Gå til innhold

Vil du dere ha ett eget dyrepoliti..?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Det synes jeg er på sin plass!

Det har de jo i Amerika..hvorfor ikke i Norge.

Det er jo så mange tilfeller av dyremishandling at fysj!

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selvfølgelig vil jeg det! På nyhetene i dag var det jo snakk om at noen hadde skåret av hodet (!!!) på en katt og dumpet den. Helt forferdelig.

Mennesker som kan gjøre slikt må sperres inne, da de er en fare for samfunnet. Vil at skattepengene mine skal gå til dyrevern da jeg ikke er enig i alle skattepengene som blir pøst ut av landet og brukt på alt mulig rart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seriøst folkens: I lille Norge:

Hvor skulle et dyrepoliti ta penget til drift fra? (Mattilsynet sliter jo med å ha for lite penger til dyrevern, fordi departementene ikke prioriterer det. Hvordan blir det annerledes med en ny organisasjon?)

Hvem skulle bestemme hva som var viktig? (for eksempel er en hodeløs katt eller 10.000 kyllinger skåldet uten bedøvelse mest viktig?).

Hvor skulle et dyrepoliti ta fagfolkene sine fra og hvordan skulle disse menneskene kvalitetssikres?

Skal vi la populistisk dyrevern (søte dyr) bli viktigere enn å sørge for at de dyra som er maten vår har et så greit liv som mulig før de dør? For DET blir helt klart konsekvensen av et dyrepoliti!

Skal vi la mennesker som har et romantisk syn på dyra ha all makt? En viktig del av dyrevernet er jo faktisk å se til at dyr som ikke burde leve lenger (fordi de lider) får en verdig død. MIN erfaring med dyrevernere er at dyr skal reddes enten de vil eller ikke.

 

Er det ikke bedre at Mattilsynet, som allerede har fagpersonene fikk MER penger til å prioritere dyrevern?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en SKAM at en av verdens rikeste land IKKE har dyrepoliti!!

 

 

Jeg blir rasende inni meg når dyreplagere får gå fritt.. Rasende, rasende, rasende!!!!

 

JA til dyrepoliti!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De som vil ha et dyrepoliti, har som regel sett for mye på Animal Planet, og aner ikke noe som helst om dyrevernsarbeid i Norge. Vil man gjøre noe for dyr - øk Mattilsynets bevilgninger, øremerket til dyrevernsarbeid. Prioriter sakene som blir anmeldt til politiet høyere enn i dag, og øk straffene betydelig. I dag får man kanskje noen få tusen i bot og noen dagers betinget fengsel for svært grov dyremishandling, og det tar årevis før sakene kommer opp i retten.

 

Et dyrepoliti vil måtte forholde seg til det samme regelverket og de samme lave bevilgningene. Det ville ikke blitt noen endring til det bedre, bare til det verre, spesielt i distriktene. Det nytter ikke å ha dyrepolitiet ti timers kjøring unna. Norge er ikke Houston!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ååååå jeg er sååå enig med den ene anonym her.

Det er en skam at dette rike land faen ikke har dyrepoliti!!!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har da ikke nok ressurser til vanlig politi engang, så da synes jeg det blir feil å prioritere et eget dyrepoliti.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med 18.05 og 19.03 jeg. Dyrepoliti er urealistisk, øk heller bevilgninger til de vi allerede har.

 

Naturen er grusom, og endel "dyrevenner" har et ganske forvridd syn på hva som er bra og naturlig for dyrene. Mange vil f.eks ikke ha jakt, for det er synd på den stakkars elgen må vite, men å spise indrefilet fra ihjelstukket okse fra Spania går bra.

 

Nå har ikke jeg lest den saken om den halshugde katten, men en katt uten hode har det iallefall ikke vondt. Kan den ha vært syk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det vil jeg ha! Mattilsynet gjør ikke en tilstrekkelig jobb. Noe drastisk bør virkelig skje! Vi bør ikke sitte på sidelinjen og lukke øynene for dyremishandlingen som foregår i Norge.

 

Ei jeg kjenner har fullt av hester, hunder og andre dyr som blir mishandlet (slått, innelåst, ikke behandlet medisinsk når det er nødvendig osv). Hun blir meldt til mattilsynet ett par ganger i året i løpet av de siste 10-15 årene. Ingen ting skjer, og mishandlingen foregår. Har ringt noen ganger selv, veldig hjelpesløs situasjon.

