Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2011 #1 Skrevet 11. oktober 2011 Er det noen som har gode råd? jeg har en gutt som er plaget me dette. Er det noe jeg bør unngå å gi han? Jeg smører med fet krem,noen kvelder hydrokortison.. Men nå vil det ikke gi seg..
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2011 #2 Skrevet 11. oktober 2011 Unngå for all del ull, det finnes nesten ikke atopikere som tåler ull, de fleste av oss blir mye mye værre! Ellers er det med allergier like individuelt som med alle andre, om ungen din er allergisk mot noe må du ha legehjelp for å finne ut av. Har selv to barn med atopisk eksem og har det selv, vi er ikke allergisk mot noe annet enn ull. Men det er veldig vanlig at eksemet blir værre om vinteren dessverre.
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2011 #3 Skrevet 11. oktober 2011 Ull..det har jeg aldri hørt før! hmmm.. Ja han har blitt værre nå utover høsten,og jeg vet når det blir kaldt så blir det enda mer. Smører hver time nå. men alikevel blir det skorper.. ;( stakkars gutt!
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2011 #4 Skrevet 11. oktober 2011 Dette er jeg god på! Jenta mi var VIRKELIG plaga. Hun reagerer ikke spesielt på noe mat, men veldig på: -kuli(boks) -lightsaft som f.eks FUN -e-stoffer - de meste av godteri, spesielt smågodt.(Lovehearts kunne hun spise) -juebrus (Jeg drakk det da jeg amma henne KRISE) HUn fikk det da hun var 4 mnd, da var det ILLE, hun satt fast i sengetøyet om mårran. Skikkelig fælt! Var hos både leger og spesialist, fik Locoid og Mildison. Hjalp noe, men hun ble ikke kvitt det. Så, da hun var nesen 2 fikk vi en ny fastlege. Dansk. Han hadde peiling! han skreiv ut en hydrokortisonsalve som heter Elocon (eller noe liknende). Den var sterk, og den skulle jeg smøre på mårra og kveld i 10-14 dager. Til utslettet var borte. Og med borte mente han alt det røde også. Ikke bare eksemet. Jeg skulle også smøre med en annen krem i tillegg, fordi den gjør huden skjør. ' jeg har valgt Adermaproduktene. de er for atopisk hud. De finnes i lotion, cream og balm. Liker balm best, den er fetest. Finnes også "såpe", badeskum og badeolje, øyesalve, rumpesalv osv. BRA merke som fungerer på eksemhud! Men ikke alene... Eller 14 dagers hestekur med Elocon skulle jeg bruke Mildison hver kveld i 10 dager til. Det høres jo kke bra ut, siden ungen helst ikke skal ha så mye hydokortison. MEN ALT BLE BORTE!! Trodde egetlig ikke på legen da han sa det ville gå bort... Men det gjorde det! Hun er såååå fin nå! Og har det MYE bedre. Sover hele natta osv. Grunnen til at vi måtte smøre så lenge er at atopisk eksem er i flere lag i huden. Dvs at det ikke hjelper å mye å smøre 3 dager til huden ser bedre ut. For det er ikke borte fra underhuden. Men hvis man får tatt det skikkelig der også, så er det bare "vedlikehold" igjen. Og det kan forsvinne helt! Nå smører jeg en gang i blant, kanskje hver 14 dag, et par dager. Hvis hun har spist noe hun ikke har tålt. Men nå tåler hun f.eks å få en kuliboks.
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2011 #5 Skrevet 11. oktober 2011 Ja, ull tåler ikke jenta mi heller! Ikke prinsesseulle eller sånn ull med silke heller. Må også unngå sånn ull med tynn bommull inni som skal være så bra... Fleece tåler hun. Og bomull. Hilsen 16:26
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2011 #6 Skrevet 11. oktober 2011 Og en ting til! Legen sa at atopisk hud ALDRI skulle bades før leggetid. Skulle heller bade om mårran. Dette fordi huda blir varm, og da klør de mer. Skulle ikke bade hver dag, gjerne så lite som mulig. Og ha en god badeolje i vannet. I tillegg smører jeg henne med adermakrem etterpå. 16:26
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2011 #7 Skrevet 11. oktober 2011 Oi...jeg vet jo ikke hva han reagerer på men jeg skal prøve å kutte ut noe av de tingene du sier.. Og kanskje de salvene du anbefaler. Skulle vel snakka med lege igjen. Han sa bare jeg skulle smøre,å smøre slik at det aldri tørket ut.. Takk for svar 16.26
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2011 #8 Skrevet 11. oktober 2011 16.29 dette skal jeg prøve.. ,) Men han har det bare rundt øynene.. MYE..
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2011 #9 Skrevet 11. oktober 2011 Det sa legen min også. Smør, smør,smør,du må jo smøøøøre! Jeg smurte hele tida, sånn som du. Til og med om natta sto jeg opp for å smøre, ble så stressa! Locobase og fete salver. Men det bare gjorde henne verre! Tilslutt ble jeg så oppgitt og sinna at jeg begynte å gråte hos legen og DA ble vi henvist til spesialist... Bestill ny time, be om en lege som KAN noe om atopisk eksem. Det hjelper ikke å bare smøre smøre hvis han har det skikkelig! da må det sterkere krutt til en stund, for å få det skikkelig bort. Var hos en flink en på Hønefoss, på hudklinikken. Men han som VIRKELIG hjalp var altså den danske legen her i ei småbygd i Hallingdal. ;-D Lykke til altså! Jenta mi hadde det som sagt skikkelig ille, og nå er hun helt fin! Får bare litt på hendene nå som det er så vått ute. Klem til lellegutt. 16:26
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2011 #10 Skrevet 11. oktober 2011 Ai ai, rundt øynene er sikkert ikke lett å få bukt med. Ikke noe særlig å smøre hydrekortison det! Men Aderma har altså en øyesalve også. Den har jeg brukt når tøtta har hatt det der.
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2011 #11 Skrevet 11. oktober 2011 Hvis han går i barnehage er det kjempeviktig at de også smører. Særlig nar han har vært ute og gnidd seg i øynene med våte hender/votter. Eller vaska seg.. Gnidd seg i øynene(soving/trett) osv
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2011 #12 Skrevet 11. oktober 2011 takk 1638! Jeg er så lei av han skal se ut sånn. Må vel bare krype til korset å komme oss til lege igjen.. Men tusen takk for svar!
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2011 #13 Skrevet 11. oktober 2011 - unngå sitrusfrukt, grønne epler, e-stoffer, ull mot kroppen, klorbasseng, svette, kulde. skift ofte på senga, bruk neutral, bruk hvite bommulsklær innerst, pga kan reagere på fargestoff. bruk fete kremer, da tynne kremer har mye vann i seg og tørker ut huden. bade kroppen et par ganger i uka, ikke mer, da dette tørker ut huden.
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2011 #14 Skrevet 11. oktober 2011 16.44 oioi..javel da er det vel bare å gi bort ullklærne vi har kjøpt da.. Han er også en veldig svett liten gutt De smører i b-hagen også. Neutral..snakker vi vaskemiddel da? Bruker bare fete kremer.
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2011 #15 Skrevet 11. oktober 2011 Hei, vil bare si at 16.26 hadde mye gode tips å komme med Elocon cortison salve blir brukt her også. var hos hudspesialist og fikk fantastisk god hjelp skulle ønske jeg hadde krevd å få henvisning litt før ifra min fastlege.
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2011 #16 Skrevet 11. oktober 2011 Det er jo ikke alle som reagerer på ull. Og hvis han bare har det rundt øynene ville jeg sett det an.... Ungen min hadde det på kroppen, og da ble det bedre uten ull. Ikke sikkert det hjelper å kvitte seg med ulla hvis utslettet bare er i ansiktet.
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2011 #17 Skrevet 11. oktober 2011 Leste i Psoriatikeren om manukahonningprodukter ved atopisk eksem. Manukahonning er visst naturens kortison. Fant artikkelen på siden til manukanorge: http://www.manukanorge.no/nyheter.php Kan jo være en ide og sjekke ut.
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2011 #18 Skrevet 11. oktober 2011 Prøv Aloe Vera Gel Forte og Multi Purpose Cream Dry to very dry skin fra Cosmopharma, de har reddet både min sønn og min venninnes sønn, som begge hadde så ille atopisk eksem at de blødde, hennes sønn verre enn min vel og merke, men allikevel hjalp det... Vær obs på at hvis det er åpne sår, bør du begynne med ren Aloe Vera Gel (men de har den også), den svir ikke. Kjøp dem her: www.cosmopharma.no/no70056 Lykke til, vet godt hvor fortvilende det er i slik situasjon når en føler at ingenting man gjør for barna er godt nok.... klem!
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2011 #19 Skrevet 11. oktober 2011 Elocon skal ikke brukes rundt øynene. Locoid er den som skal brukes der. Nettopp vært til lege med sønnen min.
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2011 #20 Skrevet 11. oktober 2011 Jeg har sett i min jobb at de fleste med atopisk eksem blir bra når de kutter ut mais og hvetemel fra kosten. Noen må også kutte sukker og melk også i en periode. Uansett før de ta gode tarmbakterier som er beregnet på aldersgruppen. Jeg ville kuttet ut all mais og hvete i 1-2 uker, du ser som regel bedring i løpet av noen få dager. Viktig at du da kutter ALL mais og hvete, så les nøye på hva ting inneholder. Har sett mange bli helt bra på denne måten og dermed slipper masse ubehag og all smøring. Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2011 #21 Skrevet 11. oktober 2011 Skulle stå "....de fleste BARN med atopisk eksem...." 00:41
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå