløsning og fysisk tung jobb. Jobbet på småbarnsavdeling i barnehage frem til uke 28, da sa det stopp og jeg ble 100% sykemeldt.

Skrevet

sånn helt seriøst var det alt for enkelt å få sykemelding, jeg var riktignok kvalm, men legen sjekket ikke om jeg var gravid en gang og skrev ut to uker sykemelding til meg.

Skrevet

jeg fikk kronisk urinveisinfeksjon ca halveis i sv.skapet. Måtte gå på antibiotika i mange mnd, pga urinveisinfeksjonen fikk jeg også masse kynnere. - og føden mente jeg burde ta det helt med ro for å unngå en fortidlig fødsel.

så da ble jeg sykmeldt.

Skrevet

hvordan kan en lege avgjøre om man er eller ikke er kvalm? man kan jo bare lyge og si man er kvalm for å få sykemelding da om det er så lett å få sykemelding i graviditeten..

jeg var ikke sykemeldt i min graviditet.

Skrevet

Man kan vel nesten kalle hva som helst for svangerskapsrelaterte plager, og sykemelde på grunn av det.

Det er utrolig stor forskjell på hvor lett leger sykemelder, da. Jeg har en veldig restriktiv lege til vanlig, så da jeg møtte en vikarlege og fortalte om hvordan det sto til, lurte han på hvorfor jeg ikke var fullt sykemeldt... og jeg hadde ikke vært sykemeldt en dag i svangerskapet så langt (men hadde brukt noen egenmeldingsdager, da).

Da jeg faktisk ble delvis sykemeldt, var det grunnet økende blodtrykk.

Skrevet

Jeg var i topp form, ikke kvalm eller noe. Ble sykmeldt i uke 21 og frem til permisjon da jeg hadde to små i magen.

Det var lange dager hjemme, da jeg ikke skulle gå noe særlig på tur heller.

Skrevet

Jeg ble 50% sykmeldt for migrene siste halvdelen av svangerskapet. Har generelt mye migrene, og det tok helt av etter hvert som graviditeten gikk sin gang. Legen ville heller sykmelde meg enn at jeg skulle stappe i meg medisiner kontinuerlig.

Skrevet

Nei, svangerskap er ingen sykdom, men fører ofte med seg plager/sykdommer som kan være vanskelig å forene med jobben...

Skrevet

Er kvalmen ekstrem. så forstår jo legen hvor ille det er, når man ser vekta står stille over lengre tid, eller vekta går nedover.. Gikk selv ned 15 kg første 3 mnd jeg.

Skrevet

blodpropp (en periode), blodtrykk, svangerskapsforgiftning, blodprosent.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...