Elise29 Skrevet 11. oktober 2011 #1 Skrevet 11. oktober 2011 Er så lei av at mannen bruker all sin tid på pc og PS3 når det er tusen ting som trengs å gjøres i huset. Har to barn (2 år og 4 mnd) og jeg rekker ikke å gjøre alt sammen selv. Er slitsomt å hele tiden be han gjøre ting og mener at mye burde han klare å se selv, i tillegg så blir ofte gjort i full fart når han gjør ting. Eks: Vaske gulvene med ca 15 cm vann i vaskebøtten. Brukte ca 5 min på 70 kvadrat og vannet og moppen står i bøtten fremdeles, mer enn en uke etterpå.... Det var fremdeles flekker og skit på gulvet etterpå. Ikke kan jeg klage på måten han gjør det på heller, for da blir jeg jo "aldri fornøyd uansett hva han gjør." Ganske frustrerende.... Han klager på at jeg maser, men det blir jo ikke gjort noe hvis ikke. Noen som er i samme situasjon her? Hva gjør man?
Mrs. Bouquet Skrevet 11. oktober 2011 #2 Skrevet 11. oktober 2011 Da gjør du det selv, men kaster mann og barn på dør mens du holder på.
Elise29 Skrevet 12. oktober 2011 Forfatter #4 Skrevet 12. oktober 2011 Hehe...ja er det som ofte skjer, at jeg gjør det selv når mannen er på jobb og 2-åringen er i bhg, eller på kvelden. Men er urettferdig at han slipper så lett unna ting. Har lyst å legge PS3 ut på finn, men da hadde han vel bare kjøpt en ny...
Elise29 Skrevet 12. oktober 2011 Forfatter #5 Skrevet 12. oktober 2011 ar vurdert det, men foreløpig er det ikke aktuelt pga økonomien. Men vi får se etterhvert
Gjest Lykkeliggift_ Skrevet 12. oktober 2011 #6 Skrevet 12. oktober 2011 Gi mannen ultimatum at han enten må bidra, eller så revurderer du forholdet. Du er ikke vaskehjelpa hans, han må bidra med husarbeid FØRST, og så spille PS3 og lignende når han har tid. Høres ut som skikkelig fjortisprioritering fra hans side, så blir du rådet her på forumet å ta all husarbeidet selv? Hmm...
FruSkurk&BandittBarna Skrevet 12. oktober 2011 #7 Skrevet 12. oktober 2011 Kjenner meg veldig igjen, ring meg hvis du kommer på en genial løsning... Kan dere ta 30 minutt sammen like etter at barna er lagt hver kveld? Da kan man bli enig der og da om hvem som gjør hva, mannen er innstilt på å bli "maset" på og gulrota er at han kan slappe av etterpå med god samvittighet og fornøyd frue. (Vil tro babyen legger seg relativt tiddlig om noen måneder i allefall, selv om den enda ikke har så mye rutiner på det).
Elise29 Skrevet 12. oktober 2011 Forfatter #8 Skrevet 12. oktober 2011 Det hadde gjerne gått an å gjøre noe på den måten ja og noen ganger har vi gjort det slik også, men helst hvis vi har noen "prosjekter" på gang. Problemet er at det er veldig sjelden. Minstemann er som regel i seng mellom 19-20, så det er ikke så værst Flere ganger har vi også laget liste og fordelt oppgavene mellom oss, men ofte har han problemer med å følge listen da også og i tilegg blir alt bare gjort halvveis. Enten slurver han eller så blir han bare halvferdig. Er faktisk bedre å gjøre alt selv da slik at det blir gjort ordentlig + slippe å mase på han hele tiden, men da ender jeg opp med å være en sur bitch....hehe
Elise29 Skrevet 12. oktober 2011 Forfatter #9 Skrevet 12. oktober 2011 Ja skulle uansett gjerne gjort alt selv, men tiden strekker ikke til. De siste 3 dagene har han faktisk ikke spilt og det er kjempedeilig. Jeg skal virkelig gå inn for at han må skjerpe seg når det gjelder husarbeidet, så da får han tåle maset mitt, selv om jeg helst skulle sluppet. Jeg får bite i det sure eplet...
lille sprelle Skrevet 12. oktober 2011 #10 Skrevet 12. oktober 2011 Ikke mas. Sett deg ned og fortell det som det er. Dere må jo også bli enige om en standard på hus og hjem. OG dere må få til en fornuftig arbeidsdeling. Spør ham hva han har lyst til i fritiden (som man ikke har med to så små barn) og så sier du hva du har lyst til. Dere må da hjelpe hverandre slik at begge får gjort "sine" ting. Lykke til!
nourateadni Skrevet 13. oktober 2011 #11 Skrevet 13. oktober 2011 Her i huset hadde jeg samme problem, mannen så rett og slett ikke at det var rotete og skittent. Jeg liker å ha det ryddig, men hater å rydde og vaske, så skulle jeg klare å gjøre det, så måtte han også "lide". Dvs, at så lenge jeg skulle motivere meg til å rydde, så skulle han også gjøre det samtidig, og vi holder på til vi er ferdige. Mannen gjør også endel halvferdig, som feks å rydde kjøkkenet, men la det stå igjen 2 skitne kasseroller i kummen. Av og til hjelper det å spørre: "Når skal du gjøre ferdig kjøkkenet, eller skal jeg ta det ferdig så kan du koste gulvet?" For ender jeg opp med å rydde etter han, så må han uansett rydde i solidaritet, like så greit å gjøre det ordentlig. Men, så må han jo ville vise solidaritet, og innse at et ryddig hjem er viktig for deg(du kan slenge på at innemiljø er viktig for barna og)
Hufsla Skrevet 13. oktober 2011 #12 Skrevet 13. oktober 2011 si at du er lei av å mase på han, og du tror han er lei av maset ditt. Har han noe forslag til løsning? Ettersom du har en unge på 4 mnd er du kanskje hjemme i permisjon? Da faller naturlig nok mesteparten på deg. Du må godta at dere har forskjellige standarder. Det er ikke sikkert at din måte er den eneste eller riktige måten. Selv vasker jeg gulv uten vaskebøtte, jeg bare fukter moppen. Kanskje dere kan skrive en liste over ALT som skal gjøres, og signere når det er gjort? På den måten blir det igså synlig for han hva DU har gjort, og om han ikke kommer på noe selv så kan han se på listen. Om der så er flekker på gulvet så ikke si det. Overse det negative, og skryt av det positive. Jada, han bør gjøre husarbeid uten skryt, men alle liker ros, og det vi blir roset for gjør vi mer. Om det er flekker på gulvet kan du istedet si : Jeg ble så glad da du tok initiativ til gulvvask alene! Eller fordel alle oppgaver. Du vasker klær og hab vasker gulv? Uansett må du akseptere at han gjør det på sin måte, ellers vil han aldri gjøre det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå