Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2011 #1 Skrevet 11. oktober 2011 Er det barnehageopptak både i januar og august? De som da føder rett etter fristen for opptaket, de må vel da gå hjemme et år ekstra (eventuelt dagmamma)? Eller kan man få plass selv om barnet ikke er et år før barnehagen begynner? Får man noe støtte om man må gå hjemme en stund ekstra, eller bare kontantstøtte?
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2011 #2 Skrevet 12. oktober 2011 Det er opptak i august og desember (med start i januar) i kommunale barnehager. Om du føder 2 september 2011 så har du ikke krav på plass i barnehage før august 2012. En helt høl i hue regel, men sånn er det nå bare. Er det ledig plass i barnehage så får man plass fra når man ønsker det. Om du velger å være hjemme så tror jeg ikke det er annet enn kontantstøtte man får. Dette er da om du er vanlig arbeidstaker. Vet ikke hvordan det er om man er student eller enslig eller lign..
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2011 #3 Skrevet 12. oktober 2011 Du sier det er opptak i desember også, hva er fristen for når barnet må være født da? Og det gjelder alle kommunale barnehager? For et utrolig teit system, man har jo ikke noe valg da om barnet blir født etter 1.september. Man MÅ jo være hjemme, og får ingen ekstra støtte. Er det noen som vet hvordan det er for studenter? Man får vel ikke foreldrestipend som det heter i mer enn et år?
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2011 #4 Skrevet 12. oktober 2011 Barnehagene har ett hovedopptak i august, men de tar inn unger hele året så lenge det er ledige plasser.
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2011 #5 Skrevet 12. oktober 2011 Dette er forskjellig fra kommune til kommune, så du må sjekke opp på nettsidene til din kommune! Her jeg bor er det et hovedopptak (med start i august) og løpende inntak resten av året. Så de som søker på andre tidspunkter av året får plass om det er noe ledig, er barnehagene fulle er det ingen plass før neste kull begynner på skolen. Det er altså ikke noe opptak i des/januar. Men det er full barnehagedekning her, så det er ledige plasser å oppdrive, spørsmålet er bare hvor. Har ei venninne som fikk tvillinger i oktober, hun ble tilbudt to plasser i forskjellige barnehager siden det ikke var en enste barnehage i kommunen med to ledige plasser...
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2011 #6 Skrevet 12. oktober 2011 Opptak foregår gjennom hele året, men hovedopptak er i august (da forsvinner jo 6-åringene til skole). Det er et suppleringsopptak med oppstart i januar fordi da regnes de som blir 3 i dette året som "store" og bemanningsnøkkelen er da en annen. Med unntak av hovedopptak er det ingen spesiell regel ifht år osv. mange kommuner har bedre ordninger en "minsteordningen".
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2011 #7 Skrevet 12. oktober 2011 I denne kommunen har de ikke noe suppleringsopptak, de som fyller 3 år forblir på småbarnsavdeling frem til sommeren og bemanningen er den samme hele tiden. Det er noen barnehager med ventelister, og noen barnehager som har ledige plasser, så det er fullt mulig å få barnehageplass, du må bare ta den plassen du får. Skal man ha plass utenom hovedinntaket kan det bli i en barnehage på feil kant i forhold til jobb osv, men plass får man.
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2011 #8 Skrevet 12. oktober 2011 Takk for så mange svar! Jeg er nemlig student, og dersom jeg blir gravid nå vil jeg være ferdig med 3 av 4 år når barnet kommer. Jeg har vært litt bekymret for å ikke rekke "fristen" 1.sept neste år, da måtte jeg jo kanskje gått hjemme et år uten å verken jobbe eller studere. (Jeg håper at jeg kan begynne å jobbe og barnet begynner i barnehagen når h*n er et år). Tror det bare tar lengre tid når jeg stresser sånn..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå