Gå til innhold

Noen her som har studert med barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi vurderer å begynne å studere fra neste høst, både jeg og samboeren. Men jeg lurer veldig på om andre har erfaringer med å være student og forelder. Barna våre er nå 8 og 5 år gamle.

Hvordan går det feks økonomisk? Og tja, alt lurrer jeg på!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skal dere begge studere bør dere hvertfall begge jobbe på siden av.. hver sin tur! Er alenemor jeg da, så økonomisk går det såvidt rundt.

Ca 16 000 utb, men da er ikke stipend/lån inkl siden søknaden ikke er gått igjennom! Og det kan ta laaang tid, vær obs på det. Har ca 12-13 000 i faste utgifter, så trenger lån/stipend. Og jeg har ett barn på 3 :) Kan tippe det blir trangt økonomisk for to foreldre med to barn å studere.

Skrevet

Som jeg har regnet det ut nå er utgifter ca 15 000 i mnd, og uten noen jobb ved siden av får vi ca 23 500 kr inn hver mnd inkl studielån- og bidrag selvsagt. Jeg regner med at vi hvertfall burde klare å jobbe så vi tjener 6000 kr i mnd sammenlagt. Jeg syns ikke det ser så galt ut, verken med eller uten at vi jobber..? Også får vi muligens bostøtte da, men den regner jeg ikke med siden det er usikkert.

Skrevet

Hvis du mener det går greit og dere klarer det så :) er bare litt av en omstiling å ha full mndlønn til å bli student..Har hatt økonomisk frihet i mange år, så ble jeg student og nå er jeg stortsett blakk hver mnd. Skjedde aldri før.. Men alt går om man vil. Hilsen meg som skrev først.

Skrevet

Ca. 23 500 kr inn hver mnd inkl studielån er utrolig lite for 4 personer.

Skrevet

Hvis dere er vant til at begge er i jobb tror jeg det vil bli meget tøft økonomisk om begge skal studere samtidig.

Jeg er student og min samboer er lærling. Vi har en datter på 3 år, og får snart et barn til. Jeg jobber i tillegg til studiene for at vi skal klare oss, og vi har sjelden penger til overs etter faste utgifter. Jeg har i underkant av 1 år igjen av studiene, min samboer har to år igjen som lærling, men går jo jevnt opp i lønn.

Jeg vil også anta at det koster en del mer å ha to så store barn som skal ha utstyr og være med på aktiviteter, enn å ha en 3-åring og en baby.

Hvis dere har behov for å studere for å få en utdannelse, så ville jeg kanskje tenkt at det var greit om en av dere studerte om gangen, selv om det ville bety flere år med sånn passe dårlig råd.

Men det er dere selv som må vurdere om dere med de utgiftene dere har, er i stand til å klare dere med den inntekten dere vil få som studenter.

Lykke til uansett :)

Skrevet

Hi her.

Huffda, er det virkelig så vanskelig? Blæh.. Syns selv ikke det høres så verst ut med 23 000 kr. eller ca 30 000 kr som vi burde klare med jobbing. Vi har de siste åtte årene bare hatt to inntekter i ca halvparten av dem, ellers har vi levd på bare samboerens inntekt.

Vi har to inntekter idag, men lave. Jeg feks vil miste ca 3000 kr i mnd om jeg begynner å studere (uten ekstrajobbing medregnet). Samboeren går ned mer derimot, ca 5- 7000 kr ned, litt usikker.

Han skal studere, helt sikkert. Så er det jeg som også er sugen da.. Hm..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...