Gå til innhold

Er man "som før" der nede etter keisersnitt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lå ca 12 timer med harde rier (ble satt i gang), da jeg til slutt måtte ta keisersnitt. Kom til 7 cm åpning.

Har enda ikke hatt sex etter fødsel, og kom til å tenke på om noe er forandret der nede, selv om det endte med keisersnitt. Noen som vet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ja dette har jeg lurt på?

Og blør man der nede etter keisersnitt? Sikkert teit spørsmål. Men jeg vet faktisk ikke!

Skrevet

Hahaha, selvsagt blør man! Renselsen kommer jo fra såret i livmoren hvor morkaka var festet, og det blodet kommer selvsagt lettest ut gjennom skjeden. Og man blør hverken mindre eller kortere pga keisersnitt.

Og hvorvidt man er som før eller ikke kommer ann på hvor langt man kom i fødsel. Har man ikke vært i fødsel er man ikke direkte påvirket i underlivet, men man er fortsatt øm i arret i langsommelig tid slik at sex kan være plunder å få til.

Skrevet

Ja, man blør. Har de vanlige plagene med tørre slimhinner pga hormoner. Ellers som før, man har jo ikke blitt sydd. Bruk glidekrem de første gangene dere har sex.

Skrevet

Nei, det er ikke sikkert man er som før. Bekkenbunnen har gjennom graviditeten blitt utsat for enorm belastning, og mange kan oppleve at de er "slappere" i muskulaturen og dermed lekker urin akkurat som de som har født vaginalt.

Blodgjennomstrømmingen til kjønnslepper osv har også vært stor, og mange opplever at det ser annerledes ut der nede også.

Kniping bør altså gjøres av de som har forløst ved keisersnitt også.

Og JA, man blør, eller har renselse, akkurat som de som føder vaginalt. Denne blødningen kommer nemlig fra såret i livmoren etter morkaka, og det er jo det samme hos alle gravide.

Skrevet

Men man blør i gjennomsnitt litt mindre ved keisersnitt, ble jeg fortalt av mine to -særs lystige- gynekologer mens de lappet meg sammen. De rensker så godt de kan og har et triks og to i ermet også:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...