 

Dere som er skeptisk til dyrepolitit må ikke være så dum at dere tror at det ikke er mye/alvorlig dyremishandling som foregår i landet vårt.

 

Heldig vis har SPCA etablert seg i Norge, men det er bare sørafor, så håper at de får utvikle seg og får lovverket på sin side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt klart-dyr er like viktig som mennesker.Utrolig at dyr ikke har noen rettigheter i dette landet.Her kan man mishandle de til døde uten at det får konsekvenser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja selvfølgelig skal Norge ha dyrepoliti! Og til dere som lurer på hvor vi skal få pengene fra? La mattilsynet fortsette å ta seg av dyrene som skal bli til mat og beholde den støtten de har idag. La dyrepolitiet få de 23 millionene ++ som staten gir i støtte til pelsdyrnæringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det er noen god idee å splitte opp politiet i egne organisasoner for ulike typer lovovertredelser. Selv om det er et problem at ikke forbrytelser mot dyr etterforskes mertror jeg ikke et eget dyrepoliti er veien å gå.

Vi ønsker vel ikke et adskilt politi for trafikkforseelser, et for sedlighet, et for overgrep mot barn, et for drap osv. Ting henger sammen og bør derfor etterforskes av en etat. Hvem skulle stått for etterfoskningen når det er mistanke ao at et barn har blitt drept i en sedlighetssak ved hjelp av en mishandlet hund? Bare for å sette det på spissen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dyrepolitiet må jo selvfølgelig være en del av politiet og ha sine lokaler i samme bygning. Nå er det ikke dyrepolitiet som henter dyr, men som er ansvarlige for å etterforske og tiltale mennesker som har mishandlet dyr. I USA henter Aspca dyrene, av og til sammen med dyrepolitiet. Aspca er drevet av innsamlede midler, slik som dyrevern er her i landet også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja helt klart må vi få et bedre dyrevern hvertfall! Det er det ingen tvil om. Her kan dyrevernsloven tolkes opp og imente av den som leser den og det er litt forskjell fra kommune til kommune hvordan mattilsynet opererer.

 

Vi må strengere straffer og konsekvenser for dyremishandling, både av husdyr og dyr brukt i produksjon.

Les disse artikkelene som står i div aviser om dagen skrevet av dyrleger og andre fagfolk. De forklarer dette mye bedre en jeg klarer nå.

 

Uansett så fungerer ikke mattilsynet i dyrevernssaker, det innrømmer dem jo selv også til tider. Når det kommer f eks et e-colli utbrudd så går alle resursene til dette ( selvfølgelig). De er som navnet tilsier et MAT-tilsyn. Dyrevern burde ikke legges under dette!

 

Politiet sliter enormt med ressurser nå, så kan jo forstå at de ikke har tid. Men det betyr da ikke at vi skal godta misshandling dyr så til de grader!! uten at de skyldige blir straffet for det. Det henger ikke på greip! Politiet følger heller ikke opp dyrevernsloven så den er egentlig en stor vits og folk frykter den ikke for de vet det blir henlagt.

 

Hva med å innføre strengere rammer rundt dyrehold? En dyreeier-skatt (det har de i andre land), der du må betale en sum for å eie dyr. Påbudt med merking av kjæledyr, at kun seriøse oppdrettere har lov til å drive med avl av dyr ( så det ikke blir for mange ), Et sertifikat for å eie dyr ( kanskje for mer en 5 høner, 3 hunder osv ) dette har de i Nederland. I land som Nederland, Polen og Afrika er det langt bedre dyrevern enn i Norge... Vi er som i sterinalderen når det kommer til dyrehold.

 

Pengene kunne vi tatt fra pelsdyrnæringen blandt annet...

 

Så det finnes mange mulige forhåndsregler også og det er ikke bare å "rydde opp i galskapen" som det burde gjøres noe med. Lær barn mer om dyrehold og dyrevern så vi får fornuftige barn med et positivt syn på dyr. Å ikke som nå der mange tror de er en forbruksvare..

En annen ting er det faktum at de som driver med grov misshandling av dyr ofte er veldig syke og vil utøve vold på mennesker også. Det begynner gjerne med dyremisshandling, det vet vel alle.

Ingen friske mennesker steker kjæledyr i microer, trekker ut øynene til dyret med en vinåpner, skjærer av hoder og lemmer, tenner fyr på dem, eller slår dem ihjel med hammere. Disse menneskene burde jo fanges opp av politiet!

 

Følg de daglige sakene i media så vil dere se hvor mye faenskap som skjer rundt, og de er mye!

 

Jeg kunne skrevet enormt mye om dette da jeg er dyreverner og ser mange av disse sjebnene, og jeg gråter ofte når den skyldige ikke blir straffet selv når vi vet hvem og hva som har skjedd.

 

Jeg har ikke sett for mye på Animal Planet, og jeg vet hvordan de jobber i Amerika, kanskje det hadde vært noe for Norge?

Der er det "private" organisasjoner som folket donerer penger til, som gjør mesteparten av jobben. (som dyrevernalliansen, dyrebeskyttelsen her i Norge)

Bare at i Amerika gir folk penger til dette så de har råd til å kurse og utdanne dem som jobber og gi dem lønn, de har penger nok til å drive det slik vi ser på tv.

Den største forskjellen er at de har politiet i ryggen!! Når de har saker som trenger bistand av politiet, som f eks hente dyr, så stiller politiet opp og bistår dem i dette. Det blir også tatt alvorlig i retten og det er strengere straffer.

 

Det er mange muligheter og jeg skammer meg over at Norge ikke har et dyrevern som fungerer! Kan ikke forstå at dette skal diskuteres en gang og jeg forstår ikke dem som er imot dette. Man kan ikke sette svake grupper opp mot hverandre, og man kan engasjere seg for flere saker samtidig.

 

Til sist vil jeg nevne en sak jeg leste om i avisene i sommer.

En leopard forvillet seg inn i en landsby i India. Den var truende (en vill og farlig leopard), og det myndighetene gjorde var å sende ut profosjonelle for å bedøve den.

Hva gjør vi i Norge hvis det blir observert en ulv i skauen? Skyter den!

 

Siden jeg skriver dette på dib, så får jeg vel unnskylde skrivefeil og kommafeil! Dette ble skrevet i en fei siden jeg så dette innlegget og bare måtte svare, men egentlig ikke hadde tid. Kunne sikkert ha skrevet det mer saklig og bedre, men nå ble det da sånn og håper dere skjønner hva jeg vil fram til.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enig med deg, 10:29. Jeg syntes det er veldig flaut å bo i en så rik velferdsstat som vi gjør og ikke være i stand til å ha dyreværn som fungerer, har kompetanse og handlekraft. Om en skulle brukt ordet dyrepolitiet eller dyrevernet, SPCA osv er ikke viktig, bare vi har noe som griper inn når dyr blir mishandlet. Og da tenker jeg ikke nødvendig vis på grove saker som havner i media, men dyr som lider under det å leve med menneseker som ikker har evne/lyst/kompetanse til å gi dyrene et verdig liv. Det er mer enn nok av dyr som lider seg gjennom forferdelige hverdager pga inkompetente eiere.

 

Polititet er ikke riktig instans for dette. De har mer enn nok med å ta vare på mennesker, det er jo saker som blir nedprioritert i hytt og pine slik det er nå.

 

I USA f.eks er det spesialttrente folk, tildligere politifolk og frivillige som jobber og de er driftet av veldedighet (noe som SPCA Norge også er).

 

 

20:54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mattilsynet er dyrepolitiet vårt. Og omjeg ikke tar HELT feil, så har man hatt saker hvor folk har blitt dømt for IKKE varslet fra om mistanke om dyremishanlidng (det være seg naboer av dyreeiere og/eller veterinærer/andre som har vært i omgangskrets nær nok til å skulle kunne se/oppdage mishandling/vannskjøtsel)...Det finnes INGEN tilsvarende saker hvor folk er blitt dømt til IKKE si fra om mistanke ved barnemishandling...Selv om mange i ETTERTID har kommet og sagt de SÅ, de HØRTE; de VISSTE, de SKJØNTE......

 

Så pr.dags dato HAR vi et "dyrepolitit", og se vom fortsatt mange dyr lider unødvendig til syke folks forlystelse, så har vi faktisk et emr EFFEKTIVT og BEDRE vern av dyr enn av barn.......Selv om jeg skjønner du tenker på en egen avdelig i polititet som vi ser på TV....Først må vi få en egne spesialenhet som kan gripe inn på akkurat samme akutte og liknende måte når det kommer til barn..Uten at foreldre har noe rett til å sette seg i motverge, som det er med disse dyra som blir funnet utsultet, eller syke og umedisinert osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ergreit for meg men kven må betale det.

 

AP må leite etter ein post for å få inn penger til det. JA meir skatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...