Journalist Birgitte Lysholm Skrevet 11. oktober 2011 #1 Skrevet 11. oktober 2011 Hei alle dere som er hjemme med baby! Jeg er på jakt etter gode "husmortips" som gjør hverdagen med baby litt lettere. For eksempel synes de aller fleste babyer det er spennende å se på vaskemaskinen mens den går, noe som gir deg tid til å ta en dusj. Jeg har også hørt om kolikkbarn som roer seg av den monotone duren fra støvsugeren. Jeg håper å samle mange gode tips i en artikkel. Du må gjerne være anonym. Skriv ditt tips i tråden her, eller send meg en mail på [email protected]. Hilsen Birgitte, journalist i Foreldre & Barn
Gjest Kira 1 + 1 underveis ♥ Skrevet 11. oktober 2011 #2 Skrevet 11. oktober 2011 Nå har datteren vår blitt 2 år, men kan jo komme med mine tips uansett (spesielt fordi jeg går ut i permisjon igjen om ikke så lenge, og kanskje trenger de en gang til!) Vi har en datter som hadde kolikk i 5-6 mnd, og det med støvsugeren stemmer helt når det kom til henne. Kunne skru på støvsugeren, så tok det maks et par minutter før hun sov... herlig;) Et annet tips er hårtørker. Herregud, husker vi satt med føneren ved sengekanten nesten hver kveld en periode. Hadde kun på kald luft, fordi den gjorde både meg og mannen søvnige også. Blir nesten flau over å tenke på det nå, men vi gjorde alt vi kunne for å få litt søvn. Må ærlig innrømme at jeg har sovnet et par ganger med hårtørkeren i hånden.. hehe! Og siste tipset når de har blitt litt eldre er akvarium med fisker. Var på barseltreff hos en i gruppen min, og de hadde akvarium. Første gangen min datter har ligget helt stille, fikk faktisk spist lunsj i ro og fred sammen med de andre.
Rose -3. troll i 2012 Skrevet 11. oktober 2011 #3 Skrevet 11. oktober 2011 VI har akvarie, og babyen vår kunne sitte leeeenge i vippestolen og se på fiskene. Han var ikke nee urokråke da, men var veldig interessert..
Ikkesåallerværst Skrevet 11. oktober 2011 #4 Skrevet 11. oktober 2011 Kun pålegg som kan smøres med en hånd (eks nugatti..), nøttepose i veska, siden du ikke får tid til å spise første tida, late som du er syyykt treg i magen (kan hvile deg på do).. Ingen underholdning som funket her, eller dvs, det funket litt å bytte fra rom til rom.
respektatauten Skrevet 11. oktober 2011 #5 Skrevet 11. oktober 2011 her var det veldig gøy å se seg selv på webcam, så mamma fikk vaske gulv elelr sette inn i oppvaskmaskinen.. ellers så pleide vi ofte å sette vognen under et åpent vindu slik lille hørte trafikken ute, eller støvsugerern og vannkranen på badet(ved siden av soverommet) ble også brukt flittig en periode der lille slet med søvnen og måtte ha trygghetslyder.. ellers var lua ned i øynene ofte brukt for å få henne til å sove når det var mye spennende å se på i stede.. det begyndte med at hun gnidde den ned i øynene selv og siden var det en vane, hun gjør det enda når hun sover ute i barnehagen trille over dørstokker.. hmm.. mye går på soving her! må slenge på et dårlig tips også.. mamman til en venninne av meg pleide å strø litt nonstop eller frokostbalnding på leketeppet for at venninna mi skulle være opptatt med sitt en stund mens hun gjorde husarbeid.. :S
Mamma i vinden Skrevet 12. oktober 2011 #6 Skrevet 12. oktober 2011 Kjøkkenvifta funka veldig bra som søvnmedisin her. Husker vi gikk fram og tilbake på kjøkkengolvet med vifta på fullt midt på natta! :-) Skriver også under på den der med pålegg som bare krever en hånd. Men bæresele er jo et must da. Og så hadde vi en liten på 4 mnd som ikke ville ligge i vogna, helt til vi fant ut at han var så nysgjerrig, at han gråt fordi han ikke så noe. :-) En dyne i ryggen, solbriller på nesa og vips! Fornøyd baby. Å rydde den nederste kjøkkenskuffa og stappe oppi kakeformer av silikon, fargerike sleiver og annet barnevennlig "gøy" har også vært en slager. Da fikk mamma laget middag. Utrolig hvor gøy det er med leker som ikke er leker. Musikk har også funket bra her. Da blir både store og små roligere. Og det trenger IKKE være typisk barnemusikk. :-)
CottenCandy♥Butterscotch Skrevet 12. oktober 2011 #7 Skrevet 12. oktober 2011 Ha noe underholdende liggende på hvert rom, noen leker, uroer etc. Da kan babyen bli underholdt mens du holder på med ditt. Noe som virket med våre jenter var å ta med vippestolen med meg rundt i rommene når jeg støvsugde og vasket slik at de så alt jeg gjorde, men det beste var å henge i bæreselen (med ansiktet vendt utover) slik at de kunne se hva jeg holdt på med
Journalist Birgitte Lysholm Skrevet 12. oktober 2011 Forfatter #8 Skrevet 12. oktober 2011 Takk for supre tips! Noen med andre innspill? Hilsen Birgitte
petrine71 Skrevet 13. oktober 2011 #9 Skrevet 13. oktober 2011 Jeg bruker lekegrinden fra de er ganske små. Setter de der når jeg må på do, dusje eller andre ting som krever trygge omgivelser mens jeg er på et annet rom. Det har fungert greit. Prøver at det ikke blir for lenge, og ikke hvis det ikke er nødvendig. Vaskemaskinen hos oss er ingen god ide nå når min baby er 1 år. Han har funnet ut av flere funksjoner på den enn meg. Kan f.eks stoppe det hele midt under et program. Noe ikke jeg har fått til før... Tuppevareskuffen er også spennende. Nest nederste skuff på kjøkkenet. Tar den gjerne helt ut og setter den på gulvet. Det er mildt sagt kaos på gulvet nesten hele dagen. Orker sjelden å rydde før gutten sover. Da er det bare på`n igjen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå