Gå til innhold

Jente på 1 1/2 som er lite verbal.. Flere??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lillemor på 1 1/2 er lite verbal, synes jeg..Hun har noen ord; mamma, pappa, ja, lys, dainna (tanna)..Men setter ikke sammen ord og babler egentlig lite sammenlignet med broren når han var like gammel..

Men; hun kan godt bable litt hjemme, men i bhg sier hun knapt et ord..hun nikker ja, eller rister på hodet til nei..Hun forstår mye, og virker til å forstå alt vi sier til henne..Bhg forteller at hvis hun peker på melk for mer, og de ber henne si "melk" før hun får, så nekter hun bare og lar heller være å få mer melk..

Så¨hva er det som gjør at hun er så lite verbal? Flere som har hatt slike jenter?? Nå skal det sies at broren ordner veldig mye opp, så lurer på om hun lissom lener seg litt tilbake, fordi "han fikser jo dette for meg, han"..??

Broren er jo verbal til tusen (3 1/2 år), så forskjellen blir jo voldsom..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lillebror her er 2 år 2 mnd og han er lite verbal. Nå begynner ordene å komme såvidt, men det er fortsatt ikke mer enn ett ord om gangen.

Jeg er ikke engstelig, storebror snakket også lite tidlig. Det løsnet først etter at han fylte 2 år. Nå er han 3 1/2, og snakker renere enn de andre på samme alder i barnehagen.

Så lenge det virker som hun forstår hva andre mener så er nok språkforståelsen der, og da kommer ordene av seg selv etterhvert :)

Men jeg reagerer på at barnehagen ikke gir henne melk før hun sier ordet? Det høres absolutt ikke riktig ut ovenfor et så lite barn?

Gjest amandine
Skrevet

Pytt, sier nå jeg. Så bruker hun krefter på noe annet om dagen. Har selv fire forskjellige barn, med alt fra 250 ord før 2årsdagen til minste som ikke sa mamma engang på 2årsdagen.. Nå er han 3 og prater i lange innviklede setninger, hele dagen fra morgen til kveld. Folk er forskjellige, heldigvis!

Skrevet

Fru Nilsen: ja, jeg stussa litt jeg også på foreldresamtalen i dag..For vi gjør absolutt ikke dette hjemme. Hvis hun peker og lager lyd, evt "meh", så svarer vi: "vil du ha mer melk?" og da nikker hun som regel til svar...

Jeg synes absolutt språkforståelsen hennes er til stedet, selv om hun ikke er så verbal..og jeg er redd for at de stresser henne så mye med dette, at det er derfor de snakker så mye om det..De ville visst gjerne ha henne henvist til PPT- men da steila jeg, altså..Men så ville de gjerne vurdere henvisning på guttungen også, som enda er i trassalderen..Jeeses..

Amandine: takk og lov for at vi er forskjellige, sier nå bare jeg!! Jeg er egentlig ikke så stressa over språket hennes, men blir mer stressa over bhgs utspill og forslag..

Skrevet

det er ingen grunn til bekymring foreløping. mange merker at ordene begynner å fosse ut plutselig rundt 2 årsalderen...hvis situasjonen er akkuratt samme som i dag, når jenta er litt over 2 år, så er det en liten grunn til å følge nøye med. Barnehagen kan for eksempel jobbe litt ekstra med språket, UTEN henvisning til PPT. Dersom det er minst en ting til utover språket som gjør at du tenker på det, f.eks. at hun leker alltid alene osv, så kan det være lurt at noen fra PPT kommer og observerer barnet

Skrevet

Ja, ingen av mine gutter kunne si melk i den alderen i alle fall. Lillebror kan ikke si melk nå heller han :)

Hos oss gjør vi som dere, når han sier f.eks meh så spør vi om han vil ha melk, og da sier han ja. Syns det er lite pedagogisk av barnehagen å forvente at en 1 1/2 åring skal kunne si melk for å få melk? Og å vurdere å trekke inn PPT gjør at jeg lurer på hvor mye utdanning/erfaring de har de som jobber der? Merkelig.

Skrevet

Her er det også forskjell på språk hjemme og i barnehagen for gutten vår på 16 mnd. Han kan mange ord og uttrykker seg greit med tanke på alder. Men når det er mange mennesker rundt (ved besøk) og i barnehagen er det begrenset hva han sier. Hvorfor det er sånn er det vanskelig å si - men helt vanlig!

Synes ikke du har noen grunn til bekymring mtp språk for en jente på 18 mnd! Som flere er inne på er det stor variasjon i språk på denne alderen og ikke alle sier så mye før 2 års-alder.

Jeg reagerer veldig på at PPT skal involveres her. Dersom ppt hadde fått en henvisning som utelukkende er basert på språk for en så liten jente tror jeg de ville stusset veldig. Det virker som enten at barnehagen mangler kompetanse her, eller så har de noe annet i tankene( Uansett har jeg vanskelig for å helt se hva det skal være ppt skal involveres i for et så lite barn). Jeg ville spurt mer om hva de egentlig tenker her og hva eventuelt PPT kan gjøre for din lille.

Skrevet

Godt å høre! Jeg har selv jobba i PPT så jeg er fullt klar over at hun ikke vil bli utredet på noe vis. Men veldig fint hvis de vil legge til rette for språkstimulering i bhg, men da må det gjøres på rette måten.

Nå viste det seg at dagen etter foreldresamtalen hadde hun plutselig begynt å bable med ped.leder (som hun tidligere ikke har sagt et ord til), så hun var jo så fornøyd!! Og bablinga har bare fortsatt..

Guttungen hadde også hatt en veldig fin dag uten altfor mye trass..

Se der, "I told you so".. ;)

Skrevet

Så flott! Vår jente på 18 mnd sier heller ikke mye forståelig. Mamma, pus, hadet, god natt (gna), der, ja, nei og noen dyrelyder. Ellers går det i babling. Slik var førstemann også, men det kom seg når hun var rundt to år. Bra at barnehagen er observante altså men å blande inn PPT så tidlig og på det grunnlaget høres merkelig ut.

Skrevet

Minste jenta mi sa ikke all verden hun heller i den alderen,selv om hun ga utrykk av at hun forsto mye, men like før hun fulte 2år så begynte hun å prate, og da kom det trillende ut setninger, både r-lyd og l-lyd var på plass. Hun tok raskt igjen de jevngamle verbalt.

En pedagog jeg snakket med sa at det ikke var uvanlig at enkelte barn venter med å prate, og når det først kommer så kommer det mye ord på en gang.

Jenta mi var veldig tidlig ute motorisk, hun gikk uten støtte 9mnd gammel, feks fra ene enden av stua til den andre.

Ser det er nesten samme aldersforskjell på dine som med mine. Minsta mi har en søster som er 1 1/2år eldre, så det er ikke utenkelig det også kan ha litt å si.

Når du forteller om jenta de er det skremmende likt, min jente babla og snakket mer hjemme enn i barnehagen, der sa hun lite og nesten ingenting før hun var 2år, hun var 16mnd da hun begynte der.

Gi henne tid, det er ingen grunn til å bekymre seg enda i hvertfall.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...