Gå til innhold

Å hjelpe barna med boligkjøp.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er ikke ment som personlig angrep mot noen, og jeg sparer også til barna mine, men er usikker på hva pengene skal gå til foreløpig.

Men dere som sparer fast for at barna skal få startkapital til bolig. Skjønner dere at dere er med på å presse boligprisene opp noe helt hinsides? Det er så vanskelig å komme seg inn i boligmarkedet nå, og foreldre blir jo frarådet å hjelpe barna sine fordi prisene blir presset opp av det.

Har dere tanker om dette? Er åpen for diskusjon, ikke krangling og forsvaring av typen "min pappa er sterkere enn din"...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det må tilrettelegges for at det bygges mer boliger. Dette må politikerne gjøre noe med.

Skrevet

Jeg tror nok ikke det er førstegangskjøperne som presser boligprisene opp nei.

Skrevet

vell grunnen til at vi sparer til barna er fordi vi ønsker og gi dem penger slik at de har egenkapital og slepper og leie i mange år.

ønsker også at de skal få pengene fordi det kansje bidrar til og finne en tryggere bolig, bedre bolig.

kausjonister tror jeg vi ikke kommer til og bli, men og gi dem en sum som skal gå til bolig. som egenkapital.

prisene blir presset opp og ned sammen med markedet. er vanskelig og hindre dette uansett.

Skrevet

Det er selvfølgelig noe i det. Tilbud og etterspørsel styrer prisen.

På den andre siden er det ikke slik at vi har bare et vist anntall boliger. Vi kan bygge nye. Sån sett tror jeg det betyr mye mer at vi for det første har ekstreme krav til størrelse og standard på boliger. Vi har også fått veldig mange fordyrende krav fa myndighetene som presser prisen på nye boliger opp. Når det blir dyrt å bygge nytt blir det selvfølgelig også dyrt å kjøpe brukt.

Skrevet

Den beste måten man kunne regulert boligmarkedet på, var å gjøre leieutgifter til bolig fradragsberettiget på samme måte som renteutgifter er det.

Det er altfor lukurativt å eie bolig i Norge, i tillegg kan man ofte leie ut en del av boligen skattefritt, gir enorme ekstrainntekter.

Skrevet

Jeg ville gjerne spart til guttungen men har desverre ikke penger til det.alenemor på avklaringspenger..

Skrevet

Mine foreldre spyttet inn 200.000 i egenkap til min bolig, og det er jeg kjempeglad for selvfølgelig. Jeg kommer til å gjøre det samme for min sønn :)

Skrevet

Jeg er ikke så solidarisk dersom det går på bekostning av egne barn. Jeg ble selv hjulpet inn på boligmarkedet av mine foreldre. De tjener ikke særlig godt, men har lav gjeld siden mine besteforeldre hjalp dem inn på boligmarkedet.

Nå eier vi en bolig til 5 mill og har lån på 2.5 mill (er begge 31 år). Dette er vår tredje bolig. Vi har kjøpt oss oppover.

Vi kommer til å gjøre akkurat det samme for våre barn. Hjelp til utdanning og bolig er den beste starten vi kan gi dem, og da gjør vi det siden vi kan:)

Skrevet

Dere som sparer til barna, velg for all del akkurat HVA pengene skal gå til og ikke gi de ut før barna har fått seg det målet. Min mor hadde spart opp rundt 110 000 til meg når jeg var 16 år gammel, og hun overførte pengene rett i min brukskonto på 16 års dagen. Hva fornuftig skal vel en 16 åring betale for? Betalte husleie (mamma sitt hus) for ett år omtrent, shoppet for resten. Ble sittende igjen med null kroner når jeg hadde trengt pengene til bilkjøp og førerkort. Om jeg hadde hatt de pengene først idag kunne jeg betalt førerkort og bil uten å ta opp lån...

Surt...

Skrevet

betalte husleie av pengene du fikk av din mor.det hørtes litt sært ut..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...