Gå til innhold

dere med fleksibelt lån

Anbefalte innlegg

Skrevet

hva er fordeler med dette, og hva er negativt med dette??

hva skal til for og få dette. ?? hvorfor valgte dere dette??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En av fordelene er jo at vi selv bestemmer hvor mye vi skal betale i avdrag, eneste vi må betale hver måned er rentene også bestemmer vi selv hvor lang tid vi vil bruke på å betale ned lånet. F.eks har vi valgt å betale veldig lite avdrag en periode mens ungene var små (under 3 år) så jeg kunne jobbe litt redusert.

Jeg er også av de som ikke har noe behov for å være gjeldfri når jeg er 45 år, det er jo da ungene er store nok til å klare seg selv så jeg kan jobbe full tid og betale på lån... Så lenge jeg er gjeldfri før jeg blir pensjonist er det greit for meg, det koster selvfølgelig litt penger i renter, men det er en god investering synes jeg.

Det er også positivt for renta at vi bruker flexilånet som sparekonto, alt av ekstra penger settes inn på flexilånet. Vi kan ta de ut igjen akkurat når vi vil, men siden det også fungerer som nedbetaling av lånet sitter det langt inne å gjøre det. Vi har aldri tatt penger fra flexilånet...

En annen fordel er at vi ikke trenger spørre banken, betale dyre gebyrer e.l. om vi trenger låne opp for å pusse opp eller noe sånt, da tar vi bare ut penger fra flexilånet og bruker. Men vi har aldri benyttet oss av det heller da, bare vet at det er en mulighet.

For oss er det ingen ulemper å ha flexilån, men du må ha litt selvinnsikt og på forhånd tenke godt gjennom om det er noe for deg. Du må nemlig ha kontroll på økonomien selv, det blir ikke trekt låneavdrag fra kontoen til flexilånet, du må selv sette inn de pengene (eller lage et fast trekk).

Har en kamerat med flexilån og han skulle nok aldri hatt det, for han tar ut penger hele tiden. Han betaler avdrag et år også tar han pengene ut igjen (låner opp til maksgrensen) for å kjøpe campingvogn, betaler avdrag et år og tar ut pengene igjen for å reise på en dyr ferie, betaler og tar ut, betaler og tar ut. Lånet hans blir overhodet ikke mindre, han har akkurat like mye i gjeld nå som da han tok opp lånet for 10 år siden. Ser for meg at han bare må selge unna hus, bil osv den dagen han blir pensjonist for han kommer til å være belånt til pipa og vel så det.

Vi fikk tilbud om flexilån i banken da vi drev å pusset opp huset, for da kan man sjonglere pengene litt selv uten å måtte ta turen til banken om man plutselig trenger 20.000 til kjøkkenet eller hva det måtte være. Vi bare takket ja.

Men da hadde vi vært trofaste kunder i banken i mange år, stabile inntekter, aldri misligholdt, bedt om utsettelse, overtrukket kontoen eller noe annet "snusk" noen gang.

Skrevet

Fordelen er jo at man har penger tilgjengelig om man f,eks trenger å pusse opp - man slipper å drive å refinansiere.. For å få det må man ha større verdi i boligen enn man har lån samt evne til å betjene et større lån.. Vi har inntil 75% av verdien i boligen vi KAN låne og har dermed 700 000 tilgjengelig om vi skulle trenge de.. Vi bestemmer selv hvor mye vi betaler i mnd på selve lånet og kan velge å ikke betale avdrag i perioder om vi skulle få økonomiske problemer av noe slag, renta trekker banken automatisk..

Vi valgte det pga valgfriheten det gir.. Det eneste som kan være negativt med det er vel om man fristes til å bruke av lånet på andre ting enn bolig eller viktige ting..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...